تاریخ انتشارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : 20880

تفاوت های بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن

۰
plusresetminus
در دنیای کنونی ما برای ادامه زندگی توسط کسب و کار، برای فروش محصولات یا ارائه خدمات خود نیاز به جذب مشتری داریم. روش های جذب مشتری عمدتاً به دو طریق بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن یا دیجیتال تحقق می پذیرد.
تفاوت های بازاریابی سنتی و  بازاریابی مدرن
به گزارش صدای بانک از صدای صادرات، بازاریابی از نوع سنتی همان  چاپ تراکت، بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی در نشریات می باشد که البته هر یک از این روش ها خود مستلزم پرداخت هزینه می باشد.
و اما بازاریابی مدرن یا دیجیتال، استفاده از ابزارهایی چون: وب ‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… برای ارتباط بهتر میان فروشنده و مشتری است.
در ادامه به طور مختصر به چندین تفاوت اصلی این دو نوع بازاریابی  اشاره می کنیم:

تفاوت در هدف
در روش بازاریابی سنتی، هدف ما بیشتر فروش و سود است تا رضایت مشتری. اما در بازاریابی مدرن بواسطه حفظ ارتباط پایدار و مستمر با مشتریان، رضایت مشتری در اولویت قرار دارد. چرا که این کار یکی از ترفندهای افزایش فروش خواهد بود.
تفاوت در هزینه ها
در بازاریابی های سنتی تبلیغات بسیار پرهزینه تر هستند. در این روش تبلیغات تلویزیونی و رادیویی بهترین ها می باشد اما هزینه زیادی هم به دنبال دارد. ضمن اینکه ممکن است در عین حال که هزینه بَر می باشد عاقبت امر به جذب مشتری ختم نشود.
اما در بازاریابی مدرن حتی اگر در جذب مشتری کافی هم ناموفق بمانیم، لااقل  هزینه زیادی صرف این کار نکرده ایم.

تفاوت در جذب مخاطب
در بازاریابی سنتی نظرات گروهی از مخاطبان است که اهمیت دارد اما در بازاریابی مدرن نظر تمام مشتریان مهم هستند.
به عنوان مثال بعد از هر سفر که از طریق اسنب انجام می شود از مسافر درخواست می‌شود به راننده امتیازی بدهد و مواردی که امتیاز مثبت یا منفی است مشخص کند. به عنوان مثال: تمیز بودن یا تمیز نبودن خودرو، استفاده کردن یا نکردن از ماسک و غیره. پس امتیازاتی که مسافران می دهند در امتیاز نهایی راننده تأثیر دارد. این کار در بازاریابی مدرن امکان پذیر است چون ابزار آن فراهم است.

تفاوت در محدود و یا نامحدود بودن تعداد مشتریان
در بازاریابی سنتی به خاطر حضوری بودن کسب و کار، تعداد مشتریان محدود می باشد و شخص نمی تواند محصولاتش را به سایر نقاط ارسال نماید. اما در بازاریابی مدرن نه تنها تعداد مشتریان محدود نیست بلکه همه روزه بواسطه تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی رو به ازدیاد است.

تفاوت از نظر جامعه هدف
در ادامه بحث تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در روش بازاریابی سنتی اغلب اوقات، تمام مردم با هر شرایطی که دارند مورد هدف قرار می‌گیرند؛ شما نمی‌توانید مشخص کنید؛ فقط آقایان به این آگهی که به دیوار چسبیده نگاه کنند!
 نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مثلا آگهی را در جایی نصب کنید که آقایان بیشتری از آنجا عبور می‌کنند.
اما در بازاریابی مدرن می توانید تبلیغات را در سایت‌هایی نمایش دهید که بیشتر مخاطبان آن خانم یا برعکس، آقا هستند.

تفاوت از نظر تعامل با مخاطب
وقتی سایت شما لود ‌شود، در همان ابتدا می‌توانید چت باکس خود را نمایش دهید تا اگر مخاطب سوالی داشت از شما بپرسد و امکان تبدیل مخاطب به مشتری افزایش پیدا می کند. اما مثلاً در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها چنین امکاناتی وجود ندارد.

تفاوت از نظر میزان ماندگاری
در عین حال که تمامی مزایا بیشتر مربوط به بازاریابی مدرن می باشد در اینجا یادآور می شویم که تصویر برند روی یک بیلبورد، در بازاریابی سنتی بیشتر در ذهن مخاطب نقش می بندد.
تبلیغات تلویزیونی نیز با جذابیت‌های خاص خود که معمولاً با موزیک و جلوه‌های ویژه همراه است ماندگاری بیشتر تا تبلیغات مدرن دارند. چنانچه اگر شعر چند تبلیغ تلویزیونی را برای  شما بازگو کنیم، سریعاً نام برند آن برای شما تداعی خواهد شد.

تفاوت در مدت زمان اثرگذاری
در بازاریابی سنتی معمولاً بایستی مدت زیادی بگذرد تا نتایج تبلیغ را مشاهده کنید. اما در بازاریابی مدرن به سرعت نتایج قابل مشاهده هستند.
به عنوان مثال یک تبلیغ روزنامه‌ای را در نظر بگیرید. شما مجبورید برای اثرگذاری چند روز یا چند ماه، تبلیغات خود را در یک روزنامه مشخص چاپ کنید تا مخاطب دائما آن را ببیند و این در حالی است که شما بابت هر روز تبلیغ بایستی هزینه کنید.
و اما برای اینکه بدانید برای کار شما بازاریابی سنتی بهتر است یا مدرن! بهتر است سه نکته را در نظر بگیرید:
* میزان بودجه و اهداف: در بازاریابی سنتی به دلیل مقدار تبلیغاتی که باید به طور منظم چاپ یا منتشر شوند، هزینه آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر، رویکردهای مدرن به شدت به فناوری وابسته هستند، اما مقرون به صرفه‌تر هستند.
* توجه به مخاطبین: این موضوع به آیتم‌هایی مثل سن مخاطب، موقعیت مکانی و محصول شما بستگی دارد و نوع بازاریابی شما را تعیین می کند؛ مثلاً اگر مخاطبان هدف شما افراد جوان‌تر هستند، بهترین راهبرد بازاریابی مدرن با توجه به استفاده آن‌ها از فناوری است.
* نوع فعالیت و حرفه تخصصی شما: مشاغلی چون؛ وکالت، دندانپزشکی و مواردی از این قبیل هنوز بر پایه های بازاریابی سنتی تکیه دارند چرا که مشتریان آن‌ها جستجوی خود را بر اساس موقعیت مکانی یا زمانی که به این خدمات نیاز دارند، قرار می‌دهند. در حالی که برخی دیگر از فروشندگان بهتر است در یک پلتفرم بازاریابی مدرن سرمایه‌گذاری کنند، زیرا کالا، خدمات و مهارت‌های آن‌ها را بهتر به نمایش می‌گذارد.
در ادامه بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به این موضوع نیز اشاره نمود که گاهی استفاده و به کار بردن بازاریابی سنتی خالی از لطف نیست. بعضی وقت ها روش های موجود در این نوع بازاریابی تنها راه رسیدن به گروه ویژه‌ای از مخاطبان است. برای مثال اگر شما محصولی داشته باشید که مناسب افراد سالمند می باشد، بد نیست از راهکارهای بازاریابی سنتی استفاده کنید. چرا که گروه هدف شما، کمتر در فضای مجازی حضور دارند.

 مریم فراهانی راد
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین