تاریخ انتشارشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : 17256
طلا بخریم یا منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

بازار طلا و سکه چشم انتظار سیاست‌های جدید

۰
plusresetminus
افزایش قیمت طلا و سکه در چند ماه اخیر سبب نوسانات زیادی در این بازار شده، به‌طوری که بازار شاهد افزایش قیمت ۶ میلیون تومان سکه امامی در طی یک ماه اخیر بوده است.
بازار طلا و سکه چشم انتظار سیاست‌های جدید
به گزارش صدای بانک از ایسکانیوز، قیمت طلا و سکه در طی چند ماه اخیر با افزایش قیمت دلار، نوسانات زیادی را تجربه کرده است، البته قیمت سکه برای چند روز کاهشی بود اما در بیشتر روزها شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار بودیم؛ به طوری که قیمت سکه امامی که در ۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۶ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان بود در  ۸ دی ماه ۱۴۰۱ به ۲۲ میلیون ۶۲۵ هزار تومان رسید.
افزایش قیمت ۶ میلیون تومانی قیمت سکه در یک ماه، باعث شد تا رکورد افزایش قیمت‌ها در این بازار زده شود، این درحالی است که کارشناسان بازار طلا و سکه دلیل افزایش قیمت‌ در این بازار را دو عامل افزایش نرخ ارز و طلای اونس جهانی می‌دانند.
در همین رابطه، زنگنه کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به وضعیت بازار فعلی طلا و سکه در گفت و گویی اظهار کرد: سه دلیل عمده برای افزایش قیمت طلا و سکه وجود دارد: یکی از آن‌ها بازار جهانی است که بر روی بازار سایر کشورها تاثیر مستقیم می‌گذارد و در طول ۹ ماه اخیر شاهد رکود در این بازار بوده‌ایم.
او در ادامه افزود: دلیل دوم برای افزایش قیمت طلا و سکه بالا رفتن قیمت ارز است چرا که ما طلا را با قیمت دلار تهیه می‌کنیم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دلیل سوم بحث تقاضاست، عموما نزدیک به انتهای سال میلادی یا سال چینی‌ها، تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد که این موضوع تاثیر بسزایی در قیمت طلا خواهد داشت.
زنگنه با بیان اینکه دولت به دنبال کاهش قیمت ارز است، گفت: قیمت فعلی بازار طلا و سکه به‌زودی شکسته خواهد شد و به احتمال زیاد در سال آینده قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: به زودی قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد و به ثبات نسبی خواهد رسید، مردم برای سرمایه‌گذاری به سمت طلاهای آب شده نروند و پیشنهاد می‌شود تا مردم از واحدهای صنفی معتبر خرید و فاکتور آن را دریافت کنند.
افراد زیادی برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازار طلا و سکه روی می‌آورند که این موضوع باعث افزایش تقاضا در نتیجه،‌ افزایش قیمت‌ها نیز خواهد شد  عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه بازار طلا و سکه و کارشناس این بازار طی مصاحبه ای، درباره وضعیت فعلی این بازار اظهار کرد: وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم، وضعیت جدیدی نیست و بازار در حال طی کردن روند طبیعی خودش است. به‌عبارتی هر ساله در ۴ ماه پایانی باتوجه به اینکه چند رویداد مهم از جمله سال میلادی، سال چینی و سال شمسی در پایان سال داریم، به همین دلیل تقاضا بیش از ظرفیت بازار می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌های اقتصادی ایران بر بازار طلا و سکه ادامه داد: مردم به جهت اینکه ارزش پولشان کم نشود، در فصول مختلف به بازارهای مختلف از جمله خودرو، طلا و سکه روی می‌آورند؛ این حجم از تقاضا نیز در نوسانات این بازار تاثیر گذار است.
این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان به اینکه،‌ نوسانات فعلی بازار طلا و سکه همچون گذشته افسار گسیخته نیست، گفت: در گذشته وضعیت بازار خیلی درهم و برهم بود و قیمت‌ها به صورت نجومی رشد می‌کرد،‌ اما حالا با اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم پول ملی، قدرت و ارزش خود را حفظ کند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که رویکردمان بازرگانی باشد، پول ملی ارزش خود را حفظ نخواهد کرد.
محمدولی در پایان با بیان اینکه حباب سکه در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ است، مطرح کرد: احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار تا پایان سال وجود دارد اما توصیه می‌شود افراد برای سرمایه‌گذاری در این‌بازار هیجانی رفتار نکنند، چرا که سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا به هیچ وجه در مقطع کوتاه‌مدت مناسب نیست؛ بازار طلا و سکه برای حفظ سرمایه خوب است اما به شرط سرمایه‌گذاری در بلندمدت.
افزایش قیمت طلا و سکه در هفته اول دی ماه به شکل ساعتی بود و در نهایت قیمت در تمامی قطعات سکه نزدیک به ۲ کانال صعود داشت. با تغییر رئیس بانک مرکزی، بازار طلا و سکه روند آرامی را در بیش گرفته است، بنابرهمین بسیاری از معامله گران این بازار برای انجام معامله احتیاط خواهند کرد.  حال بازار در انتظار سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی در آینده است و باید منتظر ماند و دید که این سیاست‌ها چه تاثیری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین