تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : 18198

رشد دو رقمی تجارت با آلمان و اتحادیه اروپا در دولت سیزدهم

۰
plusresetminus
در پی انتشار مطلبی با عنوان «تبعات تعلیق تجارت آلمان با ایران» وزارت صمت اعلام کرد: با وجود لفاظی های مقامات آلمان، این کشور با صادرات ۱.۴۶۵ میلیارد یورویی بیشترین سهم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در صادرات به ایران داشته و مبادلات تجاری آلمان با ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد دو رقمی مواجه شده است.
رشد دو رقمی تجارت با آلمان و اتحادیه اروپا در دولت سیزدهم
به گزارش صدای بانک از وزارت صمت، پیرو درج گزارشی با عنوان «تبعات تعلیق تجارت آلمان با ایران» و ارتباط دادن تصمیم دولت آلمان در توقف همکاری های تجاری با ایران در روزنامه تعادل، وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای به شرح زیر صادر کرد:
۱. با وجود لفاظی های مقامات دولت آلمان این کشور با صادرات ۱.۴۶۵ میلیارد یورویی بیشترین سهم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در صادرات به ایران داشته است و مبادلات تجاری آلمان با ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد دو رقمی مواجه شده است. صادرات آلمان به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. واردات آلمان از ایران نیز در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۵ درصدی مواجه شده و به ۲۶۰ میلیون یورو رسیده است. کل مبادلات تجاری ایران و آلمان در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به ۱.۷۲۵ میلیارد یورو رسیده است. مبادلات دو کشور در ۱۱ ماهه ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۵۵۱ میلیارد یورو اعلام شده بود.
۲. در حالی در این گزارش نسبت به تبعیت سایر کشورهای اروپایی از اقدام آلمان ابراز نگرانی شده است که با وجود تحریم های ظالمانه، واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نیز رشد ۲۰ درصدی داشته و به ۹۷۶ میلیون یورو رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۳.۰۴۸ میلیارد یورو در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ به ۳.۷۳۹ میلیارد یورو در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسیده است.
۳. تمام این موارد در حالی مطرح می شود که دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های قبلی تمرکز خود را بر تجارت با اروپا قرار نداده است، بلکه به دنبال گشایش بازارهای بکر در کشورهای همسایه، اوراسیا، آفریقا و جنوب شرق آسیا بوده است. رشد تجارت با آفریقا، به سرانجام رسیدن توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا، احیای توافقنامه تجارت ترجیحی با پاکستان و ... موید این نکته است.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین