تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : 17124

تفاوت سپرده بانکی با اوراق گواهی سپرده بانکی

۱
plusresetminus
تفاوت سپرده بانکی با اوراق گواهی سپرده بانکی
به گزارش صدای بانک، اوراق گواهی سپرده (Certificate Of Deposit) نوعی ورقه بهادار است که بانک‌ها و موسسات مالی به کمک این اوراق فرصتی ایجاد می‌کنند که می‌توان هم به صورت بلندمدت و هم کوتاه‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.
به ازای این نوع سرمایه‌گذاری، بانک‌ها یا موسسات مالی اقدام به پرداخت سودهای دوره‌ای بصورت یک‌ماهه، سه ماهه و... در قالب کوپن‌های گواهی سپرده می‌نمایند. این اوراق از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای بازار پول و سرمایه به شمار می‌روند. 

اوراق گواهی سپرده به دو دسته تقسیم می‌شود:
الف) گواهی سپرده قابل انتقال
گواهی‌های قابل معامله یا قابل انتقال را می‌توان پیش از تاریخ سررسید در بازار ثانویه معامله کرد و به همین دلیل این نوع از گواهی‌ها، نقدشوندگی بالایی دارند. همچنین گواهی‌های سپرده قابل انتقال به لحاظ ارزش اسمی به دو دسته گواهی‌های بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند که عموما بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاران نهادی اقدام به خرید اوراق گواهی سپرده قابل معامله بزرگ می‌کنند. گواهی‌های سپرده قابل معامله کوچک نیز بیشتر مورد توجه اشخاص حقیقی هستند که نرخ کمتری دارند.
سپرده های داخلی و خارجی
براساس بازار در نظر گرفته شده برای فروش، اوراق گواهی سپرده قابل انتقال به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، نوع داخلی این گواهی‌ها برای فروش در داخل کشور و نوع خارجی آن برای فروش در کشورهای دیگر و به صورت ارزی در دسترس قرار می‌گیرد.
گواهی سپرده ارزی
گواهی‌های سپرده ارزی نیز خود به دو دسته بانکی و یورو تقسیم می‌شوند که این امر به دلیل اهمیت و جایگاه بازار ایالات متحده آمریکا و اروپا در بازار پول جهان است. گواهی‌های سپرده ارزی که به قصد فروش در آمریکا منتشر می‌شوند به نام گواهی‌های سپرده بانکی و گواهی‌های سپرده‌ای که برای فروش در اروپا منتشر می‌شوند به گواهی‌های سپرده یورو معروف هستند.

ب) گواهی سپرده غیرقابل انتقال
گواهی‌های غیرقابل انتقال را نمی‌توان در بازار ثانویه به غیر واگذار کرد و در صورتی که نیاز به فروش این اوراق باشد، صرفا از طریق بانک یا موسسه صادرکننده این اوراق می‌توان اقدام به فروش نمود.

تفاوت سپرده بانکی با اوراق گواهی سپرده بانکی
 نرخ سود اوراق گواهی سپرده بیشتر از سپرده بانکی است.
 نرخ شکست اوراق گواهی سپرده بالاتر از سپرده بانکی است. یعنی اگر بخواهید زودتر از موعد پول خود را برداشت کنید، درصد سود کمتری به شما تعلق خواهد گرفت. (با مراجعه به بانک موردنظرتان می‌توانید از نرخ شکست آن مطلع شوید.)
 اوراق گواهی سپرده به دو صورت با نام و بی نام منتشر می‌شود که گواهی‌های با نام را نمی‌توان در بازار ثانویه معامله کرد.
 اوراق گواهی سپرده به عنوان وثیقه برای وام گرفتن قابل قبول است.
 اوراق گواهی سپرده و سپرده بانکی هر دو معاف از مالیات هستند.

مزایای اوراق گواهی سپرده
اوراق گواهی سپرده در سررسیدهای مختلف از یک الی چندماهه نسبت به تاریخ انتشار تا مدت زمان طولانی‌تر از یک تا پنج سال می‌توانند منتشر شوند. بانک یا موسسات صادر کننده اقدام به تضمین بازپرداخت اصل پول و هم چنین سود سپرده در سررسید مشخص می‌نماید و به همین دلیل میزان ریسک این اوراق بسیار کاهش می‌یابد تا بتواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد ریسک‌گریز باشد./p>
همچنین با توجه به اعتبار این اوراق، می‌توان از آن به عنوان ضامن برای دریافت وام بانکی استفاده کرد. یعنی با وثیقه گذاشتن این اوراق و بدون نیاز به ضامن، می‌توان اقدام به دریافت وام نمود. این مسئله فرایند اخذ وام را تسهیل می‌کند به صورتی که هم برای مشتری و هم برای بانک مطلوب است. قابل توجه است، از آن‌جا که این اوراق قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند، بانک‌ها آن‌ها را حتی در مقایسه با ضمانت چند ضامن حقیقی و حقوقی، ترجیح می‌دهند.

نحوه فروش اوراق گواهی سپرده
با توجه به اینکه اوراق گواهی‌ سپرده غیر قابل انتقال و فروش مجدد هستند، چنانچه اوراق گواهی سپرده خریداری کرده باشید اما قصد نقد کردن آن را داشته باشید می‌توانید اوراق خود را به همان بانکی که آن را صادر کرده است بفروشید اما باید جریمه‌ای را برای این کار پرداخت کنید. درواقع با این کار اوراق گواهی سپرده خود را باز خرید می‌کنید و به جای آن پول نقد دریافت می‌کنید.

حداقل دوره گواهی سپرده می تواند هفت روز باشد. بنابراین برای بازخرید گواهی سپرده باید حداقل هفت روز از تاریخ خرید آن گذشته باشد.

در صورتی که کمتر از 30 روز از زمان خرید اوراق گواهی سپرده‌گذاری گذشته باشد و اقدام به بازخرید گواهی سپرده خود کنید هیچ سودی به شما تعلق نمی‌گیرد.
برای بازخرید اوراق گواهی سپرده فقط صاحب اوراق با ارائه مدرک شناسایی معتبر و اصل رسید اوراق، حق بازخرید اوراق مربوطه در شعبه عامل را دارد و با تکمیل فرم بازخرید می‌تواند آن را به بانک واگذار کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین