تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
کد مطلب : 19606

چطور بفهمیم به کرونا مبتلا شده‌ایم یا آلرژی داریم؟

۰
plusresetminus
باز هم با ورود به فصل بهار و آغاز حساسیت های فصلی و خیز دوباره کرونا و همچنین شباهت علائم سویه جدید با علائم حساسیت فصلی، بهتر است شباهت ها و تفاوت های آن را بدانیم.
چطور بفهمیم به کرونا مبتلا شده‌ایم یا آلرژی داریم؟
به گزارش صدای بانک از اقتصاد آنلاین؛ باز هم با ورود به فصل بهار و آغاز حساسیت های فصلی و خیز دوباره کرونا و همچنین شباهت علائم سویه جدید با علائم حساسیت فصلی، بهتر است شباهت ها و تفاوت های آن را بدانیم.
بعد از افزایش دوباره شمار مبتلایان به کرونا در دنیا و همزمان شدن آن با فصل بهار، اغلب افرادی که از حساسیت های بهاره رنج می برند دچار سردرگمی می شوند و ممکن است حتی آن را با ابتلا به کرونا اشتباه بگیرند. درست است که حساسیت فصلی و کرونا علائم مشابهی دارند اما می توان آنها را از هم متمایز کرد.
حساسیت های فصلی معمولا با آلرژن ها یا مواد حساسیت زا آغاز می شوند. واکنش حساسیت زا به دلیل وجود سلول های حساس در ناحیه سینوس ها، بینی، چشم ها، دهان و گلو ایجاد می شود. هنگامی که این سلول ها در معرض یک آلرژن یا ماده حساسیت زا قرار می گیرند، هیستامین ها را آزاد می کنند که مسئول ایجاد التهاب های آلرژیک و حساسیت زا هستند.
برخلاف آلرژی، عفونت ویروسی به عنوان مجموعه ای از وقایع رخ می دهد که با واسطه پیام رسان های ایمونولوژیک در نتیجه آلوده شدن رخ می دهد. شاخص خوبی که برای ابتلا به عفونت ویروسی وجود دارد، این است که آیا شما در معرض تماس با فردی قرار گرفته اید که چنین علائمی را داشته یا تب دارد یا خیر؟ ویروس های تنفسی مانند کووید-۱۹ و آنفلوآنزا به راحتی بین افرادی که در تماس نزدیک هستند، پخش می شود.

علائمی که باید جدی بگیرید
آنچه در حساسیت و عفونت های ویروسی اهمیت پیدا می کند، شناسایی تفاوت هاست. واکنش های حساسیت زا علائم گسترده ای را از خارش چشم ها، بینی و دهان گرفته تا آبریزش بینی یا سرفه را دربرمی گیرد. این در حالی است که چنین علائمی همیشه بیانگر ابتلا به عفونت ویروسی نیست. علائمی که بیشتر در این عفونت ها خودنمایی می کنند، شامل تب، سرفه و خستگی است.

جدول مقایسه علایم ابتلا به کرونا و حساسیت
علائم کروناویروس حساسیت
تب بله خیر
سرفه بله (سرفه های خشک) گاهی اوقات
خستگی بله خیر
کوتاهی تنفس بله به ندرت
درد بله گاهی اوقات (خارش چشم و بینی و دهان)
سردرد گاهی اوقات خیر
گلودرد گاهی اوقات خیر
گرفتگی یا آبریزش بینی به ندرت بله
عطسه خیر بله

بسیاری از علائم دیگر مرتبط با عفونت وجود دارد که با برخی از علائم عفونت ویروسی با علائم آلرژی فصلی مرتبط نیستند. تب جزء علائمی است که در حساسیت های فصلی وجود ندارد اما در عفونت ویروسی یا حتی سرماخوردگی می توان آن را مشاهده کرد.
همچنین علائم حساسیت زا در خارج از منزل و با قرار گرفتن در معرض گرده های گل و گیاهان تشدید می شود در صورتی که علائم عفونت های ویروسی معمولا به سمت غروب و شب که پیش می رویم تشدید می شود، ارتباطی به داخل یا خارج از فضای داخلی پیدا نمی کند.
بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بروز حساسیت های فصلی، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا، محدود کردن زمان حضور در خارج از منزل، استفاده از ماسک، مصرف داروهای ضد حساسیت و تزریق واکسن های حساسیت است. به گزارش سیناپرس، در مقابل، برای این که به عفونت های ویروسی مبتلا نشوید، بهترین کار تزریق واکسن است و علاوه بر آن استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست ها و ارتباط نزدیک نداشتن با سایر افراد است.همچنین بررسی سابقه بالینی و پزشکی فرد مبتلا می تواند درتشخیص علت بروز علائم کمک کننده باشد.
منبع: sinapress
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما