تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد مطلب : 17732

درخواست خودروسازان از سازمان بازرسی برای حمایت از عرضه خودرو در بورس

۰
۲
plusresetminus
دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به درخواست این انجمن از سازمان بازرسی کل کشور برای حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: اگر مخالفان از فروش در حاشیه بازار حمایت نمی‌کنند، دست‌کم مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند و اجازه دهند خودروسازان محصولاتشان را بدون زیان به فروش برسانند.
درخواست خودروسازان از سازمان بازرسی برای حمایت از عرضه خودرو در بورس
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد این انجمن از رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کند.
به گفته نعمت‌بخش، انجمن خودروسازان از روند عرضه خودرو در بورس دفاع می‌کند، چرا که به طور مثال عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا نسبت به قیمت‌های حاشیه بازار پایین‌تر است.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هر چه پیش می‌رویم قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، نسبت به بازار، بسیار پایین‌تر رقم می‌خورد، گفت: در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و حتی اگر سود بیشتری هم عاید آن‌ها شود، جبران مواقعی است که ضرر کرده‌اند و به توسعه تولید می‌رسد؛ این در حالی است که از عرضه خودرو در بورس کالا تنها چند ماه می‌گذرد.
۸۵ درصد متقاضیان قرعه‌کشی دلال‌ بودند
وی تاکید کرد: در بحث قرعه‌کشی شاهد بودیم که ۸۵ درصد متقاضیان دلال بودند و فساد و دلالی در این بخش بسیار بود. به گفته راهور ناجا، ۷۵ درصد محصولات سایپا طی یک سال گذشته تغییر سند داده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که تنها ۳۰ درصد متقاضیان سایپا و ۱۵ درصد محصولات ایران‌خودرو خریدار واقعی بودند.
او خطاب به منتقدان عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: باید از بورس دفاع کنیم تا شرایط برای عرضه بیشتر خودرو رونق بگیرد و روند متعادلی در این بازار ببینیم اما اگر آقایان از فروش در حاشیه بازار حمایت نمی‌کنند، دست‌کم مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند و اجازه دهند خودروسازان محصولاتشان را بدون زیان به فروش برسانند.
نعمت بخش در خصوص مخالفت برخی نمایندگان نیز گفت: باید این سوال را از آن‌ها پرسید که چرا وقتی خودروسازان مجبور بودند محصولات خود را در ‌قرعه‌کشی‌ها زیر قیمت تمام‌شده بفروشند و زیان کنند و به همین علت صف ۵ میلیون نفری برای عرضه‌های ۱۰ هزار دستگاهی آن‌ها تشکیل می‌شد، ‌ مخالفتی با این موضوع نداشتند؟ اگر مردم به صنعت خودرو بدبین هستند و از کیفیت ناراضی هستند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است چراکه وقتی یک کارخانه زیان‌ده است، نمی‌توان از آن انتظار کیفیت داشت.
او در پایان تاکید کرد: روش قرعه‌کشی و تعیین قیمت دستوری بسیار اشتباه است و باید دید به چه دلیل برخی نمایندگان، قرعه‌کشی را بهتر از بورس می‌دانند و استدلال آنها چیست. مگر زمانی که قرعه‌کشی انجام می‌شد، قیمت‌ها بالا نمی‌رفت؟ اقتصاددانان کشور باید فکری به حال نقدینگی جامعه کنند، وگرنه این پول به سمت هر بازاری حرکت می‌کند و آن را از بین می‌برد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
احمد
ژست حقانیت ومبارزه بادلال وطرفداری ازملت بافروش زیرقیمت کارخانه ای خودروازطریق بورس به مردم راست است وگرنه باقیمت بالاترازکارخانه کلاه گذاشتن سرمردم واستثماراست.
احمد
ژست حقانیت ومبارزه بادلال وطرفداری ازملت بافروش زیرقیمت کارخانه ای خودروازطریق بورس به مردم راست است وگرنه باقیمت بالاترازکارخانه کلاه گذاشتن سرمردم واستثماراست.