تاریخ انتشارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : 20126
عضو هیئت مدیره سبدگردان ویستا تاکید کرد؛

گذر از اشکالات نظام بانکی در تامین مالی تولید، با کمک بورس

۰
plusresetminus
حمید فاروقی گفت: نظام بانکی در سنوات گذشته در بحث تخصیص بهینه منابع، عملکرد قابل قبولی نداشته و بخشی از رشد پایه پولی و افزایش تورم مربوط به ناترازی بانک‌ها بوده است. بازار سرمایه می‌تواند در تخصیص بهینه منابع، نقش قابل‌توجهی داشته باشد و عدم توازن بین تولید ناخالص داخلی و رشد پایه پولی را کاهش دهد تا با افزایش تولید ناخالص داخلی، تورم نیز مهار شود.
گذر از اشکالات نظام بانکی در تامین مالی تولید، با کمک بورس
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حمید فاروقی، عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان ویستا، طی گفت‌وگویی در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: بازار سرمایه این روزها مورد اقبال قرار گرفته و شاهد ورود نقدینگی به این بازار هستیم. بعد از ریزش قیمت سهام در سال ١٣٩٩، اکثر سهم‌ها به محدوده ارزندگی رسیده بودند. رشد قیمت سهام در حال حاضر، اصلاً نگران‌کننده نیست و این رشد فعلا می‌تواند تداوم داشته باشد. اما با توجه به تجربه سال ۱۳۹۹، بهتر است که از همین حالا، متولیان بازار سرمایه و نهادهای مالی تحت نظارت سازمان و... تدابیری بیندیشند که در صورت تداوم ورود نقدینگی به بازار، شاهد رفتارهای هیجانی نباشیم.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این روزها بهترین فرصت برای تسهیل و تسریع در فرآیند پذیرش شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس، تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها، کمک به تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه و همینطور هم اجرای بسته‌های تشویقی برای اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت در بنگاه های تولیدی، به منظور افزایش ماندگاری سرمایه‌ها در بازار است. ضمن اینکه انتظار می رود مردم هم این بار با هوشمندی بیشتری از طریق شرکت‌های مدیریت دارایی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنند تا ریسک کمتری متوجه شان باشد و ضمنا، انتظارات سرمایه‌گذاران از این بازار هم تعدیل گردد. البته با توجه به تجربه فعالیت شخصی در یکی از همین نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس، معتقدم مردم این روزها رفتار حرفه‌ای‌تری داشته و نسبت به سال ١٣٩٩، تمایل به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افزایش یافته است؛ اما کماکان نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه‌ای در این بازار هست. این مهم، زمان‌بر بوده و باید آموزش را مدارس آغاز کرد.
فاروقی اضافه کرد: نظام بانکی در سنوات گذشته در بحث تخصیص بهینه منابع، عملکرد قابل قبولی نداشته و بخشی از رشد پایه پولی و افزایش تورم مربوط به ناترازی بانک‌ها بوده است. بازار سرمایه می‌تواند در تخصیص بهینه منابع، نقش قابل‌توجهی داشته باشد و عدم توازن بین تولید ناخالص داخلی و رشد پایه پولی را کاهش دهد تا با افزایش تولید ناخالص داخلی، تورم نیز مهار گردد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم توسعه ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه اظهار کرد: توسعه ابزارهای نوین مالی از جمله قراردادهای آتی و اوراق اختیار خرید و اختیار فروش می‌تواند به تعدل‌بخشی و رشد منطقی‌تر بازار سرمایه و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری کمک کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین