تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
کد مطلب : 18244
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سنا:

دولت از صندوق‌های املاک و مستغلات برای مولدسازی استفاده می‌کند

۰
plusresetminus
سید احسان خاندوزی گفت: دولت به طور قطع از طریق ابزارهای بازار سرمایه همچون صندوق املاک و مستغلات به شکل ویژه بهره‌مند شده و از ظرفیت بورس و بازار سرمایه برای مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده خواهد کرد.
دولت از صندوق‌های املاک و مستغلات برای مولدسازی استفاده می‌کند
به گزارش صدای بانک از خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که نقش بازار سرمایه در طرح مولدسازی دارایی‌های دولتی چیست و اینکه آیا دولت قصد دارد از طریق صندوق املاک و مستغلات، دارایی‌های خود را بفروشد؟ به خبرنگار «سنا» گفت: بله، حتما و قطعا دولت این اقدام را عملی می‌کند.
وی در توضیحات بیشتر سوال فوق عنوان کرد: براساس بند «الف» و بند «ب» ماده ۱۲ آیین نامه مولدسازی، به طور دقیق تصریح شده که برای مولدسازی دارایی‌های دولت می‌توان از روش‌های متعددی از جمله اجاره دادن استفاده کرد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: همچنین تصریح شده می‌توان از طریق نهادها و ابزارهای بازار سرمایه همچون صندوق املاک و مستغلات به شکل ویژه و مورد تایید بهره‌مند شده و از ظرفیت بورس و بازار سرمایه برای مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده کرد.
خاندوزی ادامه داد: وجود بسیاری از سرمایه‌های خرد در کشور ممکن است برای خرید یک واحد مسکونی یک و یا پنج میلیارد تومانی کفاف نباشد اما اگر از طریق صندوق مستغلات این عرضه‌ها انجام شود، کار بسیار شفاف‌تر، رقابت‌ها منصفانه‌تر و قابل دسترس‌تر صورت می‌گیرد. بنابراین بازار سرمایه و بهره‌مند شدن از صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا مردم بتوانند درصد و سهمی از دارایی‌های دولت را خریداری کنند.
وی تاکید کرد: دولت به طور حتم از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات و صندوق‌های زمین و ساختمان برای فروش دارایی‌های خود، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های خود بهره‌مند خواهد شد.
هر فردی از مجریان مولدسازی تخلفی انجام دهد مصونیت نخواهد داشت
خاندوزی درباره مصوبه مولدسازی و دو مسئله‌ای که در خصوص این مصوبه مطرح می‌شود؛ یعنی مصونیت داشتن و عدم شفافیت در این موضوع گفت: مولدسازی اساسا تدبیری است در بسیاری از کشورها از دهه‌های گذشته برای این‌که بتوانند دارایی‌های غیرموثر خودشان را تبدیل کنند به دارایی‌های زایا و مولد.
سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: ما در کشور خودمان حتی حکم قانونی الزام به مولدسازی داریم. حتی در قوانین بودجه سنواتی رقمی را به عنوان عدد مولدسازی مجلس تکلیف کرده است که دولت انجام دهد. مثلا سال ۹۹، ۸ هزار میلیارد تومان بابت مصوبه قانون مولدسازی بود که عملکرد مولدسازی فقط ۵۴ میلیون تومان بود. یا در مورد فروش اموال مازاد دولت در قانون بودجه سال ۹۹ اگر اشتباه نکنم ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که عملکرد دستگاه‌های اجرایی ۷۰۰ میلیارد تومان بود، یعنی کمتر از یک همت.
وی ادامه داد: دولت آسیب‌شناسی را در زمینه مولدسازی انجام داد که چرا علیرغم اینکه ایران کشور ثروتمندی است، دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. علیرغم اینکه دولت دارای دارایی‌های بسیاری در شهرهای مختلف است، چرا از سوله‌ها، ساختمان‌های متروکه، انبارهای بلا استفاده نمی‌تواند استفاده کند، درحالی که می‌تواند از این امر به عنوان محرک برای تولید سرمایه استفاده کند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: پیشنهادی را سران سه قوه خدمت رهبر معظم انقلاب دادند و در حال حاضر مصوبه‌ای که در شورای هماهنگی سران سه قوه است مبنی بر این است که بتوان یک هیاتی با اختیارات ویژه در نظر گرفت که بتوانند مقاومت سال‌های گذشته مدیران دستگاه‌های اجرایی که کشور را قفل کرده بود را از میان بردارند.
خاندوزی بیان کرد: به نظرم مسئله مصونیت با سوءتفاهم‌هایی در فضای رسانه‌ای مواجه شد. در این زمینه کم‌اطلاعی وجود دارد. اگر هم نقدی است باید نقد دلسوزانه و کارشناسی و تخصصی باشد و ما از نقدهای کارشناسی و دلسوزانه استفاده می‌کنیم. حتما در جایی که خلاف و فساد در مسئله مولدسازی صورت گیرد، هیچ احدی مصونیت نخواهد داشت. مصونیت در چارچوب آیین‌نامه و اجرای تصمیات رسمی و مصوب وجود دارد.
خاندوزی تاکید کرد: هر فردی از مجریان مولدسازی تخلفی انجام دهد مصونیت نخواهد داشت. تلاش کردیم در وزارت اقتصاد و دارایی بخش اعظم مسائل را از کانال شفافیت حل کنیم و کمک کنیم اجرای این قانون در یک اتاق شیشه‌ای پیش روی چشم ۸۵ میلیون نفر صورت گیرد. نهادهای نظارتی در هیات مولدسازی حضور دارند. دادستان کل کشور، نماینده قوه قضائیه و مجلس در هیات حضور دارند و به نظرم قدری سوءتفاهم صورت گرفته است.
وی یادآور شد: به دولتی که خودش پیشرو مسئله شفافیت در حساب‌های بانکی و ابر بدهکاران و مسائل دیگر بوده این مساله نمی‌چسبد که از شفافیت فرار کند و امروز کسی عهده‌دار مسئولیت قوه مجریه است که آمده جلوی شروع فرایندهای فسادزا را بگیرد، در مورد نکاتی که صاحب‌نظران و حقوق‌دانان مطرح می‌کنند بعد از این ویرایش نهایی و به تصویب رسیدن این مصوبه توسط سران سه قوه، هرچه لازم باشد توضیحاتی را ارائه خواهم داد.
عرضه سکه در بورس کالا ادامه‌دار است
خاندوزی در رابطه با عرضه سکه در بورس کالا، گفت: در ۳ ماه گذشته با توجه به ایجاد فضای روانی ایجاد شده، بخشی از جامعه به سمت خرید اموال مانند سکه و طلا رفت و باعث تنش در این بازار و ایجاد حباب شد.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی با کمک بورس کالا برای کنترل این بازار، ورود کرد اما متاسفانه افزایش قیمت و اونس جهانی باعث افزایش قیمت در بخشی از زمان شد.
سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: بانک مرکزی تا زمان کنترل و کم کردن حباب قیمت سکه با توجه به ذخایر در دسترس خود این شیوه را ادامه خواهد داد، امروز مرحله دوم عرضه ربع سکه در بورس خاتمه یافت و آغاز مرحله بعدی آن طبق زمان‌بندی نیز اعلام خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین