تاریخ انتشارجمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
کد مطلب : 17881

چرا جهان نگاه ویژه‌ای به استارت‌آپ‌ها در حوزه اقتصاد دارد؟

۰
plusresetminus
کسب و کارهای کوچک و نوپا (Start up)، موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار می روند و نقش دولت ها در توسعه کسب و کار نوپا از جمله وظایف آشکار و پنهان آن هاست که جزء ماموریت ها و فلسفه وجودی شان می باشد.
چرا جهان نگاه ویژه‌ای به استارت‌آپ‌ها در حوزه اقتصاد دارد؟
به گزارش صدای بانک از اقتصاد نیوز، عوامل مختلفی در گسترش این کسب و کارها در سطوح خرد و کلان موثر هستند؛ که تاثیر بسزایی در رشد جامعه داشته و بررسی این نقش حمایتی در ایجاد انگیزش در میان کارآفرینان و شناسایی برخی از شاخص های ارزیابی از اهمیت فوق العاده ای در سنجش اقتصاد ملی و در فرآیند انگیزش کارآفرینان موثر باشند. در خصوص ظرفیت استارتاپ ها باید گفت با توجه به نوآوری‌های روزافزون کسب‌وکارهای نوپا، می‌توان نقش قابل توجهی را در ارائه بهتر خدمات در سطح جامعه برای آنها در نظر گرفت. آن‌ها می‌توانند بسیاری از نظام‌های ناکارآمد سنتی را بهبود بخشند.
استارت‌آپ رویکرد و مفهومی‌ است، که در کمتر از یک دهه توانسته در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی ایجاد کند. از آنجایی که گستره خدماتی که این نوع از کسب‌وکارها می‌توانند به جامعه ارائه دهند، در شرایطی که کشور در آستانه حرکت در مسیر رشد اقتصادی شتابان مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار دارد، به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های بومی بتوانند ایفاگر نقشی مهم در این راستا باشند و در پرتو سیاست‌گذاری درست و کارشناسانه، از جمله بازیگران کلیدی و مؤثّر در بهبود روند رشد شتابان مورد انتظار در برنامه ششم توسعه به شمار آیند.
هدف این کسب‌وکارها، توجه به دستاوردهای علمی و فناورانه از فرایند تولید تا بازار، پاسخگویی به نیازهای مخاطبان در محیط‌های اجتماعی _ اقتصادی است. این کسب‌وکارها حول ایده‌های نوآورانه بنا می‌شوند. ریسک‌پذیری زیاد، توان بالا برای قابلیت رشد و بازگشت سریع سرمایه و هزینه راه‌اندازی کمتر، از دیگر ویژگی‌های کسب‌وکارهای نوپا هستند.
این نوع از کسب‌وکارها نقشی اساسی در اشتغال‌زایی و افزایش تولید دارند بنابراین در رویکرد اقتصاد نوین مورد توجه قرار می‌گیرند.
صنعت گردشگری عرصه دیگری است که متأثّر از ظهور استارت‌آپ‌ها، شرایط روبه رشدی یافته است. کسب‌وکارهای نوپای شکل گرفته در این حوزه می‌توانند با اقداماتی همچون حذف واسطه‌ها و تسهیل فرآیند بهره‌مندی از خدمات در این بخش، گام مؤثّری برای کاهش هزینه‌های سفر بردارند.
در شرایط کنونی، هتلداری (خدمات رزرو هتل و اقامتگاه)، خدمات مسافرتی (رزرو برخطّ بلیت)، گردشگری (فعّالیت تورها، معرّفی مکان‌ها و پیشنهاد سفر) و بازاریابی گردشگری (اطّلاع‌رسانی و تبلیغات) از جمله زمینه‌هایی هستند که تحت تأثیر حضور استارتاپ‌ها بهبود و ترقّی یافته‌اند.
در این راستا، پایگاه‌های اطّلاع‌رسانی و کسب‌وکارهای گوناگون راه‌اندازی شده‌اند و خدماتی همچون رزرو آنلاین بلیت قطار، هواپیما، رزرو هتل و اقامتگاه با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نرخ آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌دهند. امکان رزرو و خرید آنلاین بلیت هواپیما و قطار در لحظه و هزینه‌ای کمتر، استرداد آنلاین بلیت خریداری شده، رزرو آنلاین محل اسکان، کاهش اتلاف‌وقت و هزینه‌های اضافی از جمله خدماتی است که از طرف این کسب‌وکارها ارائه می‌شود که همگی می‌توانند در رونق بخش گردشگری نقش مهمّی ایفا کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین