تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
کد مطلب : 2395

طراحی دوره بلاک‌چین بر مبنای نیاز شبکه بانکی

۰
plusresetminus
مدیرعامل شرکت اینتلاویژن، گفت: در دوره آموزشی – مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، مباحث نظری به صورت کامل برای حاضران تشریح می‌شود و در بخش مربوط به پلتفرم‌ها، مباحث کاربردی و فنی نیز وجود دارد.
طراحی دوره بلاک‌چین بر مبنای نیاز شبکه بانکی
به گزارش "صدای بانک" ،  مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، با اشاره به این نکته که دوره مورد نظر بر مبنای نیاز شبکه بانکی و پرداخت کشور طراحی شده است، گفت: متاسفانه در میان مدیران این صنعت، تصوری وجود دارد که هر بحثی را می‌توان با مدل بلاک‌چینی به صورت بهتری ارائه کرد، اما حضور در این دوره کوتاه‌مدت، دید روشنی در مورد کاربردهای بلاک‌چین به آنها می‌دهد.

حجت عباسی  افزود: عناوین دروسی که برای دوره مرکز فابا در نظر گرفته شده، بر مبنای نیاز شبکه بانکی و پرداخت کشور قرار دارد؛ چرا که مدرسان این دوره، تجربه ارائه مشاوره به برخی از بازیگران مهم این اکوسیستم را از جمله شرکت خدمات انفورماتیک یا بانک‌های ملی، تجارت و مسکن، در کارنامه دارند.
 
وی ادامه داد: این افراد، مدت‌ها در شبکه بانکی کشور فعالیت کرده‌اند و در پروژ‌ه‌های مختلف دخیل بوده‌اند؛ به همین دلیل نیازهای صنعت بانکداری را در حوزه بلاک‌چین می‌شناسند. در نتیجه، عناوین دروس به صورتی نوشته شده است که تا حد زیادی نیازهای شبکه بانکی را پوشش دهد.
 
به گفته مدیرعامل شرکت اینتلاویژن، اگر مخاطبان به خوبی مباحث دوره را تا پایان آن دنبال کنند، شاید بتوان گفت در آینده دیگر نیازی به مشاوره در این حوزه نخواهند داشت.
 
عباسی بیان کرد: مباحث مختلفی در این دوره مطرح می‌شود که از جمله می‌توان به انواع رمز ارزها،  رمز ارز ملی، انواع بلاک‌چین، اعم از عمومی و خصوصی و پلتفرم‌های بلاک‌چینی اشاره کرد. ابعاد کسب و کاری، فنی و اطلاعات عمومی این موارد، در یک بسته کامل ارائه می‌شود.  
 
نگاهی مختصر به رمز ارزها/ تمرکز بر کاربردها و پلتفرم‌ها
 
مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره مانند برخی از موارد مشابه، تاکید زیادی روز رمز ارزها نخواهد شد، گفت: توضیح مفهوم بلاک‌چین بدون اشاره به رمز ارزها بسیار سخت است. باید مثالی زده شود که بتوان از طریق آن اجزای مختلف بلاک‌چین را توضیح داد.
 
وی افزود: در این دوره نیز برای اینکه مفهوک زنجیره بلوک بهتر توضیح داده شود، دو بحث در مورد رمز ارزها مطرح خواهد شد، اما عمده زمان کارگاه روی کاربردهای بلاک‌چین در شبکه بانکی و پلتفرم‌های آن متمرکز است.
 
به گفته عباسی، استادان دوره مورد نشر به نمونه‌های پیاده‌سازی شده زنجیره بلوک در دنیا، کسب و کارهایی که بر محور این فناوری در شبکه بانکی از جمله در حوزه استارتاپ‌ها ایجاد شده‌اند و تجربیاتی که در این حوزه، چه در ایران و چه در جهان وجود دارد، اشاره می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت اینتلاویژن، بیان کرد: در دوره آموزشی – مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، مباحث نظری به صورت کامل برای حاضران تشریح می‌شود و در بخش مربوط به پلتفرم‌ها، مباحث کاربردی و فنی نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: اگر این دوره موفق باشد، کارگاه‌های بعدی در بحث‌های تخصصی‌تر تعریف خواهد شد، اما در فاز نخست، مفاهیم عمومی‌تر به افراد منتقل می‌شود؛ چرا که تجربه نشان داده است بانک‌ها در این حوزه‌ها بیشتر دچار مشکل هستند.  
 
مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، بیان کرد: جزئیات فنی زیادی در این دوره گنجانده نشده است، اما در مباحث مورد نیاز از جمله در حوزه پلتفرم‌های هایپرلجر و اتریوم، نخست کلیت موضوع توضیح داده می‌شود تا افراد شناخت کلی نسبت به موضوع پیدا کنند؛ در ادامه جزئیات فنی مطرح خواهد شد.
 
ترسیم دیدی روشن از کاربرهای بلاک‌چین
 
عباسی، با اشاره به اینکه مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند در این دوره آموزشی شرکت کنند، گفت: حضور در این دوره می‌تواند برای مدیران ارشد صنعت بانکی و پرداخت که در تنظیم اسناد استراتژیک بانک‌ها و شرکت‌های متبوع خود نقش دارند نیز مفید باشد.
 
وی افزود: در این دوره تلاش می‌شود کاربردهای واقعی بلاک‌چین برای فعالان صنعت بانکداری و پرداخت روشن شود؛ چرا که متاسفانه تصوری در میان مدیران این حوزه وجود دارد که هر بحثی را می‌توان با مدل بلاک‌چینی به صورت بهتری ارائه کرد.
 
مدیرعامل شرکت اینتلاویژن ادامه داد: افراد بدون آنکه قابلیت‌های فناوری زنجیره بلوک را بشناسند و با کاربردهای عملی آن در بازار آشنا باشند، به دنبال این هستند که همه خدمات سازمان خود را بلاک‌چینی کنند، اما در دوره مورد نظر، حاضران دید روشنی نسبت به این موضوع پیدا می‌کنند که در دنیا چه استفاده‌هایی از بلاک‌چین می‌شود و در چه حوزه‌هایی بیشتر روی این فناوری سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
 
به گفته مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، مدیران ارشد بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، با حضور در این کارگاه در می‌یابند که در آینده مطلوبی که می‌خواهند برای سازمان خود تعریف کنند، جایگاه بلاک‌چین کجاست.
 
امکان ایجاد پلتفرمی برای وام‌دهی فرد به فرد
 
 عباسی، با اشاره به کاربرهای مختلف بلاک‌چین برای صنعت بانکداری، بیان کرد وام‌دهی فرد به فرد و ایجاد پلتفرمی برای ورود مردم به پرداخت وام‌های خرد، یکی از این کاربردهاست.
 
وی توضیح داد: شبکه بانکی معمولا علاقه چندانی به اعطای وام‌های خرد ندارد؛ چرا که معمولا گیرندگان چنین تسهیلاتی، از توان لازم برای بازپرداخت آنها برخوردار نیستند؛ فناوری بلاک‌چین، این امکان را فراهم می‌کند که افراد به صورت مستقیم به یگدیگر وام بدهند.
 
مدیرعامل شرکت اینتلاویژن افزود: بانک‌ها می‌توانند با ایجاد نوعی سیستم امتیازدهی به متقاضیان تسهیلات، دغدغه بازپرداخت شدن وام‌ها را برای مردم رفع کنند؛ چرا که شبکه بانکی کشور اطلاعات مالی همه افراد را در اختیار دارد و می‌تواند بر مبنای آن، پلتفرم مناسبی را برای امتیازدهی به آنها طراحی کند.
 
عباسی ادامه داد: در نتیجه هر فرد می‌تواند بر اساس امتیازی که به یک متقاضی وام خرد داده شده است، تصمیم بگیرد می‌خواهد سرمایه خود را در اختیار او قرار دهد یا خیر.
 
تعمیم تشخیص هویت مشتری به شبکه بانکی
 
مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، تشخیص هویت را یکی دیگر از حوزه‌های کاربردی این فناوری دانست و افزود: با کمک بلاک‌چین، این امکان وجود دارد که احراز هویت مشتری در هر شعبه‌ای از یک بانک، قابل تعمیم به همه شعب آن و همچنین شبکه بانکی کشور باشد.
 
وی گفت: بانک‌ها می‌توانند، کنسرسیوم‌های مشترکی را نیز تشکیل دهند که برای مثال پنج بانک در آن حضور داشته باشند و احراز هویت‌ در یک شعبه از هر کدام آنها، در همه شعب هر پنج بانک پذیرفته شود؛ در این صورت فرد برای دریافت خدمات بانکی چون افتتاح حساب یا تسهیلات، دیگر نیازی به ارائه مدارک هویتی خود نخواهد داشت.
 
عباسی توضیح داد: این خدمت می‌تواند در دو مدل ارائه شود؛ نخست احراز هویت برای یک بانک، به این معنا که ارائه مدارک هویتی مشتری در یک شعبه، قابل تعمیم به کل شعب همان بانک باشد. در یک مدل دیگر، بانک‌ها می‌توانند توکن احراز هویت مشتریان خود را به عنوان یک سرویس، به بانک‌های دیگر بفروشند.
 
کاربردهای ویژه؛ از خرید و فروش بیت‌کوین تا قرارداد هوشمند
 
مدیرعامل شرکت اینتلاویژن، پرداخت‌های بین‌المللی، اصالت‌سنجی اسناد و جلوگیری از کلاهبرداری را از دیگر زمینه‌های کاربردی این فناوری، در صنعت بانکداری دانست و افزود: امکان بهره‌گیری از بلاک‌چین، در زنجیره تامین بانکی نیز وجود دارد.
 
وی توضیح داد:‌ بانک‌ها معمولا هلدینگ‌هایی دارند که هر یک، کار مخصوص به خود را انجام می‌دهند و مواد خامی را تبدیل به محصولات ویژه‌ای می‌کنند. فناوری بلاک‌چین این امکان را به مدیران بانکی می‌دهد که بدون درنگ و در لحظه، کل فرایند زنجیره تامین خود را رصد کنند و اگر ایرادی وجود داشته باشد، آن را رفع کنند.  
 
عباسی افزود: بلاک‌چین، امکان ارائه یکسری خدمات جدید را نیز در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد؛ برای مثال آنها می‌توانند با نصب دستگاه‌های عابربانک بیت‌کوینی، شرایط خرید و فروش این رمز ارز را فراهم کنند و از محل کارمزد خرید و فروش، درآمدزایی داشته باشند.  
 
مدرس دوره آموزشی - مهارتی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، با اشاره به امکان استفاده از قراردادهای هوشمند در فرایند ستادی بانک‌ها، بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، افتتاح هر حساب بین 50 تا 70 هزار تومان برای بانک‌ها هزینه دارد، اما با استفاده از قرارداد هوشمند می‌توان این رقم را به شدت کاهش دهد؛ چرا که در این صورت دیگر نیازی به فرایندهای کاغذی نیست و امور به صورت خودکار به پیش می‌روند.  
 
به گزارش فاباسنتر، دوره آموزشی - مهارتی زنجیره بلوک (بلاک‌چین) را موسسه آموزشی فناوران فابا، با همکاری مجموعه اینتلاویژن، برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مرکز فابا، با تلفن 43347 داخلی 301 یا 307 تماس بگیرند و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما