تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
کد مطلب : 18250
اسلامی: بر ‌تولید برق هسته ای متمرکز‌یم

عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد

۰
plusresetminus
با حضور رییس سازمان انرژی اتمی‌، عملیات بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی «ناریگان» به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم ـ مولیبدن کشور در شهرستان بافق آغاز شد.
عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد
به گزارش صدای بانک از  اقتصادآنلاین، امروز  ۱۶ بهمن و همزمان با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان سفر مهندس محمد اسلامی به استان یزد، عملیات بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان در شهرستان بافق آغاز شد.
گسترش تولید برق هسته‌ای
محمد اسلامی‌ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه آغاز بهره‌برداری از معدن ناریگان اظهار داشت:  فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و ایام میلاد با سعادت مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
وی درباره ظرفیت این معدن و برنامه‌هایی که در این زمینه در سازمان تدارک دیده شده است، افزود: خدا را شاکر هستیم که در این ایام مبارک این توفیق را داشتیم که شاهد بهره‌برداری از نخستین بخش از معدن ناریگان باشیم که یکی از معادن بزرگ و پراستعداد کشور برای استحصال و استخراج اورانیوم محسوب می‌شود و از امروز استخراج از این معدن آغاز شد.
اسلامی تصریح کرد: برای سازمان انرژی اتمی؛ ظرفیت‌سازی با هدف گسترش تولید برق هسته‌ای و همچنین توسعه کاربرد پرتوها اصلی‌ترین برنامه‌ها به منظور پیشبرد سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل تمام جبهه‌هایی که در اکتشاف داشتیم را گسترش دادیم و برای بهره‌برداری، امروز شاهد آغاز نخستین بخش از این برنامه توسعه‌ای در حوزه اورانیوم هستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رسیدن به ظرفیتی که چرخه سوخت هسته‌ای کشور را برای تامین برق و کاربرد پرتوها تامین کند، یک سرمایه‌گذاری سنگین و قابل ملاحظه است که برای دستیابی به انرژی پاک ضرورت دارد.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری و ابلاغ‌های صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: خوشحالیم که امروز به‌منظور توسعه اقتصادی این منطقه و در راستای بهره‌برداری از منابع، سازمان انرژی اتمی سهم خود را در این بخش ایفا کرده است.
معاون رییس‌جمهور گفت: ‌امروز روز نخست بهره‌برداری از معدن ناریگان در بافق بود و هدف‌گذاری شده تا به عناصر اصلی برسیم. در ادامه چرخه فناوری مورد نیاز را در همین منطقه ایجاد خواهیم کرد و سایر عناصر همراه را به صنایعی که در حقیقت آمادگی جذب و بهره‌برداری از آن دارند را ارسال می‌کنیم.
اسلامی در پایان تاکید کرد:‌ این معدن هم عناصر مورد نیاز را در حوزه اورانیوم و عناصر همراه مورد نیاز مولیبدن را تامین خواهد کرد که یکی از عناصر مهم در صنایع راهبردی کشور از جمله سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود.
معدن ناریگان کجاست؟
معدن ناریگان در استان یزد و ۳۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم – مولیبدن کشور می‌توان از آن نام برد.
فعالیت‌های اکتشافی انجام شده در این معدن، مربوط به سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ است که ماحصل آن، شناسایی ۶ آنومالی اورانیوم بوده است. در این خصوص با توجه به بزرگتر بودن آنومالی ۳، این آنومالی در اولویت اکتشافات تفصیلی قرار گرفت و با حفر ۲۸۱ حلقه گمانه اکتشافی به طول بیش از ۷۰ هزار متر، مدلسازی و تخمین ذخیره شد.
از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ فرآیند مطالعات، طراحی و تجهیز معدن انجام گرفت که از اهم آن می‌توان به انجام مطالعات طراحی معدن، برنامه‌ریزی تولید، مطالعات گازخیزی، ژئومکانیکی، هیدروژئولوژی و مکانیابی کارخانه، طراحی و اجرای جاده‌های دسترسی و مطالعات احداث کانال انحراف آب اشاره داشت.
گفتنی است در آیین بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان، دکتر احمدی،‌ معاون سازمان و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور، مهندس اسلامی را همراهی کردند.
لازم به ذکر است که همچین در جریان سفر امروز مهندس محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به استان یزد، رونمایی و بهره‌برداری از سه محصول شرکت توسعه کاربرد پرتوها شامل تولید نیمه صنعتی سوپرجاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودر بندآورده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس با حضور مقامات استانی و جمع از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی انجام شد.
عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد
عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد
عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد
عملیات بهره برداری از بزرگ ترین معدن اورانیوم آغاز شد
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین