تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : 19250

رمز و راز توقف 18 ماهه بانک آینده

توپ بازگشایی این دارائی بلوکه شده؛ در زمین کیست؟
۰
plusresetminus
تعداد زیادی از سهامدارن منتظر قفل بازگشایی بانک آینده هستند تا پس از 18 ماه بتوانند این دارایی بلوکه شده را بفروشند یا تصمیم دیگری برای سهم بگیرند.
رمز و راز توقف 18 ماهه بانک آینده
به گزارش صدای بانک از بورس 24، نماد بانک آینده از 27 شهریور 1400 در بازار پایه فرابورس ایران متوقف است و علت آن افشای اطلاعات مربوط به قرارداد بهره برداری ایران مال مطرح شد.
در ادامه این رویداد مکاتباتی بین ناشر و سازمان بورس و شرکت فرابورس صورت گرفت که در این گزارش بررسی شده است.
بر اساس پاسخ مدیران بانک به خبرنگاران، ناشر به عنوان ارائه دهنده اطلاعات در خصوص موارد شمول تبصره 1 ماده 16قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی از شرکت فرابورس ایران و سازمان بورس استعلام کرده که در این خصوص پاسخی دریافت نشده است.
بر اساس تبصره 1 ماده 16 قانون توسعه و ابزارهای مالی، "در صورتی که ارائه دهنده اطلاعات، اسناد، مدارک و گزارش اعلام نماید که موارد ارائه شده جزو اسرار تجاری وی محسوب می شود. موضوع در هیأت مدیره سازمان بورس مطرح و تصمیم گیری می شود.
تصمیم هیأت مدیره سازمان مزبور در خصوص موضوع، لازم الاتباع و مبنای اقدام خواهد بود." بر این اساس در صورت تصمیم این نهاد در خصوص انتشار قرارداد بهره برداری، ناشر مکلف به اجرای آن است و در آن صورت مانع برای بازگشایی نماد این بین خواهد رفت. همچنین تصمیم نهاد نظارتی بازار سرمایه مبنای اقدام است و نه تصمیمی هیچ نهاد دیگری از جمله بورس مربوطه یا ناشر.

فرابورسی ها در بانک چه می گویند؟
بر اساس اخبار دریافتی، موضوع بازگشایی نماد "وآیند" در هیأت مدیره بورس مورد بررسی قرار گرفته و برای دریافت پیشنهاد، به فرابورس ایران ارجاع شده است. سپس موضوع برای تصمیم گیری در خصوص پیشنهاد، در هیأت مدیریه فرابورس مطرح شده که این بار نه تنها مشکلی حل نشده، بلکه هیأت مدیریه فرابورس شرط برگزاری مجامع را مطرح کرده است. حال آنکه برگزاری مجامع نیاز به هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد و تأییدیه آن را باید بانک مرکزی صادر کند.
در حقیقت دو تن از اعضاء اصلی شورای عالی بورس تصمیمگیران برگزاری مجامع "وآیند" هستند حال آنکه مطرح شدن چنین شرطی توسط هیأت مدیریه فرابورس جای سؤال دارد. ضمن این که نماد این سهم قبل از بسته شدن وضعیت این چنینی داشته و بدون برگزاری مجامع، مثل برخی از نمادهای دیگر، سرمایه گذاران خرد بازار سرمایه، به معامله این سهم می پرداختند.

حسابرس کجای کار است؟
بر اساس ماده 91 قانون تجارت نیز "چنانچه هیأت مدیره  مجمع عمومی عادی سالانه را در موعد مقرر دعوت نکند بازرس با بازرسان شرکت مکلفند راسأ اقدام به دعوت مجتمع مذبور بنمایند." این در حالی است که بازرس قانونی بانک، به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرده است.
در کنفرانس مطبوعاتی 22 اسفند، رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگاران به ابهامات در خصوص این نماد اشاره کرد، ولی در خصوص نوع ابهامات و چگونگی رفع آن سخنی به میان نیامد. بدیهی است بر اساس ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار، نهاد ناظر، مسئول شفافیت و نقدشوندگی است. امروز نیز مطالبه سهامداران خرد بازار که سازمان بورس وظیفه حفاظت از حقوق آن ها را دارد، بازگشایی نماد "وآیند" است که مطالبه خود را از طرق مختلف اعلام کرده اند. امید است در این روزهای پایانی سال، مسئولین تصمیم گیر، سریع تر به وظایف خود عمل کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما