تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد مطلب : 17979

۱۰ مقصد عمده صادرات و واردات ایران

چین، امارات و عراق در صدر
۰
plusresetminus
بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که پنج مقصد عمده صادرات ایران، به ترتیب کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و پنج مبدا عمده واردات هم کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.
۱۰ مقصد عمده صادرات و واردات ایران
به گزارش صدای بانک، آمارهای منتشر شده گمرک ایران نشان می‌دهد که کل حجم تجارت خارجی کشور ۹۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
از این رقم، سهم صادرات غیرنفتی برابر با ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که افزایشی ۱۷.۶ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال قبل داشته است.
صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزنی هم در این مدت برابر با ۱۰۳ میلیون تن بوده که رشدی ۲.۹۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
همچنین ایران در ۱۰ ماهه نخست امسال ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشته که ۱۶.۸ درصد افزایش را نسبت به پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.
واردات ایران از نظر وزنی در این مدت ۳۱ میلوین تن بوده که کاهشی ۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.
در این مدت چین مهمترین مقصد صادراتی ایران بوده و ۱۲.۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است.
بعد از چین، عراق عنوان دومین مقصد صادراتی ایران را از آن خود کرده و صادرات ایران به این کشور برابر با ۸.۹ میلیارد دلار بوده است.
در ۱۰ ماهه نخست امسال، ترکیه ۶.۶ میلیارد دلار، امارات ۴.۸ میلیارد دلار و هند هم ۱.۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده‌اند.
با این حال اولین مبدا وارداتی کشور طی این مدت کشور امارات با صادرات ۱۵ میلیارد دلاری به ایران بوده است.
واردات ایران از چین هم طی این مدت برابر با ۱۲.۷ میلیارد دلار بوده است و این کشور دومین مبدا وارداتی کشور بوده است.
ایران همچنین در این مدت، ۵.۱ میلیارد دلار کالا از ترکیه، ۲.۴ میلیارد دلار از هند و ۱.۵ میلیارد دلار از آلمان وارد کرده است.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین