تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : 17860

اقتصاد دیجیتال چیست؟

۰
plusresetminus
اقتصاد دیجیتال Digital Economy، اقتصادی بر پایه فناوری‌های دیجیتال است که با ظهور اینترنت ایجاد و با کمک تجارت الکترونیک توسعه پیدا کرد. این روزها اقتصاد دیجیتال با کمک فناوری‌های تحول‌آفرینی همچون هوش‌ مصنوعی، کلان‌ داده، رایانش ابری، بلاکچین و غیره می‌تازد و سعی در ایجاد ارزش دارد.
اقتصاد دیجیتال چیست؟
به گزارش صدای بانک، اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد، لایه اول که به آن "هسته" می‌گویند، فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مرتبط با آن است. این لایه، لایه‌ی مرکزی نیز نامیده می‎شود؛ چون، زیرساخت لازم برای سایر لایه‌های اقتصاد دیجیتال را فراهم می‌کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات چتر بزرگی از فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد مثل توسعه اپلیکیشن و نرم‌افزار، توسعه سخت‌افزار، خدمات فناوری اطلاعات، مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور. در این لایه طبیعتا پهنای باند، اتصال و خدمات مبتنی بر ابر از اهمیت زیادی برخوردار است.
لایه اول آنقدر جذابیت دارد که شرکت‌هایی چون آمازون با وجود اینکه جنس کارشان شبیه به این لایه نبوده است، به این لایه وارد شده‌اند. آمازون امروزه یکی از غول‌های ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری یا کلاد است.
لایه دوم، "دیجیتال‌زاد‌ها" هستند. آن‌ها شرکت‌هایی هستند که از ابتدا دیجیتالی متولد شده‌اند. در این لایه از آنجا که پلتفرم‌ها اهمیت زیادی دارند، برخی نام این لایه را اقتصاد پلتفرمی‌ گذاشته‌اند که بیشتر این شرکت‌ها ذیل مدل‌های اقتصاد اشتراکی کار می‌کنند.
وقتی صحبت از استارتاپ‌های دیجیتال به میان می‌آید باید به دو ویژگی منحصر به فرد آن‌ها اشاره کرد: سرعت و مقیاس.
برای ارايه مثال در مورد سرعت لازم است یونیکورن‌ها را بشناسیم. یونیکورن به شرکتی گفته می‌شود که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد. یونیکورن‌های لیست فورچون، به طور میانگین ۲۰ سال طول کشیده که به چنین ارزشی برسند. این عدد برای یونیکورن‌های دیجیتال، به طور میانگین ۴.۴ سال است؛ برای مثال فیسبوک ۶.۲ سال، اوبر ۴.۳ سال، ایربی‌ان‌بی ۲.۸ سال و شیائومی‌ طی ۱.۷ سال یونیکورن شده‌اند. طبق آمار «بیزینس استاندارد» در سال ۲۰۱۹ در دنیا حدود ۵۰۰ یونیکورن وجود داشته و جالب است که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار تعداد یونیکورن‌های چینی بیشتر از یونیکورن‌های آمریکایی شده است. ۲۰۶ یونیکورن چینی و ۲۰۳ یونیکورن آمریکایی. ۸۰٪ یونیکورن‌های دنیای در چین و آمریکا قرار دارند. انگار که یک لیگ برتر اقتصاد جهانی شامل این دو کشور داریم و بقیه تماشاچی، توپ جمع کن و یا بازیکنان لیگ دسته دو و سه هستند.
دیگر ویژگی لایه دوم، مقیاس است. اوبر در سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرد و تعداد محدودی راننده داشت. در سال ۲۰۱۴ تعداد رانندگان اوبر به ۱۵۰۰۰۰ نفر رسید. این عدد یک سال بعد در سال ۲۰۱۵ به ۳۰۰۰۰۰ راننده افزایش پیدا کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۹، ۳۰۰۰۰۰۰ (چیزی حدود ده برابر سال ۲۰۱۵) راننده داشت. این داستان در مورد شرکت ایر‌بی‌ان‌بی هم صدق می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ تنها ۵۰۰۰۰ اتاق داشت و این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰۰۰۰۰ اتاق (حدود ۱۲۰ برابر طی ۸ سال) رسیده است. این جهش در اعداد نشان‌دهنده مقیاس پذیری است که یونیکورن‌های دیجیتال می‌توانند به آن دست پیدا بکنند.
در لایه سوم و آخر اقتصاد دیجیتال به سراغ "سنتی‌های بازار" خواهیم رفت. یعنی صنایع و بخش‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (لایه اول) فعالیت نمی‌کنند و استارتاپ یا دیجیتال‎زاد (لایه دوم) هم نیستند. این‌ها قدیمی‌های اقتصاد هستند که می‌خواهند بر موج دیجیتال سوار شوند و برای خود خلق منفعت کنند. نام این گروه را «دیجیتالی ‎شده‎ ها» می‌گذارم. سنتی‌های به راه راست دیجیتال هدایت شده. این شرکت‌ها در گذشته مورد بی‌توجهی در حوزه دیجیتال قرار می‌گرفتند، اما از سال ۲۰۱۹ به آن‌ها توجه شد و تحت عنوان «سرریز دیجیتال» یا "دیجیتال اسپیل اُوِر" مورد بررسی قرار گرفتند. نباید فراموش کنیم که اقتصاد دیجیتال تنها درباره پلتفرم‌ها نیست بلکه زمانی که زیرساخت درست شود، سنتی‌ها می‌توانند با سوار شدن بر آن زیرساخت به خلق ارزش بپردازند. این خلق ارزش یا در قالب «تغییر دامنه با ارائه خدمات جدید» یا «ارتقا بهره‌وری» یا هر دو اتفاق می‌افتد. با چنین نگاهی تمام صنایع اعم از انرژی، توریسم، کشاورزی، آموزش و … همگی در لایه سوم اقتصاد دیجیتال قرار می‌گیرند.
با حرکت صنایع به سمت دیجیتالی شدن، دامنه آن‌ها تغییر می‌کند. مرز صنعت تغییر می‌کند. مرز جایی است که فاصله می‌اندازد بین آن چیزی که باید انجام شود با چیزی که نباید انجام شود. در دنیای دیجیتال آنچه باید انجام شود روز به روز بیشتر می‌شود در نتیجه مرز در حال تغییر است. مزیت‌های رقابتی تغییر می‌کنند و با تغییر مزیت‌های رقابتی شایستگی‌های کلیدی درون شرکت هم باید تغییر کنند و شاهد پیدا شدن سر و کله بازیگران جدید خواهیم بود.
برای مثال در صنعت خودرو دو پروژه در حال پیشروی است. خودروی متصل و اتومبیل‌های خودران. هردوی این پروژه‌ها نیازمند حضور شرکت‌های حوزه فناوری هستند و به همین علت گوگل، مایکروسافت و اریسکون در صنعت خودرو وارد شده‌اند. این شرکت‌ها تعریف خودرو را به «کامپیوتر چهارچرخه» تغییر داده‌اند. در چنین صنعتی مزیت رقابتی آینده تنها در دیجیتالی بودن خودروها است. مهم‎ترین آن توانایی مدیریت خودرو از راه دور به کمک برنامه‌های کاربردی است. همچنین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری به سبب این که اجزای این خودرو قدرت پردازش و ارسال اطلاعات را پیدا کرده‌اند کاهش می‌یابد. بنابراین صنعت خودرو با تغییر دامنه، خدمات جدیدی را ارائه می‌دهد.
آیتم دوم ارتقا بهره‌وری است که تاثیر خود را در تولید ناخالص داخلی کشورها می‌گذارد. طبق مطالعه‌ای در پی‌دبلیوسی، هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های موثر در اقتصاد دیجیتال Digital Economy تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تولید ناخالص داخلی را ۱۵ تریلیون دلار افزایش دهد که حدود یک سوم این عدد مربوط به افزایش بهره‌وری است. همچنین ۳۰۰ کاربرد هوش مصنوعی را پیدا کرده‌اند که در صنایع مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ همچنین می‌تواند تولید ناخالص داخلی چین را ۲۶٪ تقویت کند. این عدد بسیار عجیب است. این عدد برای آمریکای شمالی ۱۴٪ خواهد بود. شاید بدین شکل چین با اسم رمز «هوش مصنوعی»، در ده سال آینده حریف خطرناکی برای اقتصاد آمریکا بشود. در مطالعه‌ای دیگر از این شرکت، گفته شده فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۳۰، ۱.۵ تریلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.
«تک ریپابلیک» گزارش کرده است که تا سال ۲۰۲۵، یازده تریلیون دلار ارزش اقتصادی از اینترنت اشیا ایجاد خواهد شد. سه کاری که شرکت‌های سنتی با استفاده اینترنت اشیا می‌توانند انجام دهند، پایش و نظارت از راه دور، نگهداری پیشگیرانه و ردیابی دارایی‌ها می‌باشد.
همچنین «پارلمان اروپا» در گزارش خود پیش‌بینی کرده که "کلان داده" تا ۱۰٪ می‌تواند بهره‌وری را در سازمان‌ها افزایش دهد و همچنین تا ۲٪ تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ارتقا دهد.
«هوآوی» نیز بیان کرده است که در دهه گذشته تمرکز سنتی‌ها بر این بود که با استفاده از اینترنت روی رفتار و تجربه خرید مشتریان تاثیر بگذارند. در واقع این شرکت‌ها به سمت تقاضا پرداخته‌اند. در دهه آینده این شرکت‌ها باید وارد پروژه “مثبت هوشمندی” بشوند که یعنی بکارگیری فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد برای ارتقا سطح هوشمندی عملیات و مدیریت سازمان‌ها در راستای ارتقا بهره‌وری و نوآوری. این کار به سمت عرضه می‌پردازد.
فراموش نکنیم اقتصاد دیجیتال به معنای داشتن نگاه اکوسیستمی ‌است. نگاه اکوسیستمی‌ یعنی هیچ‌کدام از این لایه‌ها نمی‌توانند به تنهایی خلق ارزش کنند، بلکه باید در یک شبکه کنار هم قرار بگیرند تا ارزش بیافرینند. گوگل، اپل و آی‌بی‌ام زمانی که می‌خواستند این کار را شروع کنند به شبکه‌سازی پرداختند. زمانی که اپل می‌خواست گوشی هوشمند خود را ارائه کند هیچ اپراتوری وجود نداشت که اجازه بدهد صفحه مرورگر اینترنت را روی گوشی تلفن همراه باز کنیم. اما با نگاه اکوسیستمی ‌در لایه زیرساخت با شرکت ای‌تی‌اند‌تی مشارکت کرد تا به این خدمت دست پیدا کند. امروز اگر شرکتی سنتی بخواهد در مسیر قرار بگیرد باید از لایه دو، استارتاپ‌ و از لایه یک، زیرساخت‌هایی را در کنار خود قرار دهد. بنابراین رمز موفقیت اقتصاد دیجیتال این است که چگونه حلقه‌های مختلف این سه لایه را کنار هم دهیم تا بالاترین ارزش اقتصادی کسب شود.

مهدی شامی زنجانی
پژوهشگر تحول و تفکر در عصر دیجیتال
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین