تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : 23244

روسیه دومین شریک تجاری چین می‌شود

۰
plusresetminus
مدیرعامل روس‌نِفت با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری روسیه و چین تا پایان سال از 200 میلیارد دلار بیشتر می‌شود، گفت، مسکو در مسیر تبدیل شدن به دومین شریک تجاری خارجی پکن و پیشی گرفتن از ژاپن و کره جنوبی است.
روسیه دومین شریک تجاری چین می‌شود
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، ایگور سچین، مدیرعامل روس‌ِنفت، در مجمع تجاری انرژی روسیه و چین در پکن گفت، مسکو در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری خارجی پکن پس از آمریکاست.
چین طی یک دهه گذشته بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه بوده است و روسیه در سال جاری میلادی در میان شرکای خارجی چین در جایگاه چهارم قرار گرفته است، اما افزایش مبادلات تجاری 2 کشور در سال جاری نشان از تغییر این رتبه‌بندی دارد.
سچین افزود: «اگر این روند تجارت دوجانبه ادامه یابد، روسیه در سال‌های آتی پس از آمریکا به دومین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل خواهد شد.»
وی خاطرنشان کرد، در این صورت روسیه بالاتر از ژاپن و کره جنوبی قرار می‌گیرد. مبادلات تجاری این 2 کشور کاهش شدیدی داشته است.
سچین توضیح داد، حجم مبادلات تجاری میان روسیه و چین، در 9 ماه نخست امسال، نزدیک به 30 درصد افزایش یافته و به حدود 176 میلیارد دلار رسیده است.
وی افزود: «دلایل زیادی وجود دارد که ما فکر می‌کنیم، حجم مبادلات تجاری 2 کشور از هدف 200 میلیارد دلاری در سال جاری بالاتر خواهد رفت.»
به گفته این مقام روس، مجموع حجم مبادلات تجاری در 5 سال گذشته به 660 میلیارد دلار رسیده است و  انرژی 75 درصد صادرات روسیه به چین را تشکیل می‌دهد.
رئیس روس‌نفت با اشاره به تحریم‌های اعمال شده غرب گفت، چین و روسیه در حال حاضر در حال سازمان‌دهی ساختاری اقتصاد خود زیر فشارهای فزاینده خارجی هستند.
سچین گفت، من مطمئن هستم که مدل فعلی اقتصاد چین در برابر شوک‌های خارجی حتی مقاوم‌تر خواهد بود و به چین اجازه می‌دهد تا در بلندمدت به سوی مرحله جدیدی از توسعه حرکت کند.
وی تصریح کرد، روسیه نیز به نوبه خود با چالش‌های ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو در ارتباط با درگیری در اوکراین با موفقیت مقابله کرده است.
ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز در پکن گفته بود، سهم روبل و یوآن در تسویه حساب‌های تجارت خارجی روسیه به 70 درصد رسیده است زیرا مسکو به سرعت در حال فاصله گرفتن از ارزهای غربی است.
این مقام روس در حاشیه مجمع تجارت انرژی روسیه و چین در پکن به خبرنگاران از تکمیل دلارزدایی از تجارت روسیه با چین خبر داد.
رشتنیکوف خاطرنشان کرد: « تجارت ما در حال بازسازی است. اگر به کل شاخص‌های تجاری کشور نگاه کنیم، 68 درصد مبادلات تجاری ما با روبل و یوآن انجام می‌شود و 95 درصد مبادلات تجاری ما با چین با روبل و یوآن انجام می‌شود. موضوع کانال‌های (پرداخت) حل شده است.»
بر اساس برآوردهای رویترز، روسیه، ایران و ونزوئلا در مدت مشابه سال 2022 حدود21  درصد واردات نفت خام چین را تشکیل داده بودند و این رقم در مدت مشابه سال‌ 2020 فقط 12 درصد بوده است.
با وجود افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر و تخفیف‌های کمتر روسیه نسبت به شاخص‌های جهانی نفت، روسیه همچنان بزرگ‌ترین فروشنده نفت خام به چین است.
بر اساس برآورد فایننشال تایمز بر اساس آمارهای گمرک چین، در نیمه نخست 2023، واردات نفت این کشور از روسیه به طور متوسط 2.13 میلیون بشکه در روز بود و سبب شد تا روسیه به نخستین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شود و عربستان را کنار بزند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین