تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵
کد مطلب : 20245
مدیر نظارت بر بورس‌ها پاسخ داد؛

آیا حقیقی‌ها پولی از بازار سرمایه خارج کردند؟

۰
plusresetminus
امیرمهدی صبایی گفت: بررسی یک نمونه آماری از ۳۰ کد فروشنده بزرگ حقیقی در بازار که در روز یکشنبه فروش داشته‌اند، نشان می‌دهد که این ٣٠ کد حدود ٧١٠ میلیارد تومان خالص فروش در روز یکشنبه داشته‌اند، که بخشی از این مبلغ را صرف تسویه بدهی معاملات اعتباری خود کرده و در روز بعد بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را مجدداً در کلاس دیگری از اوراق بهادار بازار سرمایه (اوراق بهادار بادرامد ثابت) خرید داشته‌ و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
آیا حقیقی‌ها پولی از بازار سرمایه خارج کردند؟
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها طی مصاحبه ای بیان کرد: اطلاعات منتشر شده توسط برخی اشخاص و بعضی رسانه‌ها در مورد خروج پول از بازار سرمایه صحت ندارد و همانطور که قبلاً تبیین شده، این ارقام صرفاً خالص انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده که بخش عمده آن توسط صندوق‌های بازارگردانی و همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار سرمایه خریداری شده، (این صندوق‌ها ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، حدود ۶ هزار میلیارد تومان خالص خرید داشته‌اند)، لذا بدیهی است بخش عمده این سهام از حقیقی‌ها خریداری شده است.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا حقیقی‌ها منابع حاصل از فروش سهام خود را از بازار سرمایه خارج کرده‌اند یا نه" گفت: بررسی یک نمونه آماری از ۳۰ کد فروشنده بزرگ حقیقی در بازار که در روز یکشنبه فروش داشته‌اند، نشان می‌دهد که این ٣٠ کد حدود ٧١٠ میلیارد تومان خالص فروش در روز یکشنبه داشته‌اند، که بخشی از این مبلغ را صرف تسویه بدهی معاملات اعتباری خود کرده و در روز بعد بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را مجدداً در کلاس دیگری از اوراق بهادار بازار سرمایه (اوراق بهادار بادرامد ثابت) خرید داشته‌ و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
صبایی افزود: به بیان ساده، سهام فروخته شده به اوراق درآمد ثابت تبدیل شده و از بازار خارج نشده، و طبق چرخه طبیعی و تکرارپذیر بازار، بالقوه ورود مجدد به سهام است. کما اینکه همین امروز ۱۱ کد از ۳۰ کد مذکور، مجددا اقدام به خرید سهام کرده‌اند. بنابراین خروج نقدینگی از بازار سرمایه صورت نگرفته است. این اتفاق چندان عجیب نیست و به هر حال نقدینگی در بازار دائماً بین اوراق بهادار متنوع در گردش است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در خصوص ورود پول نقدینگی حقیقی‌ها به بازار از طریق تنها مجرای آن (یعنی حساب کارگزاری‌ها)، ظرف هفته گذشته بالغ بر ٢ هزار میلیارد تومان پول جدید تزریق شده است.

صبایی در خاتمه تصریح کرد: انتظار می‌رود دلسوزان و خصوصا رسانه‌های حرفه‌ای اقتصادی و بورسی در انتخاب واژگان دقت بیشتری داشته باشند، چرا که ممکن است ادبیات‌شان مورد سوء استفاده بعضی رسانه‌ها قرار بگیرد و موجب لطمه خوردن به اعتماد بازار سرمایه و القای احساس ترس و هیجان منفی در عموم مردم شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین