تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
کد مطلب : 18063
مشاور اتاق بازرگانی کرمانشاه:

کرمانشاه با تولید ناخالص ۷.۵ میلیارد دلار نقش مهمی در صادرات دارد

۰
plusresetminus
مشاور اتاق بازرگانی و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: این استان با داشتن ۷.۵ میلیارد دلار تولید ناخالص می‌تواند نقش بسیار مهمی در حوزه صادرات کشور ایفا کند.
کرمانشاه با تولید ناخالص ۷.۵ میلیارد دلار نقش مهمی در صادرات دارد
به گزارش صدای بانک، «سهراب دل‌انگیزان» روز چهارشنبه در نخستین «رویداد شتابدهی صادرات کرمانشاه» که محوریت بازار عراق و سوریه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان و با حضور جمعی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی، فعالان صادراتی و صاحبنظران اقتصادی در حال برگزاری است، اظهار کرد: استان کرمانشاه با داشتن تولید ناخالص ملی ۵.۵ میلیارد دلار و صادرات حدود سه میلیارد دلاری از طریق مرزهای خود جلوتر از دیگر استان های کشور است.
وی اضافه کرد: از مجموع این میزان صادرات، ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار مربوط به خود استان است که با توجه با صادرات ۴۵ میلیارد دلاری سالانه کشور، حدود یک درصد این میزان به استان کرمانشاه تعلق دارد.
دل‌انگیزان، با بیان اینکه در این استان ظرفیت های بسیار بالایی برای صادرات وجود دارد، افزود: استان کرمانشاه بین سایر استان های واقع در غرب کشور یک استان صنعتی به شمار می رود که واحدهای اقتصادی آن قابلیت های بسیار بالایی در امر تولید محصولاتی دارند که در فضای بین المللی قابل پذیرش است.
مشاور اتاق بازرگانی و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به این نکته که برخی از تولید کنندگان ما محصولاتی تولید می کنند که بسیار از استانداردهای موجود بالاتر است ولی از این امر اطلاعی ندارند تاکید کرد: بسیاری از کالاهایی که در اروپا محدودیت تولید دارند هم اینک در استان کرمانشاه با کیفیت بسیار بالایی تولید می شود ولی به دلیل عدم آشنایی صاحبان این کارخانه ها با فضای بین المللی اقدام به صادرات آن نکرده و به بازارهای داخلی قناعت کرده اند.
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی ما باید به این نکته توجه کنند که در کنار داشتن مهارت و دانشی که در دانشگاه ها و مراکز آموزشی فراگرفته اند باید در زمینه تکنیک های لازم نیز در این حوزه آگاهی داشته باشند تا قادر به ورود به فضای عملیاتی صادرات شوند.
دل‌انگیزان، توجه به حوزه رفت و آمد کالا، مسایل مالی صادرات و رفت و آمد اسناد و مستندات را سه ضلع بسیار مهم در حوزه صادرات عنوان کرد و افزود: هر فعال اقتصادی باید به این سه امر مهم برای ورود به حوزه صادرات توجه کند ضمن آنکه نباید از نقش تجار و ایجاد یک ارتباط موثر بین آنان و تولید کنندگان به عنوان کسانی که نقش مهمی در آشکار ساختن ظرفیت های تولید کنندگان در بازارهای جهانی دارند، غافل شد.
وی با بیان اینکه صادرات اهمیت بسیار بالایی در زندگی اقتصادی یک کشور ایفا می کند، گفت: اقتصاد پایه یک کشور براساس اقتصاد صادراتی متمرکز شده است زیرا قادر است پول و ثروت را از خارج وارد داخل کشور کند بنابراین رونق اقتصاد پایه هر کشور نشان دهنده سلامت اقتصاد آن است.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: جریان، سادگی، ارزان بودن، نبود پیچیدگی و شفافیت در امر صادرات هر کشوری بیشتر باشد آن کشور در حوزه صادرات می تواند موفق تر عمل کند.
وی با بیان اینکه در نظام فعلی جهان اندازه کشورها مهم نبوده و میزان صادرات آنها نشان دهنده پذیرش آنها در فضای جهانی است، یادآور شد: کشوری که در فضای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد کشوری است که قادر باشد دیگر کشورها را قانع کند که از وی کالا بخرند بنابراین کشوری که صادرات نداشته و یا صادراتش محدود باشد عملا قدرت خرید بین المللی خود و قدرت انتخاب در فضای بین المللی را از دست می دهد.
دل‌انگیزان اضافه کرد: از طرفی دیگر اگر کشوری دچار بحران صادراتی یا بحران صادرات ارز به داخل کشور خود شود، فضای معاملات بین المللی و فرصت حضور در عرصه های جهانی را از دست خواهد داد.
براساس این گزارش، رویداد شتابدهی صادرات استان کرمانشاه طی ۲ روز برگزار می شود و مخاطب اصلی آن دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور است که در چهار محور اصلی شامل تهیه و تدوین بوم کسب و کار صادراتی، آنالیز بازار و ایجاد بازارهای جدید بین المللی، انتقال تجارب صادراتی و بازاریابی بین المللی و افزایش آگاهی از اصول کسب و کار صادراتی در حال برگزاری است.
یکی از مهمترین بخش‌های رویداد شتابدهی صادرات برپایی کارگاه‌های آموزشی جنبی است که شامل ۱۴ کارگاه با موضوعات تجزیه و تحلیل آماری بازار، کارگاه آموزشی تئوری تعرفه‌ها و نقش آن در رقابت، کارگاه آموزشی حمل و نقل، کارگاه آموزشی دسترسی به بازار، کارگاه آموزشی پول و انتقال ارز، کارگاه انتقال تجربه با صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه، کارگاه آموزشی نحوه صادرات خدمات،کارگاه آموزشی اسناد تجاری، کارگاه آموزشی مجوزهای صادراتی، کارگاه آموزشی تحلیل بازار عراق، کارگاه آموزشی تبلیغات در بازاریابی بین‌الملل، کارگاه آموزشی تحلیل بازار سوریه و کارگاه آموزشی مشتری‌یابی بین‌المللی است که با محوریت صادرات حول بازار عراق و سوریه تعیین شده است.
استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین