تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : 19582

مشارکت مردم در طرح‌های جذاب دانش‌بنیان

۰
plusresetminus
مشارکت مردم در طرح‌های جذاب دانش‌بنیان
به گزارش صدای بانک از همشهری آنلاین، پس از ایده، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، تامین سرمایه به حساب می‌آید.به همین منظور قرار است اولین دوره رویداد بین‌المللی تامین‌ مالی نوآوری و فناوری FINOTEX از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار  شود. برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان می‌تواند موجب جذب منابع مالی جدید برای این حوزه شود. این در حالی است که روش‌های مختلفی در دنیا برای تامین مالی پیش‌بینی شده است که بازار سرمایه و تامین مالی جمعی بخشی از آن به‌شمار می‌آید. رویداد بین‌المللی فینوتکس در ایران که برای نخستین بار برگزار می‌شود، قرار است همین هدف را با معرفی ظرفیت‌های تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دنبال کند.

مشارکت‌های مردمی
سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه به جز نهادهای حاکمیتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (بخش خصوصی)، آیا برنامه‌ای برای مشارکت مردم فراهم شده است، گفت: «بعد از اینکه فرابورس تامین مالی جمعی را عملیاتی کرد و به عاملان یا کارگزاران مجوز داد، ما به سرعت برنامه‌ای ترویجی را پیگیری و تدارک خواهیم دید.»
ملکی‌فر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آورده مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران خرد در قالب تامین مالی جمعی دانش‌بنیان بیمه می‌شود، توضیح داد: «یعنی تقریبا اصل آورده مردم را بیمه می‌کنیم تا مردم انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.» او یکی از روش‌ها را انتشار اوراق نوآوری صکوک اعلام کرد و گفت: «الان شرکت‌های دانش‌بنیان مثل بقیه شرکت‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری کنند که مصداقی برای مشارکت مردم در اقتصاد دانش‌بنیان است.»

طرح‌های جذاب برای مردم
هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری هم در مورد این موضوع به خبرنگار همشهری گفت: «علاوه بر صکوک، در رویداد فینوتکس و اینوتکس هم بستر تامین مالی جمعی برای یکصدهزار نفری که در آن حضور دارند، فراهم شده است.»
به‌گفته آقازاده، به‌عبارت دیگر کسانی که در این رویداد حاضر می‌شوند، طرح‌های سرمایه‌گذاری جذاب در حوزه دانش‌بنیان برای آنها عرضه خواهد شد و آنها درصورت تمایل می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
او همچنین این موضوع را محدود به حضور در این رویداد ندانست و ادامه داد: «مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی از اقصی‌نقاط کشور از این طرح‌ها مطلع شوند و به این ترتیب مفهوم مشارکت مردمی در حوزه دانش‌بنیان به این ترتیب محقق خواهد شد.»

بازار دانش‌بنیان در فرابورس
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس هم در نشست خبری رویداد بین‌المللی تامین‌ مالی نوآوری و فناوری FINOTEX به پیشنهاد راه‌اندازی بازار دانش‌بنیان در فرابورس اشاره کرد و گفت: «این پیشنهاد پس از تصویب سازمان بورس راه‌اندازی خواهد شد.» شیرازی با طرح این موضوع که اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌بنیان شدن بنگاه‌ها با توجه به تغییرات سریع جهانی ضرورتی به شمار می‌آید که همه بنگاه‌ها و دولت‌ها باید به آن سمت حرکت کنند، حلقه مفقوده در زنجیره تبدیل دانش به ثروت را تامین مالی بنگاه‌های دانش‌بنیان دانست. او با اظهار امیدواری از اینکه در فینوتکس زبانی مشترک بین سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه دانش‌بنیان ایجاد شود، گفت: فرابورس سوپرمارکتی از ابزارها و نهادهایی است که می‌تواند در این حوزه کمک‌کننده باشد. بازار اول و دوم فرابورس برای شرکت‌هایی است که قابلیت پذیرش دارند و ۱۷۰شرکت در این بازارها پذیرش شده‌اند که از این تعداد، ۱۴شرکت  یعنی ۱۰درصد دانش‌بنیان هستند.
شیرازی همچنین بازار پایه را مختص شرکت‌هایی دانست که امید به بهبود عملکرد آنها وجود دارد.

عرضه اولیه ۳ استارت‌آپ
یک شرکت سرمایه‌گذاری اخیرا از عرضه اولیه ۳استارت‌آپ در بازار سرمایه طی سال۱۴۰۲ به ارزش ۸۰هزار میلیارد تومان خبر داده است.
مدیر واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری این شرکت با اشاره به اینکه هنوز اسامی این استارت‌آپ‌ها اعلام نشده، ارزش اولیه این شرکت‌ها را بیش از ۸۰هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
او درخصوص پروژه‌هایی که این شرکت اقدام به تامین مالی برای آنها کرده است، گفت: «حدود ۱۵هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی پروژه‌های پیش روست که در دست انجام است.»
مدیر واحد عرضه این شرکت مشاور سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه در ۲شاخه اصلی فعالیت می‌کنند، پذیرش شرکت‌ها و ارزش سهام شرکت‌ها برای عرضه در بازار سرمایه را مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت اعلام کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین