تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : 20763
نگاهی به توسعه ظرفیت‌های درمانی ویژه بیمه‌شدگان در استان مرکزی

نوسازی بلوک‌های زایمان بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی؛ گامی در مسیر اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت

۰
plusresetminus
توسعه ظرفیت‌های درمان ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی با اولویت مناطق کمتر برخوردار؛ یکی از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی است که تاکنون بارها در سخنان مدیران این سازمان مورد تأکید قرار گرفته است. دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پیش از این با تأکید بر اینکه صیانت مالی از بیمه‌شدگان خصوصاً در حوزه درمان برای سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار اهمیت دارد، گفته است: در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون مورد خدمات سرپایی و حدود ۱۳ هزار مورد، خدمات بستری ارائه می‌دهیم.
نوسازی بلوک‌های زایمان بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی؛ گامی در مسیر اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت
به گزارش صدای بانک دکتر موسوی اظهار کرد: با وجود اینکه ما با ۵۰ هزار پزشک و مرکز درمانی در بخش درمان غیرمستقیم همکاری داریم، همچنان توسعه ظرفیت‌های درمان مستقیم که خدمات آن برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان رایگان است و رضایتمندی بیشتری را در مردم به دنبال دارد، برای سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار مهم است.
سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین اعلام کرده است با وجود چالش‌های مدیریت منابع؛ نه‌تنها در اجرای تعهدات سازمان به‌ویژه در زمینه پرداخت به‌موقع مستمری‌ها و نیز تأمین و ارائه خدمات درمانی، تعلل و تأخیری روی نداده بلکه توسعه خدمات با قوت ادامه داشته است. به‌نحوی‌که در سال گذشته 9500 میلیارد تومان برای توسعه ظرفیت‌های درمانی اختصاص یافت و در اسفند ماه، 78 پروژه به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. برای سال جاری نیز 11.5 هزار میلیارد تومان برای توسعه ظرفیت‌های درمان پیش‌بینی شده است.
در این میان با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری، توسعه خدمات و ظرفیت‌های ارائه خدمات زنان و زایمان، یکی از حوزه‌هایی است که برای همراهی با سیاست‌های کلان جمعیتی در بخش درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و بخش درمان تأمین‌اجتماعی استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که در این ‌حوزه پیشتاز بوده است. 
نوسازی بخش زایمان، ایجاد اتاق‌های تک‌نفره زایمان، فراهم شدن امکان زایمان بی‌درد و زایمان در آب، امکانات رسیدگی به نوزاد و تأمین بهترین فضای فیزیکی به‌صورت تک‌نفره برای مادران، از ویژگی‌های مهم بلوک زایمان سه بیمارستان سازمان تأمین‌اجتماعی در شهرهای اراک، ساوه و شازند در استان مرکزی است که با رویکرد افزایش جمعیت و تأکید بر اثرات مثبت بارداری و زایمان طبیعی در سلامت بانوان، خوشایندسازی زایمان، ثبت خاطره و تجربه شیرین از زایمان برای مادر و تشویق به زایمان‌های بعدی، انجام شده و خدمات این مراکز به‌صورت رایگان برای بیمه‌شدگان انجام می‌شود. براساس آمارهای موجود، سال گذشته ۴۱۰۰ نوزاد در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان مرکزی، متولد شده‌اند.
در لحظات حساس، لحظاتی که یک مادر درد می‌کشد، لحظاتی که دو خانواده چشم انتظار جگرگوشه‌شان هستند، لحظاتی پر استرس که برای مادر به کندی سپری می‌شود، تنها محیطی امن و آرام با کادری مجرب و دلسوز است که با آرامش، نشاط و امید در کنار مادر جای می‌‌گیرد و به او آرامش می‌‌دهد.
بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام خمینی (ره) اراک از جمله بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی در این استان است که با نوسازی و تجهیز بلوک زایمان آن، امکان ارائه خدماتی کیفی به مادران و نوزادان فراهم شده است. به گفته دکتر روح‌اله سهرابی مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان مرکزی، در این بیمارستان، بهترین فضای فیزیکی به‌صورت بلوک تک‌نفره زایمان برای مادران ایجاد شده است که اثر مثبتی بر بارداری و زایمان طبیعی و سلامت زنان دارد و در سال گذشته، حدود 30 درصد کل زایمان‌های مرکز استان، در بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام خمینی اراک انجام شده است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، سیستم زایمان در کشور سنتی بود، گفت: در روش سنتی، مادر در بلوک زایمان کنار سایر مادران قرار می‌گرفت و با شروع درد به اتاق زایمان منتقل شده و پس از زایمان وارد بخش می‌شد.
دکتر سهرابی گفت: در حال حاضر به‌منظور احترام به مادر و خانواده، حفظ حریم و رعایت حقوق‌‌گیرنده خدمات، بسیاری از بلوک‌های زایمان تأمین‌اجتماعی استانداردسازی شده و اتاق‌های LDR (اتاق زایمان خصوصی) ایجاد شده است.
او افزود: این اقدامات با رویکرد افزایش جمعیت و تأکید بر اثرات مثبت بارداری و زایمان طبیعی در سلامت بانوان، خوشایندسازی زایمان، ثبت خاطره و تجربه شیرین از زایمان برای مادر و تشویق به زایمان‌های بعدی انجام شده است.
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان مرکزی، با اشاره به ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری در مراکز درمانی ملکی به‌عنوان یکی از اقدامات مهم تأمین‌اجتماعی، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی از سال‌های گذشته با مطرح شدن ضرورت افزایش جمعیت، مراکز مشاوره فرزندآوری را در مراکز سرپایی ایجاد کرد که براساس آن خدمات مشاوره‌ای از مراحل پیش‌ از بارداری، بارداری و زایمان در کنار مشاوره‌های سلامت خانواده به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.
دکتر سهرابی گفت: ایجاد دوره‌های آموزشی برای مادران باردار نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این بیمارستان‌ها است تا مادران، آماده زایمان شده و بتوانند فرزندآوری با کمترین استرس را تجربه کنند.
وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی آمادگی زایمان برای خوشایندسازی زایمان در همه مراکز درمانی تابعه، برگزاری مشاوره‌های پیش از بارداری در درمانگاه‌های مامایی توسط کارشناسان مامایی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و آموزش‌های فردی به مادر باردار و خانواده، ارتقای کیفیت مراقبت‌های بارداری در راستای فرزند‌آوری و زایمان طبیعی و منع زایمان غیرطبیعی غیرضروری، توسعه منظم و منسجم امکانات زایمان‌های بدون درد، تجهیز و بازسازی و نوسازی بخش‌های زایمان بیمارستان‌ها، راه‌اندازی اتاق‌های تک‌نفره LDR در بخش‌های زایمان بیمارستان‌های تابعه، عقد قرارداد با مراکز مشاوره مامایی برای حضور مامای همراه در کنار مادران باردار در بخش‌های زایمان و جذب متخصصان زنان و زایمان برای ارتقای کمی و کیفی خدمات مامایی و زایمان، از مهم‌ترین اقداماتی است که در بخش درمان تأمین‌اجتماعی انجام شده است.

زایمان راحت و طبیعی

زایمان به شیوه LDR راحت‌ترین روش زایمان در ایران است. روشی نسبتاً جدید برای خانم‌هایی که از زایمان طبیعی می‌ترسند و استرس دارند. "ال‌دی‌آر" یا  بلوک زایمانی تک نفره، بهترین مدل زایشگاه در دنیا است که در این مدل، یک اتاق ویژه برای زایمان به مادر باردار اختصاص داده می‌شود که تمام مراحل زایمانی در همین اتاق و در حریمی امن و بدون مزاحمت انجام می‌شود و همچنین امکان حضور همسر یا همراه در کنار مادران وجود دارد.
بخش LDR بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام خمینی (ره) اراک، محیطی آرام است که ماماها در حال مراقبت از نوزادان و مادرانی هستند که به تازگی زایمان کرده‌اند، تعدادی نیز آماده‌باش هستند تا اگر حال مادری وخیم شد یا نوزادی برای به دنیا آمدن عجله داشت، سریع آماده شده و خود را به اتاق عمل برسانند.
لیلا حسینی مسئول بلوک زایمان بیمارستان امام خمینی (ره) اراک می‌گوید: در دوران بارداری در دوره‌های آموزشی که در این بیمارستان برای مادران باردار برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم رفتار و نگاه مادران نسبت به زایمان مثبت ‌شود. سال گذشته 30 درصد زایمان‌های اراک در این بیمارستان انجام شده که با توجه به ارتقای کمی و کیفی امکانات بخش زایمان بیمارستان، پیش‌بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد.
او اضافه می‌کند: در وضعیت فعلی که کشور نیازمند ارتقای نرخ رشد جمعیت است؛ مادران نیاز به حمایت بیشتری دارند تا در شرایطی امن و با ارائه خدمات مطلوب، فرزند سالم به دنیا آورند و برای زایمان‌های بعدی، استرس و خاطره بدی نداشته باشند.
مریم روشنایی، پرستار بخش زایمان بیمارستان امام خمینی (ره) اراک است که با شور و اشتیاقی خاص و عشقی که به کارش در چشمانش موج می‌زند، می‌گوید: بخش زایمان، از بهترین بخش‌های این بیمارستان است. به دنیا آمدن نوزاد حس خوبی دارد، حس شیرین و صحنه لذت‌بخشی است که سرآغاز یک زندگی است و لحظه‌ای تکرارنشدنی برای مادر و نوزاد است و ما بسیار خوشحالیم که در این لحظه در کنار و در خدمت مادران هستیم.
نیره آنالویی پرستار دیگری است که در این بخش فعالیت می‌کند. او با شوق و ذوق زیاد از تجربه به دنیا آمدن نوزادان سخن می‌گوید و درباره کارش می‌افزاید: خوشحال هستم که در این رشته و برای خدمت به همنوع خود فعالیت می‌کنم، اینکه همیار مادران هستیم و کمک می‌کنیم در کنار نوزادش لحظات آرامی را بگذراند و با خاطره خوب و به سلامت از بیمارستان مرخص شده و برای بارداری بعدی برنامه‌ریزی کند، اتفاق خوبی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما