تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : 19865

مزایای افتتاح سپرده ارزی برای مردم و اقتصاد کشور

۰
plusresetminus
یک کارشناس اقتصادی به این پرسش که در چه شرایطی افتتاح سپرده‌های ارزی برای مردم و کشور سودمند خواهد بود؟ پاسخ داد.
مزایای افتتاح سپرده ارزی برای مردم و اقتصاد کشور
به گزارش صدای بانک از ایبنا، حجت‌الله فرزانی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی طی مصاحبه ای درباره تصمیمات جدید بانک مرکزی در راستای کنترل و مهار هر گونه سوداگری ارز و جلوگیری از التهاب آفرینی‌های ارزی دراقتصاد ایران گفت: تصمیمات اخیر بانک مرکزی مبنی بر کاهش میزان ارائه ارز به متقاضیان از ۵ هزار دلار به ۲ هزار دلار ناشی از تمرکز بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز و منابع ارزی است چرا که بخش مهمی از مدیریت ارزی کشور وابسته به سیاست گذاری‌های بانک مرکزی است.
وی افزود: به نظر می‌رسد مدیران بانک مرکزی براساس مدیریت بازار شناور و آنچه قانون بدان تصریح دارد تلاش می‌کنند در راستای جلوگیری از ایجاد هیجانات کاذب در بازار ارز، بهترین برنامه و طرح‌ها را در بازار ارز اجرا کنند.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به آمار‌ها و برآورد‌های میزان ارز خانگی که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار گزارش شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این رقم را تایید کرده به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تصمیمات اخیر خود بنا دارد تا منابع مختلف ارزی کشور را در راستای تصمیمات مهمی که مناسب مدیریت بهینه اقتصاد است ساماندهی کند.
وی درباره مزایای افتتاح حساب ارزی خاطرنشان کرد: سپرده‌گذاری ارز‌های خانگی در نظام بانکی کشور قطع به یقین امر خوبی است چرا که این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به ثبت اطلاعات دقیق از میزان ارز دست مردم باشد، بنابراین طرح جدید بانک مرکزی می‌تواند مشخصات، اطلاعات و حجم ذخایر ارز خانگی را شفاف کند.
این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درباره سپرده‌گذاری ارزی خاطرنشان کرد: افتتاح حساب ارزی که به شفافیت بیشتر منابع ارزی کمک می‌کند از جهات مختلفی قابلیت‌هایی دارد. از سوی دیگر افرادی که موفق به خرید ارز می‌شوند یا از قبل ارز دارند می‌توانند با اطمینان خاطر ارز‌های خود را در حساب‌های ارزی پس‌انداز کنند، ضمن اینکه علاوه بر تضمین امنیت ارز سپرده‌گذار، عموما این طرح مواهبی هم برای شبکه بانکی به دنبال دارد.
وی در این باره توضیح داد: درآمد‌های کارمزدی مربوط به سپرده‌های ارزی به بانک‌ها در درآمدزایی بیشتر کمک می‌کند، ضمن اینکه بانک‌ها از منابع ارزی ایجاد شده در فعالیت‌های مختلف منجمله توسعه تولید می‌توانند استفاده کنند، بنابراین سپرده‌های ارزی مزایایی برای نظام بانکی کشور به دنبال دارد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: مردم هم می‌توانند از سپرده‌های ارزی استفاده کنند اگر بعدا عملیات خاصی مد نظر باشد مثلا بانک‌ها خدمات ارزی ارائه دهند می‌توانند با سپرده‌های ارزی نیاز‌های خود را مرتفع کنند. نکته مهمی که باید مورد توجه سیاست‌گذار قرار بگیرد ایجاد اعتماد در سپرده‌گذاران است.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: سپرده گذاران ارزی به صورت تاریخی نگران بدعهدی‌های مسوولین و متولیان امر هستند. تجارب قبلی از عدم بازگرداندن ارز فیزیکی به مردم از سوی نظام بانکی و پرداخت معادل ریالی، خاطره خوبی در اذهان عمومی به جا نگذاشته لذا نباید یک بار دیگر شاهد وقایعی باشیم که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد.
فرزانی گفت: ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی از سوی بانک مرکزی برای ایجاد اعتماد در سپرده گذاران ارزی در موفقیت طرح جدید بانک مرکزی بسیار تاثیرگذاراست، چرا که اگر این بار نیز شاهد چنین روندی باشیم قطع به یقین مردم به هیچ وجه به سپرده گذاری ارزی اعتماد نمی‌کنند.
وی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی ملاحظات ایجاد اطمینان و ضمانت اجرایی بازگرداندن ارز به صورت فیزیکی را به سپرده گذار را اجرا کند ضمن اینکه اعتماد مردم خدشه دار نمی‌شود افتتاح سپرده‌های ارزی از جهات مختلفی برای مردم و کشور سودمند خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما