تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد مطلب : 23806

نقش آفرینی بانک پارسیان در حمایت از حوزه دانش بنیان و شکوفایی زیست بوم نوآوری

۰
plusresetminus
بخشی از مأموریت بانک پارسیان، ارائه خدمات جامع و متنوع بانکی و مالی به فعالان اقتصادی نقش‌آفرین در رشد و تولید و توسعه کشور بوده و این مهم از طریق عملیاتی کردن سیاست‌ها و راهبردهای مدون، پرقدرت‌تر از گذشته در حال انجام است.
نقش آفرینی بانک پارسیان در حمایت از حوزه دانش بنیان و شکوفایی زیست بوم نوآوری
به گزارش صدای بانک، با توجه به اهمیت بخش تولید و همین‌طور جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ارزش‌آفرین، اشتغال آفرین و کمک به توسعه اقتصادی کشور، بسیاری از صنایع بر آن شدند تا درهای خود را به روی این شرکت‌ها باز کنند.
با این رویکرد، ضمن ترسیم نقشه راه دانش بنیان در بانک پارسیان، اقدامات سازنده ای نیز در این عرصه به عنوان بانکی پیشرو به مرحله اجرا رسید.
به دنبال نام‌گذاری سال‌ 1401 تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان بیش‌ازپیش موردتوجه بانک پارسیان قرار گرفت. نگاهی به عملکرد بانک پارسیان نشان می‌دهد که این بانک در سال گذشته تسهیلات قابل‌توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده است و در سال جاری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نیز این میزان از تسهیلات افزایش یافته است.
بانک پارسیان در راستای رسالت حمایت از حوزه دانش بنیان، از محل تسهیلات و تعهدات خود، حدود 250 هزار میلیارد ریال برای حدود 11 هزار فقره پروژه دانش بنیان کشور اختصاص داده است. لازم به ذکر است حدود 30 درصد از شرکت های دانش بنیان کشور، جذب بانک پارسیان شده اند.
گفتنی است؛ در مرداد سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین بانک پارسیان با صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد که بر اساس آن، 10هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف رشد تولید و حمایت از این گروه از شرکت ها تخصیص داده می‌شود. در این رابطه، صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام و آن‌ها را برای دریافت تسهیلات به بانک پارسیان معرفی ‌می‌کند.

مسیر هموار پارسیان برای پرداخت تسهیلات به اکوسیستم دانش‌بنیان
یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کردن ضمانت‌نامه‌های مورد تائید نظام بانکی بوده که بانک پارسیان در راستای حل این مشکل هم اقدامات مؤثری انجام داده است. به‌طوری‌که ضمانت‌نامه صادره صندوق‌های پژوهش و فناوری حدود 3000 میلیارد ریال، به‌عنوان وثیقه تسهیلات پرداختی مورد پذیرش قرار گرفته است.

مشارکت فعالانه در سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر برای کسب‌و‌کار‌های نوآور
انجام 40 فقره خدمات اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری، افزایش سقف اختیارات شعب برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق و ارائه خدمات به‌کل اکوسیستم دانش‌بنیان، نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق، صندوق‌های پژوهش و فناوری، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری از دیگر بانک پارسیان برای حمایت از شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان بوده است.
علاوه بر این، صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان در سال 1398 با هدف مشارکت فعالانه در سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر برای کسب‌و‌کار‌های نوآور، استفاده از ابزار‌های نوین تأمین مالی مبتنی بر بدهی جهت ارائه تسهیلات و صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها برای شرکت‌های فعال در زیست‌بوم فناوری، تسهیل در فضای کسب‌و‌کار شرکت خلاق و ارائه انواع مشاوره‌های مالی و سرمایه‌گذاری به کارآفرینان متخصص و نوآور تشکیل شد.
. در ادامه اقدامات و حمایت های مجموعه بانک پارسیان و شرکت های گروه، ضمن ایجاد و استقرار دفتر تخصصی بانکداری دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی، همایش و نمایشگاهی نیز در پایان سال 1401 با حضور مقامات ارشد کشوری و 50 شرکت دانش بنیان دارای تعامل با بانک با هدف ارائه عملکرد حمایتی بانک و همچنین معرفی محصولات و خدمات شرکت های فوق، برگزار گردید.

مشارکت در 25 استارت آپ حوزه فناوری‌های مالی
همچنین ایجاد صندوق جسورانه رویش لوتوس با هدف جمع‌آوری سرمایه و تزریق آن در شرکت‌های استارت آپ و کسب بیشترین بازدهی اقتصادی در برابر پذیرش ریسک، در حوزه فناوری و سلامت از اقدامات دیگر این بانک در حمایت از حوزه دانش‌بنیان است. این صندوق تاکنون در شرکت‌های بیمه بازار، شیپور، ایران تلنت، رویین‌تن سلول، رویان بن سلول و رویش ژن آسا طب سرمایه‌گذاری کرده است.
مضافاً پارسیان در 25 استارت آپ حوزه فناوری‌های مالی مشارکت داشته است.
لازم به ذکر است؛ کارگروه رشد و نوآوری در راستای یکپارچگی، هم‌راستایی و هم‌افزایی نوآوری در مجموعه پارسیان تشکیل‌شده که مأموریت این کارگروه هدف‌گذاری بلندمدت برای موضوعات مرتبط با نوآوری، تدوین سیاست های آینده نگری مجموعه پارسیان، تدوین فرآیند های سرمایه گذاری نوآورانه و جسورانه و تدوین نظام‌نامه نوآوری مجموعه پارسیان است.

هاب مکانیزه اکوسیستم نوآوری در پارسیان
موارد زیر اهم اقدامات بانک پارسیان در مسیر شکوفایی و رونق اکوسیستم استارت آپی می باشد:
• راه‌اندازی هاب مکانیزه اکوسیستم نوآوری، با موضوع یکپارچگی، هم راسـتایی و هم‌افزایی در اکوسیسـتم نوآوری در مجموعه گروه پارسـیان با هدف تجمیع اطلاعات و شناسـنامه اسـتارت آپ‌های گروه پارسـیان
• راه اندازی دبیرخانه برخط رویدادهای اسـتارت آپی و شتاب‌دهی در مجموعه گروه پارسـیان
• برگزاری رویداد اینوباش و بینو توسط شرکت تأمین خدمات سیستم‎‌های کاربردی کاسپین برای بررسی و حمایت از ایده‎ها، محصولات و راهکارهای نوآورانه و فناورانه توسط صاحبان ایده یا محصول با محوریت حوزه‌های فین تک، اینشورتک، بانکداری باز، بلاک چین در سال‌های 1397 و 1398
همچنین بیش از 200 سرویس بانکی رایگان به کسب‌وکارهای نوپا از طریق محیط سند باکس تخصیص داده شده است؛ سازمان های متقاضی، سرویس های بانکداری باز بانک پارسیان را از پلتفرم بانکداری باز کبالت (شامل مجموعه ای از سرویس های مالی و غیرمالی) دریافت می کنند. در پلتفرم بانکداری باز کبالت، محیط تست نرم افزاری (Sandbox) برای برنامه نویسان فراهم‌شده تا بتوانند خدمات بانکداری باز و وب‌سرویس‌های این سامانه را به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی و تست نمایند؛
لازم به یادآوری است که شرکت مشترکی بین بانک و صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به رشد و توسعه حوزه دانش‌بنیان هم تشکیل‌شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین