تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
کد مطلب : 21922

قوطی کبریت‌های 25 متری؛ نسخه دولت برای حل مشکل مسکن

۰
plusresetminus
اجرای طرح مسکن 25 متری در آغاز مرحله عملیاتی قرار گرفته و جامعه هدف آن نیز جوانان معرفی شده‌اند.
قوطی کبریت‌های 25 متری؛ نسخه دولت برای حل مشکل مسکن
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، مردادماه به نیمه نرسیده بود که رئیس بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی در یک مناظره اینترنتی بحث خانه‌های 25 متری را مطرح کرد. راهب در این مناظره که با حضور صالح شکوهی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، در برنامه تلویزیون اینترنتی اصل ۳۱ برگزار شد، عنوان کرده بود که با توجه به مقررات، یک خانه ۲۵ متری برای حداقل‌های زندگی کافی است! همچنین از نظر او، پاسخ دولت به مسئله مسکن طیف متنوعی را در بر می‌گیرد، که قسمتی از این پاسخ خصوصاً برای سه دهک پایین جامعه را خانه‌های ۲۵ متری تشکیل می‌دهد.
اگرچه این اظهارات در حد طرح ایده عنوان شده بود اما حالا مشخص شده است این سیاست از واقعیت نیز دور نبوده و در مرحله اولیه اجرا قرار گرفته است.

موافقت دولت با طرح «مسکن اقتصادی ما»
خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران جزئیات جدیدی را درباره این خانه‌های 25 متری ارائه داده است. او با تشریح جزئیات طرح ساخت مسکن جوانان و زوج‌های جوان اظهار کرده است که طرح «مسکن اقتصادی ما» که طراحی آن توسط اتحادیه صورت گرفته ابعاد مختلفی دارد و در کمیسیون عمران مجلس نیز مطرح شده است.
اشاره باقرپور به همین خانه‌های 25 متری است؛ او در ادامه حتی به موافقت دولت نیز اشاره کرده و افزوده است: «خوشبختانه طرح با استقبال خوبی از ناحیه ریاست جمهوری مواجه و به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شده و وزیر راه و شهرسازی با نگاه مثبت آمادگی مشارکت در اجرای طرح را به اتحادیه اعلام کردند.»
به این ترتیب دولت نه تنها از طرح ساخت نهضت ملی مسکن عقب‌نشینی کرده بلکه به جای افزایش قدرت خرید مردم و کنترل تورم، چاره را در جای دیگری دیده و بازار مسکن را متناسب با کمبودهای مالی خود تغییر داده است. چرا که مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران عنوان کرده است: «این طرح بیشتر مربوط به تامین مسکن جوانان و و زوج‌های جوان است زیرا یکی از اصلی‌ترین معضلات پیش روی جوانان برای ازدواج بحث تامین مسکن است. قیمت مسکن متاثر از شرایط کلان اقتصاد کشور بالا رفته و قدرت خرید کاهش یافته است، از طرفی هزینه‌های اجاره‌بها هم به شکل سرسام آور افزایش داشته و همه دست به دست همه داده تا جوانان برای ازدواج خود و تامین سرپناه دچار مشکل شوند.»
دولت در حالی این نسخه را برای حل مشکل مسکن جوانان و اقشار کم‌درآمد پیچیده که متوسط فضای استانداردی که فرد در یک شهر اشغال می‌کند و به آن نیاز دارد، 70 تا 136 متر اعلام شده است؛ با توجه به شرایط فعلی نیز پیشنهاد وزارت کشور بین 40 تا 50 متر بوده و اکنون آخرین آمارها فضایی بین 20 تا 50 متر را نشان می‌دهند!

اجرای آزمایشی مسکن 25 متری در استان‌های تهران و البرز
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران همچنین از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و به ایسنا گفته است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولا طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند.» به این ترتیب روشن می‌شود که دولت خود را تنها موظف به تامین خوابگاه دانسته و تمامی معیارهای رفاه اجتماعی را نادیده انگاشته است!
باقرپور در توضیح متراژ واحدها گفته است: «در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک‌متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند. واحدها با رویکرد اقتصادی‌سازی نه به معنای ارزان‌سازی به قیمت از بین بردن کیفیت بلکه به منزله حفظ کیفیت همراه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت احداث می‌شوند و قیمت تمام شده را به حداقل رساندیم.» به این ترتیب در حالی که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، مدعی رعایت الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت خانه بوده، به ساخت خانه‌هایی خارج از عرف و فرهنگ زندگی ایرانیان روی آورده و یکی دیگر از شعارهای دولت جدید را زیر پا گذاشته است.

مسکن 25 متری با قیمت میلیاردی!
وی با بیان اینکه جوانان با زیر یک میلیارد تومان می‌توانند مالک این واحدها شوند، افزوده است: «مدل واحدها تمام تجهیز و مبله شده است و پارکینگ هم دارد. به طوری که یک زوج جوان برای شروع زندگی در واحدهای مسکونی تنها با یک چمدان وارد می‌شود زیرا واحد مجهز و مبله است و فلسفه چنین واحدهایی این است که زوج جوان بتوانند با وام ازدواج و هزینه جهیزیه صاحب یک خانه شوند و دغدغه پول پیش و اجاره‌بها نداشته باشند.»
به گفته مدیرعامل اتحادیه‌ تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران این واحدها اجاره به شرط تملیک نیست و افراد مالکیت صددرصدی دارند و بر اساس شاخصه‌های امروز در تولید انبوه این کار با زیر یک میلیارد تومان شدنی است.
باقرپور درباره انتقاداتی که نسبت به ساخت واحدهای کوچک متراژ وجود دارد، گفته است: «طبعا این طرح مخالفان و موافقانی داشت و خیلی‌ها اشکال می‌گرفتند که اگر واحد کوچک متراژ برنامه‌ریزی شود انگیزه فرزندآوری را از بین می‌برد، در صورتی که معتقدیم رکن مقدم بر فرزندآوری، ایجاد تسهیل در ازدواج است و اگر بتوانیم این فاز را تامین کنیم، کار بزرگ و ارزنده‌ای صورت گرفته است. خوشبختانه با نگاه مثبت مسئولان و دولتمردان امیدواریم که این طرح در دو استان تهران و البرز به اجرا درآید.»

مهمانی اشتراکی در فضای آپارتمان‌ها!
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران گفته است: «ممکن است این دغدغه پیش آید که اگر یک واحد ۲۵ متری را به زوج جوان اختصاص بدهیم فردا در بحث حضور مهمان و پذیرایی دچار مشکل شوند ولی ما یک طراحی مدرن را برای این واحدها درنظر گرفته‌ایم. اگر به یک زوج جوان ۱۵۰ متر آپارتمان هم بدهید آن فضای پذیرایی را فقط زمانی که مهمان دارند، استفاده می‌کنند ولی ما آن را در مجتمع استفاده کردیم و یکسری امکانات به فضای مشاعات تعمیم داده شده است.»
به گفته باقرپور در این طرح مدل‌ طراحی و چیدمان مشاعات به گونه‌ای است که حداکثر بهره‌وری را داشته باشد و فضاهای ورزشی،‌ سالن‌های پذیرایی تاینی و رستورانی و خدمات تجاری، خشکشویی و سوپرمارکت که جزو ملزومات محلات مسکونی هستند در این شهرک‌ها دیده شده است و تمام واحدها دارای نور کافی، ذخیره‌سازی انرژی، جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی و حفظ سبک زندگی کامل و مدرن در یک فضای اقتصادی بهینه است.
وی با بیان اینکه در ساخت این واحدها از مدل‌های سنتی استفاده نمی‌شود، افزود: در این واحدها تکنولوژی ساخت را ارتقاء بخشیده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر اجرای آزمایشی طرح در دو استان البرز و تهران آغاز شود و به سایر استان‌ها تعمیم یابد.
گفتنی است خانه‌هایی با متراژ زیر ۵۰ متر معمولا به‌عنوان میکروآپارتمان شناخته می‌شوند و پیشتر نیز در کشور ساخته شده‌اند. با این حال اینکه ساخت میکروآپارتمان‌ برای تامین مسکن مردم در حوزه سیاست‌های کلان دولت در بخش مسکن قرار گیرد، بحث‌برانگیز است. پیشتر دولت وعده داده بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد اما نه‌تنها به وعده خود عمل نکرده بلکه هر روز این وعده‌ها آب می روند و حالا کار به جایی رسیده که بحث ساخت قوطی‌کبریت‌های ۲۵ متری از سوی مسئولان دولتی مطرح می‌شود!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین