تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : 23297
کارنامه مهرماه فرابورس بررسی شد

سرمایه‌گذاری‌ها مرکز توجه سهامداران خرد

۰
plusresetminus
بازارهای سهامی فرابورس ایران در اولین ماه از فصل پاییز دادوستد بیش از 25 هزار و 700 میلیارد تومان برگه سهم و اختیار سهام را توسط معامله‌گران خرد تجربه کردند که عمده تمرکز این گروه بر صنعت سرمایه‌گذاری‌ها بود.
سرمایه‌گذاری‌ها مرکز توجه سهامداران خرد
به گزارش صدای بانک، مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی ماهی که گذشت ارزش معاملات خرد در بازار سهام و اختیار سهام بیش از 25 هزار و 760 میلیارد تومان بود که 14 درصد آن را گروه سرمایه‌گذاری‌ها در اختیار گرفتند. این گروه طی مدت مورد بررسی ارزش معاملات خرد حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان را تجربه کردند.

گروه‌های مورد توجه در مهرماه
از دیگر گروه‌های مورد اقبال سهامداران خرد طی مهرماه می‌توان به گروه خودرو اشاره کرد که 8 درصد ارزش معاملات را در اختیار داشت. پس از آن گروه‌های انبوه‌سازی، بانک‌ها، بیمه، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی قرار دارند. در مجموع این 7 صنعت بازارهای فرابورس بیش از 55 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.
گفتنی است روند ارزش و حجم معاملات سهام در میانگین روزانه مهرماه نشان می‌دهد طی 20 روز کاری به‌طور متوسط روزانه بالغ‌بر 2.7 میلیارد برگه سهم به ارزش 1.6 هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

رشد حجم و ارزش معاملات در مقایسه با مهر 1401
در ادامه این گزارش به بررسی آمار معاملات بازارهای فرابورس در مهرماه می‌پردازیم.
فرابورس ایران در 20 روز کاری ماه گذشته دادوستد بیش از 115 میلیارد برگه انواع دارایی مالی را ثبت کرده که ارزش این مبادلات بالغ‌بر 1.1 میلیون میلیارد تومان بوده است. این معاملات در 3.8 میلیون تعداد انجام شده است.
بررسی‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87 درصد و ارزش معاملات 68 درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

بازار اول؛ اول شد
نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک بازارها نیز نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات در میان بازارهای سهامی، متعلق به بازار اول با معاملاتی به ارزش 11 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 127 درصدی داشته است.
همچنین رتبه دوم نیز متعلق به بازار پایه با معاملاتی به ارزش 11 هزار و 200 میلیارد تومان است. ارزش معاملات در این بازار نسبت به مهر سال 1401 حدود 70 درصد بیشتر شده است.
در بازار دوم فرابورس هم طی 20 روز کاری مهرماه، بیش از 9 هزار و 600 میلیارد تومان معاملات به ثبت رسید که رشد 158 درصدی را تجربه کرده است.
اما نگاه مقایسه‌ای به ارزش معاملات بازارهای فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین رشد متعلق به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط است. ارزش معاملات در این بازار طی ماهی که گذشت 38 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9883 درصد رشد را ثبت کرده است.
بازار ابزارهای مشتقه نیز طی این مدت ارزش معاملاتی 90 میلیارد تومانی داشت که در مقایسه با مهر پارسال، 44 درصد بیشتر شده است.
گفتنی است در اولین ماه ورود بازار توافقی به جمع بازارهای فرابورس، شاهد ارزش معاملات 500 میلیون تومانی در این بازار بودیم.

ETFها پرطرفدار بودند
بازار ابزارهای نوین مالی نیز طی این مدت ارزش معاملاتی بیش از یک‌میلیون میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به مهر سال قبل 67 درصد بیشتر بود.
در این بازار معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به مدت مشابه سال گذشته 188 درصد بیشتر شده و به عدد 55 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز طی مهرماه معاملاتی به ارزش 667 میلیارد تومان را ثبت کرده که افزایش 142 درصدی داشته است.
در پایان مهرماه شاخص کل فرابورس پس از نوسان‌های متعدد ناشی از تحمیل ریسک‌های سیاسی در منطقه، با افت 4.5 درصدی به عدد 25 هزار و 31 واحد رسید. ارزش بازار نیز رقم 2.4 میلیون میلیارد تومان را ثبت کرد.
گفتنی است شاخص کل فرابورس از ابتدای سال جاری تا پایان ماه گذشته رشد 2.6 درصدی را تجربه کرده و ارزش بازار فرابورس نیز در این مدت 7.8 درصد بیشتر شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین