تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد مطلب : 19868
رونق معاملات فرابوس در اولین ماه از سال جدید

ارزش معاملات خرد 800 درصد بالا رفت

۰
plusresetminus
فرابورس ایران در اولین ماه از سال جدید با بازدهی حدود 20 درصدی ظرف 17 روز معاملاتی، یک ماه پر رونق را برای سرمایه‌گذاران به ثبت رساند.
ارزش معاملات خرد 800 درصد بالا رفت
به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، فروردین‌ماه برای اهالی بازارهای فرابورس یک ماه به یادماندنی بود که علاوه بر بازدهی نزدیک به 20 درصدی شاخص کل، رشد 17 درصدی ارزش بازار را نیز به همراه داشت.
آمارها از 17 روز معاملاتی ابتدای سال جدید نشان می‌دهد طی این مدت آیفکس فرابورس توانسته با ثبت رکوردهای جدید بیش از 4 هزار و 800 واحد صعود را تجربه کند. به‌این‌ترتیب این متغیر طی مدت مورد بررسی 19.7 درصد رشد کرده و با قرار گرفتن در سطح 29 هزار و 208 واحد در آخرین روز فروردین‌ماه، توانسته عددهای جدیدی را طی مدتی کوتاه ثبت کند.
همچنین رشد و رونق فرابورس این بازار را بیش از 377 هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر کرد. به‌این‌ترتیب ارزش بازار فرابورس با رشدی 17 درصدی به سطح 2.6 میلیون میلیارد تومان رسید.
بررسی آماری و جزییات معاملات در اولین ماه سال 1402 نشان می‌دهد طی این مدت در فرابورس ایران بیش از 180 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ بر 1.3 میلیون میلیارد تومان در 8.7 میلیون دفعه دادوستد شده است. مقایسه روند معاملات فروردین امسال با سال گذشته حاکی از رشد 132 درصدی حجم معاملات و پرش 116 درصدی ارزش معاملات است.

بازار اول؛ اول شد
همچنین نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی 17 روز کاری فروردین‌ماه، بیشترین ارزش معاملات سهام در بازار اول به ثبت رسیده است. به‌این‌ترتیب که در این بازار بیش از 30 هزار میلیارد تومان معاملات انجام شده که نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته رشد 288 درصدی داشته است.
در بازار دوم هم طی این مدت بیش از 20 هزار میلیارد تومان دادوستد سهام انجام شده که افزایشی 136 درصدی نسبت به فروردین 1401 دارد. بازار پایه فرابورس هم از این رونق دور نبوده و با دادوستد بیشتر از 19 هزار و 600 میلیارد تومان سهام، افزایش 103 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین رونق معاملات در بازار ابزارهای مشتقه و شرکت‌های کوچک و متوسط باعث شدند تا ارزش معاملات این دو بازار نیز نسبت به فروردین ماه سال گذشته، جهش‌های خیره‌کننده‌ای را تجربه کنند. به این ترتیب که در این مدت بیش از 264 میلیارد تومان معاملات ابزارهای مشتقه ثبت شده که رشد 2731 درصدی را ثبت کرده است.
همچنین در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم طی این مدت 189 میلیارد تومان معاملات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهشی 21 هزار و 613 درصدی داشته است.
بازار ابزارهای نوین مالی نیز در این مدت شاهد جابه‌جایی 1.2 میلیون میلیارد تومان انواع اوراق بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 114 درصد بیشتر شده است.

افزایش جذابیت ETFها
در بازار اوراق مالی اسلامی طی این مدت معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد 280 درصدی همراه شده و در 17 روز بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان واحد ETF در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

آمار معاملات مشتقه‌ها زیر ذره‌بین
بررسی روند معاملات بازار ابزارهای مشتقه نشان می‌دهد طی این مدت بیش از 264 میلیارد تومان در این بازار داد و ستد به ثبت رسیده که رشد قابل توجه بیش از 2700 درصدی را نسبت به فروردین 1401 داشته است.
به این ترتیب طی فروردین‌ماه 7.8 میلیارد برگه اوراق اختیار به ارزش بیشتر از 264 میلیارد تومان خرید و فروش شده است. تعداد این معاملات 50 هزار و 336 دفعه بوده و همچنین 1.4 میلیون موقعیت باز قرارداد طی این مدت ثبت شده است. ارزش مفهومی این معاملات حدود 127 میلیارد تومان بوده است.

جهش چشمگیر ارزش معاملات خرد
رونق معاملات فروردین‌ماه، آمارها را در این ماه بیش‌ازپیش درخشان کرده است. تا جایی که طی این مدت ارزش معاملات خرد از رقم 65 هزار و 600میلیارد تومان هم فراتر رفته که در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته رشد حدود 800 درصدی را به ثبت رسانده است.
طی این مدت 40 درصد معاملات متعلق به پنج صنعت محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو، انبوه‌سازی و محصولات غذایی بوده است.
در این میان شیمیایی‌ها سهم 9 درصدی را در میان این 5 صنعت به خود اختصاص داده تا در صدر معاملات خرد فروردین‌ماه قرار بگیرد.
به‌این‌ترتیب فروردین‌ماه نیمه تعطیل امسال با رونق معاملات و حضور گرم سرمایه‌گذاران، روزهای خوبی را برای اهالی بازارهای فرابورس رقم زد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین