تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : 21604

راهنمای گام به گام نوشتن طرح توجیهی

۰
plusresetminus
استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای جدید، جدای از ایده اولیه نیاز به سرمایه نیز دارند؛ به همین دلیل است که باید بتوانید به بهترین شیوه نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنید.
راهنمای گام به گام نوشتن طرح توجیهی
به گزارش صدای بانک از خبرآنلاین، برای اینکه نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کنید باید همه ایده خود را با اعداد و ارقام مستند کرده و در قالب یک طرح توجیهی در اختیار افرادی قرار دهید که امید می‌رود حاضرند منابع مالی شما را تأمین کنند.
البته، این کار به همین سادگی که تصور می‌کنید نیست. شما باید بتوانید بر اساس قوانین این کار، طرحی قابل‌فهم، منطقی و البته قابل‌نفوذ بنویسید.

اجزای اصلی یک طرح توجیهی
اگر بخواهیم اجزای یک طرح توجیهی را خلاصه کنیم به این سه مورد می‌رسیم:
بخش مربوط به مسائل بازار
قسمت‌های مربوط مسائل فنی یا سازمانی
جزئیات مربوط به بخش مالی
طرح توجیهی چیست؟ راهنمای گام به گام نوشتن طرح توجیهی
هدف طرح توجیهی آن است که امکان‌پذیری و اجرایی بودن ایده کسب‌وکارتان را به اثبات برساند و سرمایه‌گذاران را ترغیب کند که در این ایده سودآور و جذاب شریک شوند. ما در ادامه بخش‌های مختلف طرح توجیهی تجاری را به‌صورت خلاصه شرح خواهیم داد.

مشخصات شرکت و تیم اجرایی تان را بنویسید
زمانی که شما شروع به نوشتن طرح کسب‌وکارتان می‌کنید لازم است که در بخش اول مشخصات تمامی افرادی که در این طرح مسئولیت یا نقشی دارند را به‌صورت کامل شرح دهید. از نوشتن آدرس، شماره‌تلفن و کدپستی هم غافل نشوید.

طرح توجیهی را به‌صورت درست، گویا و جذاب نگارش کنید
زمانی که سرمایه‌گذاران برای بررسی طرح شما اختصاص می‌دهند بسیار طلایی است. لازم است که بتوانید با نوشتن مشخصات جذاب، واضح، کاملاً مرتبط و دقیق طرح تان را معرفی کنید تا در این زمان طلایی به سرمایه‌گذاران نشان دهید که سودآوری و موفقیت در تار و پود طرح شما تنیده شده است.

مجوزهای قانونی و مدارک خود را شرح دهید
درصورتی‌که برای بخش‌های گوناگون کسب‌وکارتان گواهی، مجوز یا پروانه خاصی دریافت کرده‌اید لازم است که آن‌ها را شرح داده و مدارک مربوطه را هم اضافه کنید.

مشخصات محصول یا خدمات خود را بیان کنید.
زمانی که شما محصول یا خدمتی را ارائه می‌کنید باید بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را از نظر فنی، بازاریابی و چشم‌انداز آینده شرح دهید. هر چه در این بخش بتوانید توضیحات بهتری بنویسید، سرمایه‌گذاران به شما اطمینان بیشتری خواهند کرد.

برآورد مالی و تحلیل بازار محصول یا خدمت خود را به‌خوبی انجام دهید.
نوشتن این بخش از طرح تجاری شما بسیار حساس و مهم است؛ چراکه باید بتوانید با تحلیلی که از بازار محصول خود و رقبای آن انجام داده‌اید برآوردهای مالی را لحاظ کنید. آشنایی با ساختارهای مالی مربوط به حوزه کاری شما و پیش‌بینی بازار در ماه‌ها و سال‌های بعد نیز ضروری است.

هزینه‌های کسب‌وکارتان را برآورد کرده و شرح دهید.
هرچه قدر که بتوانید واقع‌بینانه‌تر هزینه‌های اجرای طرح توجیهی کسب‌وکارتان را بنویسید بهتر می‌توانید نظر سخت‌گیرترین سرمایه‌گذاران را هم با خود همسو کنید. در این میان هزینه‌های تمام شده، سود و زیان‌های احتمالی، قیمت نهایی محصول و مواردی از این‌ قبیل را باید بتوانید به‌خوبی برآورد کرده و توضیح دهید.

برنامه‌ریزی اجرای طرح را به طور مفصل و دقیق بیان کنید.
اگر می‌خواهید یک طرح توجیهی بدون نقص و جذاب را نگارش کنید باید بتوانید به طور منطقی و حساب شده و با در نظر گرفتن تمامی شرایط احتمالی و واقعیت‌های موجود، برنامه اجرای آن را تنظیم کرده و برای سرمایه‌گذاران ارائه کنید.

چه نکاتی را در زمان نوشتن طرح توجیهی در نظر داشته باشیم؟
شما با اطلاع از بخش‌های گوناگون یک طرح تجاری یا بیزینس پلن می‌توانید به‌تنهایی آن را نگارش کنید؛ اما کیفیت و کارایی این طرح نوشته شده شاید کاملاً مورد تأیید نباشد؛ چراکه نوشتن طرح توجیهی یک کار کاملاً تخصصی بوده و بهتر است که با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید. با این‌حال دانستن نکات زیر می‌تواند به شما کمک زیادی کند تا طرح مناسب‌تری را نگارش کنید.
طرح توجیهی چیست؟ راهنمای گام به گام نوشتن طرح توجیهی

ایده اصلی را به‌خوبی برای خود و دیگران شرح دهید
شرح ایده کسب‌وکار از مراحل مهم نوشتن طرح توجیهی شما است. پس سعی کنید تا کسب‌وکار مدنظر خود را نخست برای خود و تیم تان شرح داده و به ‌خوبی از زیر و بم بخش‌های گوناگون آن شناخت پیدا کنید تا هیچ جای ابهامی نماند.

برای این کار بهتر است اهداف خود را به این روش برای سرمایه‌گذاران خود شرح دهید:
اهداف با تکیه ‌بر اعداد: بهتر است با کمک اعداد و ارقام اهداف خود را ملموس کنید. می‌توانید اهداف مالی و سود خود را بیان کنید یا از اعداد برای بیان تعداد نرخ تعامل، تعداد فالوور، میزان فروش یا هر هدف دیگری که می‌شود به ‌صورت آمار آن‌ها را بیان کرد استفاده کنید.
اهدافی که دیده نمی‌شوند: شما می‌توانید برخی از اهدافی را که قابل‌لمس نیستند، بیان کنید و همچنین می‌توانید به کمک اعداد آن‌ها را ردیابی نمایید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از تعداد بازدید تبلیغات کمک بگیرید.
در نوشتن طرح توجیهی عوامل مؤثر در محیط کسب‌وکار خود را ذکر کنید.
فراموش نکنید اگر شروع یک استارتاپ سخت است، ادامه ‌دادن آن نیز بسیار سخت‌تر خواهد بود. پس باید همه نیروهایی که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند را در نظر بگیرید.

صنعت را فراموش نکنید
نه‌تنها در هنگام نوشتن طرح توجیهی، بلکه حتی قبل از ایده‌پردازی هم باید صنعت و حوزه کاری خود را به‌خوبی بشناسید. استراتژی بازار در هر صنعتی منحصر به همان حیطه است و برای اینکه از رقبا عقب نمانید باید بدانید که بازار به کدام سمت بیشتر گرایش دارد.

از رقبای خود سبقت بگیرید
همیشه قرار نیست ایده شما یک فکر خلاقانه یا نوآورانه باشد. گاهی می‌توانید یک نسخه قدیمی موجود در بازار را به شکل جدیدی ارائه دهید که بتواند گوی سبقت را برباید. قیمت‌گذاری جدید، افزودن بر ارزش اولیه یا هر تغییری کوچک که بتواند سود زیادی را عاید شما کند می‌تواند در این قسمت قرار بگیرد.

در نوشتن طرح توجیهی تحلیل خود را از بازار بیان کنید
بازار را باید از جنبه‌های مختلفی بررسی و همه نکات آن را در قالب یک طرح توجیهی بیان کنید و همچنین باید بدانید که دقیقاً در بازاری که قرار است وارد آن شوید چه می‌گذرد.

مدارک خود را ضمیمه کنید
شما می‌توانید برخی داده‌ها، عکس‌ها، نمودارها و مستندات را نیز به‌صورت ضمیمه در انتهای طرح توجیهی خود قرار دهید تا به ‌این ‌ترتیب مطمئن شوید هیچ جای شک و ابهامی برای سرمایه‌گذاران باقی نمی‎ماند.

آماده کسب‌وکار هستید؟
شروع استارتاپ‌ها بدون پشتوانه مالی اصلاً قابل‌ درک نیست. شما برای تأمین منابع اولیه کار خود و پس از آن برای یک بازاریابی قوی و قدرتمند نیاز دارید تا هزینه کنید. به همین دلیل لازم است افرادی را پیدا کنید تا با شما هم‌نظر باشند و قبول کنند نیازهای مالی شما را برآورده کنند. برای این امر بهتر است، مشاوره طرح توجیهی بگیرید. بنابراین با گروه کلید (KSYKG) تماس بگیرید؛ ما می‌توانیم به شما در این راه کمک کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین