تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
کد مطلب : 21141

وجه التزام بانک‌های تجاری در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرد

۰
plusresetminus
معاون اداره کل اعتبارات و بین‌الملل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: اگر وجه التزام بانک‌های تجاری که بابت دیرکرد بازپرداخت تسهیلات از مردم دریافت می‌کنند، در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرد بهتر می‌توان به مردم کمک کرد.
وجه التزام بانک‌های تجاری در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرد
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، سید رامین روح‌الامینی معاون اداره کل اعتبارات و بین‌الملل در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی ویژه» رادیو گفت‌وگو درباره جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه در جامعه و نقش آن در رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی، با بیان اینکه بحث قرض‌الحسنه با روحیات هم‌وطنان ما عجین است، گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی که برای رفع نیازهای مردم بسیار کاربرد دارد، گویای این مطلب است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ تعاون و ایثار و قرض‌الحسنه فقط در شعار خلاصه نمی‌شود، افزود: صحبت در مورد قرض‌الحسنه زمانی مؤثر است که در عمل نیز برای مردم کارگشا باشد. در دین ما بسیار بر اهمیت قرض‌الحسنه تأکید شده است. روند رو به ‌رشد منابع بانک‌های قرض‌الحسنه نشان‌دهنده استقبال مردم از این نوع بانکداری است.
روح‌الامینی با ذکر این مطلب که نهاد‌های ناظر باید در عمل میان بانک‌های تجاری و قرض‌الحسنه تفاوت قائل شوند، تصریح کرد: نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی با متمرکز کردن منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند در اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه مؤثر باشند.
کارشناس حوزه پولی و بانکی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور‌های دیگر برای سودهای بانکی مالیات در نظر گرفته می‌شود، اما در ایران این‌طور نیست. اگر به سپرده بانکی سود تعلق نگیرد، مردم ترغیب می‌شوند و در بانک‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز می‌کنند و در مواقع نیاز از تسهیلات این بانک‌ها بهره‌مند می‌شوند.
روح‌الامینی با بیان اینکه منابع قرض‌الحسنه محدود اما درخواست‌های تسهیلات نامحدود است، ادامه داد: رویکرد‌های قرض‌الحسنه محور در حوزه‌های مختلف نیز رواج پیدا کرده است. به‌عنوان ‌مثال مردم می‌توانند به میزان نیازی که به شرکت‌های بیمه دارند، از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کرده و حق بیمه خود را بدون آن که ریالی به‌صورت نقدی به شرکت‌های بیمه بپردازند، به‌صورت اقساطی به بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت کنند.
وی افزود: در اکثر شرکت‌های بیمه‌ای استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه نمود پیدا کرده است و مردم نیز از این طرح‌ها استفاده کردند.
روح‌الامینی گفت: خوشبختانه روزی را به‌عنوان ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در تقویم در نظر گرفتند که اقدام بسیار خوبی است. مردم امروز به توانمندی بانک‌های قرض‌الحسنه اطمینان دارند. بانک‌های قرض‌الحسنه توانستند پرداخت ۲۵ درصد وام‌های قرض‌الحسنه را به خود اختصاص دهند.
وی با تأکید بر اینکه اعتماد یک‌شبه حاصل نمی‌شود، مطرح کرد: طی این سال‌ها مردم با فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه به‌خوبی آشنا شدند و اطمینان کردند. امیدواریم وجه التزام بانک‌های تجاری که بابت دیرکرد بازپرداخت تسهیلات از مردم دریافت می‌شود، به‌زودی در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرد تا بهتر بتوانیم به مردم کمک کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین