تاریخ انتشارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : 21105

انتخابات دهمین هیات رییسه اتاق ایران در هاله ای از ابهام

۰
plusresetminus
یک روز مانده به انتخابات هیات رییسه اتاق ایران، کماکان اخبار ضد و نقیضی از آن به گوش میرسد. 
انتخابات دهمین هیات رییسه اتاق ایران در هاله ای از ابهام
به گزارش صدای بانک، از ده روز گذشته که بر اساس قانون، آخرین مهلت تایید صلاحیت کاندیداهای پست هیات رییسه اتاق ایران بوده است، فعالان اقتصادی منتظر به تعویق افتادن انتخابات به دلیل عدم اظهار نظر رسمی دستگاه امنیتی و به تبع آن اعلام آن توسط هیات نظارت به اعضا بوده اند.
از سویی صبح فردا، مهلت قانونی عضویت هیات نمایندگان و هیات رییسه پیشین اتاق به پایان میرسد و بلاتکلیفی در این زمینه تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است. در غیاب دخالت نهادهای نظارتی، انتخابات اتاق ایران در هر دوره چهارساله در موعد مقرر هفته پایانی خرداد ماه برگزار و هیات رییسه جدید در نخستین جلسه هیات نمایندگان هر دوره، سکان بخش خصوصی را به دست می گرفتند. 
آیین نامه جدید، مصوب هیات نمایندگان دوره نهم در اسفند ۱۴۰۱ با تایید هیات نظارت مقرر کرد که داوطلبان هیات رییسه باید حدود ۴۰ روز قبل از برگزاری انتخابات به این هیات اعلام و سپس رد یا تایید آنان توسط نهاد رسمی امنیتی کشور یعنی وزارت اطلاعات به این هیات و داوطلبان و رای دهندگان اعلام شود.
این آیین نامه تصریح کرده است که چنانچه تا ده روز قبل از انتخابات، نظر مکتوب این نهاد اعلام نشود به منزله تایید همه داوطلبان است.
بر اساس این دو گزاره، اعلام خبری مبنی بر ارسال نظر حراست وزارت صمت، آنهم در فاصله ۴ روز مانده به زمان انتخابات در مورد رد یا تایید برخی اعضای این هیات، از دو منظر وجاهت قانونی نداشته و نمی توانسته منشا اثر توسط هیات نظارت باشد. 
علاوه بر آن اعلام مشکوک رد صلاحیت ۲۴ داوطلب عضویت در هیات رییسه اتاق بلافاصله پس از دریافت نامه توسط خبرگزاری دولت و انتشار رونوشت آن در پست توییتری یک خبرنگار، با تکیه بر ردصلاحیت یکی از داوطلبان، بر ابهامات افزود.
در عین حال، ایرنا چندساعت بعد صفحه اعلام خبر خود را از خروجی این خبرگزاری از دسترس خارج کرد.
اخبار غیررسمی حاکی از آن است که به دلیل عدم ارسال مکاتبه رسمی نهاد مسئول در تایید یا رد صلاحیت، هیات نظارت به همه کاندیداهای هیات رییسه اجازه شرکت در این رقابت را خواهد داد و در نتیجه صبح فردا، یکی از بی سابقه ترین انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.
تاکنون سابقه نداشته است که حدود ۴۰ نفر کاندیدای رقابت برای ۷ کرسی هیات رییسه اتاق ایران باشند.
در این دوره حدود ۵ نفر به طور رسمی برای ریاست اتاق ایران ثبت نام کرده اند. حسین سلاح ورزی، یونس ژائله، احد عظیم زاده، محسن بهرامی ارض اقدس و  حسین پیرموذن، داوطلبانی هستند که از آنها به عنوان مدعیان ریاست اتاق نام برده می شود. 
علاوه بر آن، در هیچ دوره ای مساله احراز صلاحیت افراد در دو انتخابات هیات نمایندگی اتاق شهرستان و هیات رییسه به فاصله کمی از هم، به یک چالش بدل نشده بود.
گروهی این مرز از حساسیت، برای تایید نمایندگان بخش خصوصی، (اگر چه بر حسب آیین نامه ای با اما و اگرهای بسیار توسط هیات نمایندگان دوره نهم به تصویب رسید) را از مصادیق دخالت آشکار در اداره پارلمان بخش خصوصی میدانند و گروهی دیگر معتقدند که با وجود کوشش های فراوان در ماه های اخیر برای ناکارامد نشان دادن اتاق بازرگانی ایران، نشانه اهمیت و وزن بالای آن نزد حاکمیت است.
اتاق ایران، با نزدیک به ۱۵۰ سال سابقه، همیشه خانه بخش خصوصی بوده است و صبح فردا، یکی از بی سابقه ترین انتخابات خود را برگزار خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین