تاریخ انتشارشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : 19020

تاکید ۳ نماینده مجلس بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری

۰
plusresetminus
محمدحسین فرهنگی، ذبیح الله اعظمی و رجب رحمانی ضمن اشاره به تبعات قیمت‌گذاری دستوری، گفتند: قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به تولیدکنندگان و عدم سوددهی مناسب، قدرت رقابت‌پذیری تولید را نیز از بین برده و در نتیجه منجر به تعطیلی یا ادامه تولید با ظرفیت پایین واحدها و فرار سرمایه‌گذاری از بخش تولید شده است. ضرورت دارد قیمت کالاها، خدمات و عوامل تولید در یک بازار رقابتی و توسط نیروهای عرضه و تقاضای بازار مشخص شود.
تاکید ۳ نماینده مجلس بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ وجود قیمت‌گذاری دستوری در هر کشور و اقتصادی، انگیزه تولید را سرکوب و چالش‌های مضاعفی‌ را برای تولیدکنندگان رقم می‌زند. اگر مشکل قیمت‌گذاری دستوری حل نشود، اقتصاد کشور صرف‌نظر از ابرچالش‌هایی که با آن مواجه است، با بحران‌های جدی‌تری ازجمله ورشکستگی صنایع بزرگ هم مواجه شده و هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از قیمت‌گذاری دستوری زیان می‌کنند. زیان این تفاوت قیمت که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است، به توزیع رانت و افزایش فساد منجر خواهد شد.
متاسفانه برخی شرکت‌های فعال در کشور چه بورسی و چه غیر بورسی، تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری دستوری، با افزایش فروش‌، زیان بیشتری دارند که این موضوع تأثیر مخربی بر بازار سرمایه بر جای گذاشته است.
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کنترل تورم، حذف قیمت‌گذاری دستوری است به خبرنگار «سنا» گفت: ضرورت دارد قیمت کالاها، خدمات و عوامل تولید در یک بازار رقابتی و توسط نیروهای عرضه و تقاضای بازار مشخص شود.
وی افزود: حذف قیمت‌گذاری دستوری، روند سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش داده و سرمایه‌ها از بخش غیرمولد به بخش‌های مولد روانه می‌شود.
این نماینده مجلس با تاکید به اینکه بورس رقابتی شدن را در کشور عملیاتی کند، اظهار کرد: با ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا و کشف قیمت آنها می‌توان امیدوار بود که بازار خودرو انحصاری نبوده و رقابتی می‌شود.
قیمت‌گذاری روشی اشتباه برای اقتصاد
ذبیح الله اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با اشاره به اینکه همه دولت‌ها بر این باور هستند که قیمت‌گذاری دستوری روشی غلط در اقتصاد به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با "سنا" اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به تولیدکنندگان و عدم سوددهی مناسب، قدرت رقابت‌پذیری تولید را نیز از بین برده و در نتیجه منجر به تعطیلی یا ادامه تولید با ظرفیت پایین واحدها و فرار سرمایه‌گذاری از بخش تولید شده است.
وی تاکید کرد که مکانیزم عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین کند.
نباید اجازه داد قیمت‌گذاری دستوری روند عرضه و تقاضا را دچار مشکل کند
رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس با بیان اینکه بورس در هر کشوری پایه و اساس عرضه کالاهای مختلف است به خبرنگار «سنا» گفت: عرضه کالا در بورس در فضای رقابتی سالم که مردم سهامدار آن هستند صورت می‌گیرد و صداقت برای معرفی کالا بیش از پیش وجود دارد.
وی با اعلام اینکه بورس بهترین محل برای تقویت بازار سرمایه است، عنوان کرد: در این فضا هم مشتری، و هم تولیدکننده و صادرکننده راضی هستند. بنابراین، نباید اجازه داد با دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری روند عرضه و تقاضا دچار مشکل شود چرا که قیمت‌گذاری دستوری هزینه‌های زیادی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.
نماینده مردم تاکستان با اعلام اینکه مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم، خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور نداشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین