تاریخ انتشارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : 20127
مدیرعامل تامین سرمایه دماوند تشریح کرد؛

مزایای انتشار اوراق مرابحه سهام برای تقویت بورس

۰
plusresetminus
میثم فدایی گفت: سازمان بورس با طراحی «اوراق مرابحه سهام» به شرکت‌ها اجازه تامین اعتبار بلندمدت برای خرید سهام خواهد داد. همچنین بخشی از نیاز شرکت‌ها به منابع مالی از روی شبکه کارگزاری برداشته می‌شود و در نهایت تمام منابع حاصل از انتشار این اوراق صرف خرید سهام خواهد شد.
مزایای انتشار اوراق مرابحه سهام برای تقویت بورس
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، میثم فدایی مدیرعامل تامین سرمایه دماوند طی مصاحبه ای اظهار کرد: با ابزارهایی که در گذشته وجود داشت، تامین مالی برای شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری دشوار بود چرا که این شرکت‌ها با توجه به ماهیت فعالیتشان، دارایی فیزیکی چندانی ندارند، در نتیجه عملا امکان تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای این گروه از شرکت‌ها وجود نداشت.
وی افزود: هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاثیرگذاری زیادی بر روند بازار سرمایه دارند و مشکل تامین مالی آن‌ها بر توسعه بازار تاثیر مستقیمی می‌گذارد که خوشبختانه با ابتکار سازمان بورس و اوراق بهادار در طراحی و انتشار اوراق مرابحه سهام، چالش این شرکت‌ها برطرف شده است.
فدایی تشریح کرد: نخستین ابزاری که برای تامین مالی شرکت‌ها طراحی شد، اوراق اجاره بود. برای استفاده از این ابزار، شرکت‌ها دارایی پایه برای مبنا قرار دادن انتشار اوراق را مشخص می‌کردند و در نهایت منابع جمع‌آوری شده می‌توانست در هر محلی صرف شود. در حقیقت شرکت‌ها الزامی برای اینکه منابع را صرف خرید سهام کنند، وجود نداشت؛ هرچند که شاید این گروه بخشی از منابع خود را به بازار سرمایه اختصاص می‌دادند اما هیچ دستورالعمل مشخص و یا اجباری بر این امر نبوده است.
مدیرعامل تامین سرمایه دماوند گفت: اوراق اجاره به نوبه خود با استقبال خوبی مواجه شد و طی سال‌های گذشته شرکت‌ها اوراق اجاره بسیاری منتشر کردند اما شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری نیاز به اوراقی داشتند که در آن سهام به‌عنوان یک دارایی و مبنا شناخته بشود.
وی با اشاره به اینکه محدود شدن ظرفیت اعتباردهی کارگزاری‌ها به شرکت‌های هلدینگ، یکی دیگر از مشکلاتی بود که در تامین مالی به شیوه‌های قدیمی، به‌وجود می‌آمد، گفت: شرکت‌های کارگزاری از شبکه بانکی وام دریافت کرده و آن را به نیاز تامین مالی مشتریان خود اختصاص می‌دهند که با توجه به ظرفیت محدود آن‌ها، زمانی که اعتبار به شرکت‌های هلدینگ تخصیص داده می‌شد، سهامدار خرد سهم کمی از این ظرفیت به دست می‌آورد.
فدایی ادامه داد: در گذشته برای دارایی‌های مختلف اوراق مرابحه منتشر می‌شد، به‌طور مثال زمانی که شرکت تولیدی، خواهان خرید دارایی بود، اقدام به انتشار اوراق مرابحه کرده و دارایی را به طور اقساطی خریداری می‌کرد اما در اوراق مرابحه سهام، شرکت هلدینگ و سرمایه‌گذاری که قصد تامین منابع با خرید سهام دارند، پس از انتشار اوراق منابع جمع‌آوری شده را با یک نرخ سود مشخصی به دارندگان اوراق بازپرداخت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه اعتباردهی کارگزاری‌ها برای مدت زمان کوتاهی بوده، بیان کرد: در حقیقت شرکت‌ها با خرید سهام، اعتبار بلندمدتی را دریافت خواهند کرد؛ همچنین بخشی از نیاز شرکت‌ها به منابع مالی از روی شبکه کارگزاری برداشته می‌شود و در نهایت تمام منابع حاصل از انتشار این اوراق صرف خرید سهام خواهد شد.
مدیرعامل تامین سرمایه دماوند مطرح کرد: این ابزار بدهی در خدمت بازار سهام قرار خواهد گرفت و در زمانی که بازار سرمایه روند رو به رشدی دارد، این ابزار به‌منظور تامین مالی برای شرکت‌ها به‌کار گرفته می‌شود.
وی ابراز کرد: مزیت عمومی این ابزار همانند سایر اوراق بدهی بوده که از جمله آن می‌توان به تامین مالی بلندمدت، هزینه مرقون به‌صرفه در بحث مالیات و... اشاره کرد. در کنار این موضوع دارای مزیت‌های منحصر به‌فردی است که از جمله آن می‌توان به نبود الزام در دارایی پایه اشاره کرد.
مدیرعامل تامین سرمایه دماوند بیان کرد: دارایی‌ پایه‌ای که در اوراق اجاره به‌کار گرفته می‌شود باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا کمیته فقهی سازمان بورس آن اوراق را تایید کند اما در اوراق مرابحه نیازی به دارایی پایه نیست و تنها الزام صرف منابع در خرید سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس است.
وی با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز شرکت‌ها برای تامین مالی، مبالغ قابل ملاحظه‌ای است، گفت: منابع مورد نیاز برای تامین مالی شرکت‌ها قابل توجه بوده و زمانی که با اخذ اعتبار از کارگزاری‌ها اقدام به خرید سهام می‌شود، الزام به تسویه اعتبارهای دریافتی در سررسید مشخص و در بازه زمانی کوتاه، باعث فشار عرضه در بازار سرمایه می‌شد که با تامین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه سهام با توجه به بازه بلندمدت آن، علاوه بر اینکه بازار سرمایه مورد تهدید قرار نخواهد گرفت بلکه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز کمک شایانی خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما