تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد مطلب : 2173

آموزش بلاک‌چین برای بانک‌ها اهمیت دارد

۰
plusresetminus
نیکزاد گفت: بانک‌ها و موسسات مالی و پرداختی، باید به دلیل ماهیت تخصصی خود نیز، به موضوع بلاک‌چین و کاربردهای آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. آنها باید این فناوری را رقیب خود بدانند و تلاش کنند با آن هماهنگ شوند.
میرسهیل نیکزاد
میرسهیل نیکزاد
به گزارش "صدای بانک" ،  مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، آموزش مهارت‌های عملی و انتقال دانش بلاک‌چین در نوعی چشم‌انداز زمانی به مخاطبان را مزیت‌های این دوره نسبت به موارد مشابه دانست و گفت: در این دوره آموزشی، تلاش می‌شود شرکت‌کنندگان برای مواجهه با ترندهای آینده تکنولوژی نیز آماده شوند.

میرسهیل نیکزاد  بیان کرد: آموزش بلاک‌چین و محصول مهم آن؛ رمز ارزها، از دو جهت برای بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و مجموعه‌های فناورانه اهمیت دارد؛ یک وجه آن از جنبه عمومی است. این موسسات مانند هر سازمان دیگری باید بپذیرند که شکل‌گیری فناوری‌های بلاک‌چین و رمز ارزها تاثیراتی را در جهان به دنبال داشته است که تاریخ هیچگاه به شرایط قبل از اختراع آنها باز نمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: سازمان‌ها باید برای موفقیت در دنیای جدید، حداقلی از دانش را در رابطه با فناوری بلاک‌چین به نیروهای خود آموزش دهند. همانگونه که در زمان عرضه کامپیوتر و به دنبال آن اینترنت، هر سازمانی به دنبال آموزش استفاده از این فناوری‌ها به کارکنان خود بود، اکنون نیز باید نیروهایش را با مفهوم بلاک‌چین و کاربردها و مزیت‌های آن آشنا کند.
 
این بیت‌کوینر گفت: سازمان‌هایی که در آن مقطع، سریع‌تر به دنبال آموزش تکنولوژی‌های مربوط به کامپیوتر و شبکه رفتند، زودتر و بیشتر از فواید آن بهره‌مند شدند؛ از این نظر، بانک‌ها و موسسات مالی و پرداختی نیز اکنون باید هر چه سریع‌تر آموزش فناوری‌های جدید به کارکنان خود را در دستور کار قرار دهند.
 
به گفته نیکزاد، بسیاری از سوءاستفاده‌ها، تقلب‌ها، شکست‌ها و خسارت‌هایی که در طول فعالیت یک سازمان متوجه آن می‌شود، ناشی از این است که آموزش‌های لازم در مورد فناوری‌ها و دانش روز را به موقع، به کارکنان خود منتقل نکرده‌ است.
 
تبدیل بلاک‌چین به رقیب اصلی بانک‌ها
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا بیان کرد: بانک‌ها و موسسات مالی و پرداختی، باید به دلیل ماهیت تخصصی خود نیز، به موضوع بلاک‌چین و کاربردهای آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. آنها باید این فناوری را رقیب خود بدانند و تلاش کنند با آن هماهنگ شوند.
 
وی افزود: به ویژه شبکه‌های مربوط به رمز ارزها می‌توانند در آینده نه چندان دور، به رقیبی جدی برای بانک‌ها تبدیل شوند. در نتیجه آنها باید تلاش کنند از مزیت‌های تکنولوژی بلاک‌چین و محصول اصلی آن یعنی رمز ارزها، برای بر طرف کردن نقاط ضعف خود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بهره بگیرند.
 
به گفته این بیت‌کوینر، اکنون برخی از بانک‌ها در داخل و خارج از کشور به این سمت حرکت کرده‌اند؛ برای مثال در ایران کنسرسیومی با حمایت بانک مرکزی در زمینه کاربرد بلاک‌چین و رمز ارزها فعالیت می‌کند.
 
کاربردهای بلاک‌چین در صنعت بانکی و مالی؛ از جلب اعتماد تا جهان‌شمولی
 
نیکزاد، در مورد کاربردهای خاص فناوری زنجیره بلوک در امور بانکی و مالی توضیح داد: داده‌هایی که در بستر بلاک‌چین ثبت می‌شوند، غیرقابل تغییر هستند؛ بانک‌ها می‌توانند از این ویژگی، برای جلب اعتماد مشتریان خود استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: در شرایط عادی، موسسات بانکی و مالی باید با صرف هزینه‌های تبلیغاتی و استفاده از اعتبار خود، سپرده‌گذاران را متقاعد کنند که از اطلاعات آنها به خوبی محافظت می‌شود و داده‌های ثبت شده را نمی‌توان تغییر کرد، اما در صورت بهره‌گیری از بلاک‌چین دیگر لزومی به چنین هزینه‌هایی نیست؛ چرا که مشتریان می‌دانند داده‌های ثبت شده در بستر این فناوری را نمی‌توان تغییر داد. به این ترتیب اعتماد مشتریان به بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد.
 
این بیت‌کویتر افزود: امنیت، جهان‌شمولی و وابسته نبودن به کشور و شرکتی خاص،  مزیت‌های دیگری است که بلاک‌چین برای بانک‌ها و موسسات مالی دارد.  
 
ارائه آموزش‌های نظری، فنی و مهارتی/ تعریف سرفصل‌های تخصصی بانکی و مالی
 
نیکزاد، توضیح داد: مدرسان دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، تلاش می‌کنند علاوه بر ارائه دانش فنی و نظری، مهارت‌های اجرایی را نیز در این حوزه به شرکت‌کنندگان بیاموزند؛ برای مثال مباحثی در مورد ساخت کیف پول الکترونیک یا کاربردهای انواع توکن در کارگاه مطرح خواهد شد.  
 
وی افزود: در واقع تنها به موضوع دانش تئوریک توجه نمی‌شود و جنبه‌های عملی نیز مد نظر قرار می‌گیرند تا افراد پس از اتمام دوره، مهارت‌هایی را در این حوزه آموخته باشند.  
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا بیان کرد: با توجه به حضور فعالان صنعت بانکی، پرداختی و مجموعه‌های فناورانه در این کارگاه‌ها، علاوه بر کاربری‌های معمول بلاک‌چین و ارز رمز، سرفصل‌های تخصصی نیز در این زمینه تعریف شده است؛ از جمله معرفی اتریوم، قراردادهای هوشمند و انواع راهکارهای زنجیره بلوک در سیستم‌های مالی.
 
به گفته نیکزاد، در همه این موارد علاوه بر توضیحات فنی، مباحث عملی و کاربردی نیز گنجانده شده است تا کارگاه‌ها، شکل تعاملی به خود بگیرند و فعالان بانکی، موسسات مالی و پرداختی، هم به طور عام و هم در مباحث خاص در حوزه بلاک‌چین آموزش ببینند.
 
آموزش در بستر زمانی/ ایجاد بینش در مورد ترندها و تغییرات آینده در فناوری‌ها
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا گفت: در این کارگاه‌ها از منظر مدیریت تکنولوژی به موضوع نگاه می‌شود و سیر تحول این فناوری از دانش نظری تا جنبه‌های عملی و کاربردی، مد نظر مدرسان قرار دارد.
 
نیکزاد افزود: مخاطبان این دوره آموزشی برای چگونگی مواجهه با ترندهای آینده تکنولوژی نیز آماده می‌شوند و موضوع کارگاه‌ها، فقط انتقال مفاهیم و مهارت‌های بلاک‌چینی نیست.
 
وی بیان کرد: مدرسان تلاش می‌کنند، بینش لازم نسبت به روند تغییرات فناوری‌ها را نیز به شرکت‌کنندگان منتقل کنند؛ در واقع تکنولوژی بلاک‌چین، در نوعی چشم‌انداز زمانی، از گذشته تا آینده، به مخاطبان آموزش داده می‌شود.
 
  دوره آموزشی – مهارتی زنجیره بلوک (بلاک‌چین) را موسسه آموزشی فناوران فابا برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مرکز فابا، با تلفن 43347 داخلی 301 یا 307 تماس بگیرند و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.​
 
گفت‌وگو: سارا اسلامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین