تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
کد مطلب : 20411
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا:

شرکت‌ها بدون ضامن و مبتنی بر رتبه‌بندی اعتباری، از بورس تامین مالی کنند

۰
plusresetminus
علیرضا سارنج گفت: تا قبل از شکل‌گیری صنعت رتبه‌بندی اعتباری، شرکت‌ها جهت انتشار اوراق خود باید به دنبال رکن ضامن در فرآیند تامین مالی خود بودند. رکن ضامن علاوه بر اینکه هزینه‌های تامین مالی را افزایش می‌دهد مدت زمان تامین مالی را نیز احتمالا طولانی‌تر خواهد کرد. در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با مراجعه به شرکت رتبه‌بندی اعتباری و اتخاذ رتبه حداقل BBB با اتکای به صلاحیت اعتباری خود و بدون مراجعه به رکن ضامن اقدام به انتشار اوراق خود و صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مالی خود نماید.
شرکت‌ها بدون ضامن و مبتنی بر رتبه‌بندی اعتباری، از بورس تامین مالی کنند
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در حال حاضر با توجه به شرایط نه چندان مطلوب نظام بانکی، راه حل جایگزین و مناسب بنگاه‌های اقتصادی بزرگ استفاده از امکانات مختلف تامین مالی از طریق نظام بازار سرمایه است. در این راستا در مقایسه با سالیان گذشته تنوع ابزارهای تامین مالی و نیز تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری (به عنوان طرف اصلی تقاضای انواع اوراق منتشره) به طور چشمگیری رشد یافته‌اند.
علیرضا سارنج، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا طی مصاحبه ای در مورد صنعت تامین مالی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته در بحث تامین مالی از طریق نظام بازار سرمایه اوضاع بهتری نسبت به سال‌های گذشته وجود داشته است. همچنین تاکید شده که بتوانیم تنوع ابزارهای مالی که با استفاده از آن‌ها شرکت‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند، افزایش یابد که اتفاق خوبی است. تاکید دیگر هم در مورد توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بود. در همین راستا اتفاقاتی که در سال ۹۸ و ۹۹ افتاد و ورود خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران مبتدی از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم ناآگاهانه به بازار و در پی آن ضرر و زیان‌های قابل توجه، ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق انواع صندوق‌هایی که بتواند طیف‌های سلیقه‌ای و ذائقه‌های ریسکی گوناگون سرمایه‌گذاران را پاسخگو باشد ضروری است.
وی افزود: زمانی که روند تحولات را در چند سال اخیر ملاحظه می‌کنیم متوجه می‌شویم که نگاه و رویکرد مقام ناظر باعث توسعه کمی و کیفی بخش اوراق بدهی و نیز صندوق‌ در بازار شده است.
علیرضا سارنج بیان کرد: با توجه به شرایط نامساعد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات راه مناسب پیش روی شرکت‌ها استفاده از انتشار اوراق مناسب در بازار سرمایه است. تا قبل از شکل‌گیری صنعت رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها جهت انتشار اوراق خود باید به دنبال رکن ضامن در فرایند تامین مالی خود می‌بودند. رکن ضامن علاوه بر هزینه‌های مستقیمی که به طور مستقیم هزینه‌های تامین مالی را افزایش می‌دهد مدت زمان تامین مالی را نیز احتمالا طولانی‌تر خواهد کرد. در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با مراجعه به شرکت رتبه‌بندی اعتباری و اتخاذ رتبه حداقل BBB با اتکای به صلاحیت اعتباری خود و بدون مراجعه به رکن ضامن اقدام به انتشار اوراق خود و صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مالی خود نماید.
وی در پایان خاطرشان کرد: همان طور که در سخنان آقای دکتر عشقی نیز بود متاسفانه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی آگاهی مناسبی از امکان تامین مالی بدون رکن ضامن ندارند. بنابراین ما به عنوان یک شرکت رتبه‌بندی اعتباری در تلاش هستیم در ابتدا به کمک رسانه‌های معتبر اطلاع‌رسانی و آگاهی مناسبی داشته باشیم و دوم رسالت خود را در ارزیابی دقیق و صحیح وضعیت اعتباری ناشرین و اوراق آن‌ها داشته باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین