تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : 20390
با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌ جمعه و مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی؛

اولین همایش سراسری فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین‌ اجتماعی آغاز شد

۰
plusresetminus
دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در اولین همایش سراسری فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین‌ اجتماعی که با عنوان بالندگی، تحکیم خانواده و جوانی جمعیت به مدت دو روز در تهران و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌ جمعه و امام جمعه موقت تهران صبح امروز - یکشنبه 24 اردیبهشت - در محل ساختمان مرکزی این سازمان آغاز شد؛ با اشاره به اینکه به‌سبب حضور و فعالیت سی‌ویک هزار نفر از بانوان در سازمان تأمین‌اجتماعی، بخش اعظم دستاوردهای حکمرانی تأمین‌اجتماعی، محصول تلاش بانوان گرامی و ارجمند است، گفت: همه ما باید تلاش کنیم که الگوی مورد مطالبه رهبری در حوزه زنان محقق شود. نظام اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی قطعاً این تمدن و این الگو را بیش از پیش به رخ خواهد کشید و در مقابل تمدن‌های انحطاطی خواهد ایستاد.
اولین همایش سراسری فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین‌ اجتماعی آغاز شد
به گزارش صدای بانک از روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، دکتر موسوی در این همایش با طرح این پرسش که بسامدی که جنگ شناختی دشمن علیه جمهوری اسلامی در موضوع زنان پیدا کرده ناشی از چیست، گفت: پاسخ به این پرسش را در چارچوب اینکه جایگاه و مقام زن در سال‌های پس از انقلاب اسلامی چه مسیری را طی کرده است باید جستجو کرد. وقتی به صورت کلی نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه دوگانه‌هایی که دشمن طراحی کرده و در این دوگانه‌ها زیست نامأنوس با هویت فرهنگی ما را ترویج می‌کند، ناشی از رشد جایگاه زن در جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به طراحی دوگانه‌های متعدد از سوی دشمنان جمهوری اسلامی، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: یکی از دوگانه‌های طراحی شده از سوی دشمن، دوگانه جنسیتی یعنی دوگانه مرد_زن است. وقتی به فرمایشات رهبری معظم به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم، یکی از محورهایی که ایشان به کرات در نشست‌های مختلف با زنان و بانوان گرامی مطرح فرمودند این است که نگاه اسلام در این دوگانه، نگاه دو حصّه در یک پیکره واحد است. در همین چند وقت اخیر که دشمنان مجدداً در یک جنگ شناختی در چارچوب دوگانه جنسیت بلوایی درست کردند، عمدتاً به هر دو طرف نگاه ابزاری و نه هویتی داشتند. طرح این نزاع‌ها به خاطر این است که در چهل و اندی سال گذشته در جمهوری اسلامی، رشد مبتنی بر هویت دینی را شاهد بودیم.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه دوگانه دیگری که از سوی دشمنان مطرح می شود، دوگانه اسارت_آزادی است، اظهار داشت: وقتی به این دوگانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تجربه چهل و اندی ساله ما نشان می‌دهد که زنان جامعه ما با رهایی از اسارت ایسم‌های متعدد به آزادی‌ واقعی رسیدند و هویت خود را مبتنی بر نگاه اسلامی بنا کردند. در مقابل طرف دیگر، آزادی را آزادی از قیود اسلامی و انسانی و اخلاقی تعریف می‌کند. از این جهت به همان اندازه که ما در این مسیر رشد کردیم شدت دشمنی‌ها نیز افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تجرد_خانواده را دوگانه دیگری دانست که دشمنان سعی در ترویج آن دارند و گفت: اساس تحول و تکامل را در اقتضای زندگی اجتماعی ما "خانواده محوری" باید به دوش بکشد. وقتی از دور به این سه دوگانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بعد از بیش از چهار دهه بانوان و مادران عزیز ما مسیرهای تکاملی را طی کردند و به همین نسبت الگوی سوم به جامعه جهانی عرضه شده و عزیزان ما در فضای تعامل و حضور اجتماعی مسیر رشد را طی کرده‌اند. البته در نظام اداری باید تفاوت و اقتضائات تفاوت میان زن و مرد را در بخش‌های مختلف در نظر بگیریم، اما به هر حال حضور و فعالیت سی‌ویک هزار نفر از بانوان در حکمرانی تأمین‌اجتماعی به خوبی نشان می‌دهد که دستاوردهایی که ما در این حکمرانی داریم بخش اعظم آن محصول تلاش بانوان گرامی و ارجمند است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید درباره افق پیش رو در حوزه زنان تأمل جدی داشته باشیم و اقدام و عمل‌های مقتضی را طراحی کنیم، گفت: یکی از نقطه‌های عزیمت ما در حوزه بانوان می‌تواند نقطه بازگشت مسیرهای دیگری باشد که برخی تمدن‌ها از آن مسیرها رفتند و امروز ناامیدانه به نقطه آغاز بازگشته‌اند؛ مثل مسیری که غربی‌ها پیمودند و امروز در حال بازگشت از آن مسیر هستند.
وی افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که در بحث محورهای اقدامی حوزه زنان می‌توان در نظر گرفت، مسیر پرافتخاری است که خود ما در چهل و اندی سال گذشته رفتیم. باید معلوم شود مسیری که در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی جلو رفتیم کدام اقدامات ما از اقداماتی بوده که به اهداف مورد نظر نزدیک شدیم و همان‌ها می‌تواند نقطه عزیمت ما در حرکت‌های بعدی باشد.
دکتر موسوی با تأکید بر اینکه در تغییر و تحول باید هم به بیرون و هم به درون سازمان تأمین‌اجتماعی توجه کنیم، اظهار داشت: همواره تغییر را باید از خود آغاز کرد و در حوزه جوانی جمعیت و تحکیم خانواده و مسائل مربوط به زنان نیز باید کار را از درون سیستم شروع کنیم و بعد به آحاد جامعه برسیم. امروز یکی از اولویت‌ها این است که ببینیم چه اقدامات داخلی می‌توانیم در حوزه بانوان در داخل سازمان انجام دهیم که آرامش و امنیت همکاران خود را چند درجه ارتقا دهیم و بعد از توفیق در این عرصه، به جامعه مخاطبان سازمان و نیازهای آنان توجه کنیم.
وی افزود: باید ببینیم برای این ۳۱ هزار بانویی که در حکمرانی تأمین‌اجتماعی مشغول به کارند، چه خدماتی را می‌توانیم فراهم کنیم که این آرامش اول در درون خودمان به وجود بیاید، آن وقت با این آرامش می‌توانیم به سراغ آحاد جامعه برویم. اگر نتوانیم زمانی در هفته یا ماه را به‌عنوان ساعت خانواده برای کارکنان خودمان در نظر بگیریم، معلوم نیست برای بیرون از سازمان بتوانیم اقدامات بزرگ انجام دهیم.
بر اساس این گزارش مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه همه پدیده‌ها عموماً چهار لایه را طی می‌کنند و در چهار لایه می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد، گفت: لایه فردی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به ترتیب لایه‌هایی است که پدیده‌ها به ترتیب در آنها قرار می‌گیرند. برای همین پدیده حجاب اگر در لایه فردی بتوانیم برنامه و طرح داشته باشیم؛ مدیریت‌پذیرتر است و اگر نتوانیم وارد لایه اجتماعی می‌شود که باز از لایه‌های بعدی بهتر است و بعد از این هم وارد لایه‌های سیاسی و امنیتی می‌شود. اگر می‌خواهیم الگویی برای مدیریت پدیده خانواده داشته باشیم اول باید وارد لایه فردی و اجتماعی شویم و با کمترین هزینه مسائل را مدیریت کنیم.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه بعضاً هزینه‌هایی که برای تقویت خانواده در قانون پیش‌بینی شده از سوی برخی دستگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود، گفت: در این نشست باید موضوعات اساسی و اقداماتی که باید به لحاظ مأموریتی در حوزه زنان و خانواده انجام دهیم مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در دستور قرار گیرد. اگر ما خدمت ناباروری را در سال گذشته برای ۳۰۰ هزار زوجین نابارور تدارک دیدیم این می‌شود یک اقدام اساسی. اگر برای مهار پدیده تجرد مشوق‌هایی قرار دادیم تا به سمت تشکیل خانواده حرکت کنیم این یک اقدام اساسی است. اگر هم آسیب‌های ضمنی در جامعه داریم، این آسیب‌ها آنجایی به وجود آمده که غفلت کردیم و دشمن زخم‌هایی وارد کرده و اگر وارد شدیم و این زخم‌ها را درمان کردیم این می‌شود یک اقدام اساسی در جهت جوانی جمعیت و تحکیم خانواده.
دکتر موسوی ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت: به بزرگی و ایمان و هویت و اصالت بانوان سرزمینمان که چشم دشمنان را کور کرده‌اند افتخار می‌کنیم. همه ما باید تلاش کنیم که الگوی مورد مطالبه رهبری در حوزه زنان محقق شود و من اطمینان دارم نظام اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی قطعاً این تمدن و این الگو را بیش از پیش به رخ خواهد کشید و سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می تواند و باید در این مسیر پیشگام باشد.

تأمین‌ اجتماعی می‌تواند در زمینه جمعیت و خانواده اقدامات ویژه انجام دهد
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه و امام جمعه موقت تهران در اولین همایش سراسری بانوان سازمان تأمین‌اجتماعی که با عنوان بالندگی، تحکیم خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد؛ گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی از سازمان‌های شریف کشور است و با توجه به جنس کار آن و خدمتی که ارائه می‌دهد می‌تواند در زمینه جمعیت و خانواده اقدامات ویژه و کارهای اساسی انجام دهد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در این همایش که با حضور فعالان حوزه بانوان سازمان تأمین اجتماعی از سراسر کشور به‌مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود؛ اظهار داشت: این اجلاس مهم و رویکرد این سازمان بزرگ و خدمت‌گزار در توجه به موضوع بانوان و خانواده، ارزشمند است و سبک اقدام و نوع فعالیت سازمان نشان می‌دهد که طراحی مناسب و تشخیص درست در این حوزه همراه با عقبه فکری قوی و نگرش تشکیلاتی مناسب وجود دارد.
وی افزود: اینکه برای بانوان خانه‌دار در سازمان تأمین‌اجتماعی بیمه خاصی طراحی شده، کار مهمی است و نشان می‌دهد که چقدر در حوزه رفع دغدغه‌های بانوان نیاز به کار داریم. اقدام سازمان تأمین‌اجتماعی که حوزه مشاورت زنان و خانواده را جدی گرفته و امتداد استانی برای آن ایجاد کرده‌اند، ارزشمند است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبری با بیان اینکه در مسئله جمعیت نیازمند مجاهدت هستیم، گفت: از طرفی فرهنگ رسوب کرده و نادرستی در زمینه مسئله جمعیت وجود دارد و از سوی دیگر برخی خطاهای راهبردی در گذشته در این حوزه اتفاق افتاده است. علاوه بر اینها ساختارهای معیوبی نیز داریم که در نتیجه آن ما امروز با شرایط سختی مواجه شده‌ایم و برای عبور از این مرحله باید کار ویژه و متفاوتی انجام دهیم و با کارهای عادی به نتیجه نخواهیم رسید. باید آرایش جهادی و عملیاتی بگیریم تا با عنایت الهی در این کار بزرگ نتیجه بگیریم.
امام جمعه موقت تهران افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی از سازمان‌های شریف کشور است و با توجه به جنس کار آن و خدمتی که ارائه می‌دهد می‌تواند در زمینه جمعیت و خانواده اقدامات ویژه و کارهای اساسی انجام دهد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده، گفت: پیام مقام رهبری برای کنگره زنان شهید که مسئله لشگر فرشتگان و الگوی سوم را مطرح می‌کنند، بسیار ارزشمند است و جا دارد که در زمینه فرمایشات معظم‌له در حوزه زنان و خانواده، کارهای پژوهشی بیشتری انجام شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبری با اینکه اندیشه غربی نگاهی تک بعدی و ابزاری به زن دارد، گفت: الگوی شرقی زنان را منزوی می‌کند و مدل غربی، زن را به متاع تبدیل می‌کند که هیچ‌یک از این دو الگو مورد پذیرش نیست و ما مسیر سومی را در پیش گرفته‌ایم که می‌تواند الگوی بشریت باشد و برای تحقق این الگو در درجه اول باید خودمان را باور کنیم و به فرهنگ اصیل خود تکیه کنیم. باید بر روی مبانی کار خود بایستیم و درباره ارزش‌های اصلی خود ملاحظه‌کار نباشیم.
وی با بیان اینکه فرهنگ غربی به حوزه زنان و خانواده آسیب جدی وارد کرده است که قابل جبران نیست، گفت: در غرب، حیا و عفت و خانواده از بین رفته است. در کشور ما نیز عملیاتی که ازچندی پیش با هدایت دشمنان در حال انجام است، برای تضعیف حیا است و تنها بحث ظاهر و حجاب مطرح نیست. موضوع در نهایت خانواده است و اگر خانواده از دست برود همه چیز از دست خواهد رفت و حیات طیبه و تمدن ما وابسته به خانواده است. ما باید در این نبرد رو در رو و مصاف با دشمن، با الگوی نه شرقی و نه غربی فعالیت کنیم.

دیدگاه‌ مقام معظم رهبری؛ نقطه‌عطفی در بازتعریف نقش‌های زنان است
به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، دکتر شکیبا محبی‌تبار مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور زنان و خانواده نیز در این همایش گفت: پیام مقام معظم رهبری به کنگره 7000 شهید زن دوران دفاع مقدس نقطه‌عطفی در بازتعریف نقش‌های زنان است و باید مبنای فعالیت ما در حوزه زنان و خانواده باشد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در این پیام می‌فرمایند "شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه ‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد."
مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور بانوان و خانواده گفت: فرمایش مقام معظم رهبری، نقطه کانونی برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده قرار گرفته است و بر این اساس یکی از چهار محور اصلی رویکرد تحولی دولت، خانواده‌محوری است. در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تلاش شد که اقداماتی را برای تبیین این گفتمان و مرجعیت این گفتمان آغاز کنیم که گوشه‌هایی از آن را در سازمان تأمین‌اجتماعی می‌بینیم. ما به واسطه فرهنگ غنی تشیع و نقش زنان در این فرهنگ، کارهای بزرگی باید انجام دهیم و مجموعه سازمان نیز کمک می‌کنند که برای بانوان شاغل در سازمان و بانوان بیمه‌شده تحت‌پوشش سازمان بتوانیم اقدامات شایسته‌ای را رقم بزنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین