تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : 19406

آشنایی با ورشکستگی ۲۰۲۳ بانک‌های ایالات متحده

۰
plusresetminus
ورشکستگی بانکی مارس ۲۰۲۳ (March ۲۰۲۳ United States bank failures) به ورشکستگی بانکی دو بانک بزرگ آمریکا یعنی بانک سیلیکون ولی، سیگنچر بنک و چند بانک دیگر در ایالات متحده آمریکا اشاره دارد.
آشنایی با ورشکستگی ۲۰۲۳ بانک‌های ایالات متحده
به گزارش صدای بانک از همشهری آنلاین،  تا ۱۶ مارس۲۰۲۳، جریان‌های بین بانکی بزرگی از وجوه برای تقویت ترازنامه بانک‌ها رخ  داد و بسیاری از تحلیلگران یک بحران عمومی بانکی در ایالات متحده را پیش بینی می‌کردند. بسیاری از بانک ها ذخایر خود را در اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده سرمایه گذاری کرده بودند که نرخ‌های بهره پایینی را پرداخت می‌کردند. از آنجایی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ ها در سال ۲۰۲۲ می کند، قیمت اوراق قرضه کاهش یافته است، که باعث کاهش ارزش بازار ذخایر سرمایه بانک ها شده و باعث شده است که برخی از بانک ها اوراق قرضه را با زیان های شدید به همراه کاهش بازده اوراق بفروشند.   یازده عدد از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده تا ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از بانک منطقه ای First Republic مستقر در سانفرانسیسکو ارائه کردند، و تسهیلات نقدینگی پنجره تخفیف فدرال رزرو تا ۱۶ مارس تقریباً ۱۵۰ میلیارد دلار وام از بانک‌های مختلف داشت.

آشنایی با ورشکستگی ۲۰۲۳ بانک‌های ایالات متحده

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در ۱۰ مارس ۲۰۲۳، اعلام شد.  همان‌طور که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۲ کرد، قیمت اوراق قرضه کاهش یافت و ارزش بازار ذخایر سرمایه بانک را کاهش داد، که باعث شد برخی بانک‌ها اوراق قرضه را با زیان‌های شدید بفروشند زیرا بازده اوراق قرضه جدید بسیار بالاتر بود. یازده تا از بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات متحده تا ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از بانک منطقه‌ای فرست ریپابلیک مستقر در سانفرانسیسکو ارائه کردند، و تسهیلات نقدینگی پنجره تخفیف فدرال رزرو تا ۱۶ مارس تقریباً ۱۵۰ میلیارد دلار وام از بانک‌های مختلف دریافت کرده بود. 
علام تعطیلی «بانک سیلیکون ولی» که مهمترین ورشکستگی یک موسسه مالی در آمریکا از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی را نگران کرده است. 
این بانک که با مخفف نامش، «اس وی بی» شناخته می‌شد روز جمعه از سوی مقام‌های آمریکا تعطیل شد. اداره تضمین سپرده‌ها در ایالات متحده اکنون کنترل این شرکت خدمات مالی و بانکدارای را در دست گرفته است. انتظار می‌رود این بانک روز دوشنبه با نام جدیدی بازگشایی شود. 
«بانک سیلیکون ولی» که با هجوم مشتریان خود برای برداشت سپرده‌هایشان روبرو شده بود، تلاش کرد تا سرمایه خود را افزایش دهد اما تلاش‌هایش در این زمینه موفقیت‌آمیز نبود. 
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه برای بررسی وضعیت بخش بانکی پس از ورشکستگی «اس وی بی» با مسئولان چند نهاد نظارت‌کننده بر فعالیت‌های مالی دیدار کرد. او در این جلسه تاکید کرد که نسبت به ظرفیت آنها برای اتخاذ تدابیر لازم «اعتماد کامل» دارد. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بخش بانکی کشورش را «مقاوم» خواند. 
بانک سیلورگیت و سیگنچر بنک نیز از جمله بزرگترین بانک هایی بودند که اعلام ورشکستگی کردند. طبق گزارش بلومبرگ بانک های چینی و ژاپنی کمتر تحت تاثیر بحران بانکی قرار گرفتند.  
پیش از این ورشکستگی بانک آمریکایی «لیمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ منجر به بروز بحرانی مالی و اقتصادی در سطح جهان شد و رکود اقتصادی در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز به جدی‌ترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ مبدل گردید.
آخرین بروزرسانی  Apr ۴, ۲۰۲۳ - سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین