تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
کد مطلب : 2396

توجه ITIL 4 به چابکی و شتاب در فرایندها

۰
plusresetminus
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation در مرکز فابا گفت: با پیاده‌سازی ITIL، سازمان از فردمحوری به سمت فرایندمحوری حرکت می‌کند و این امر باعث می‌شود که جریان ارتباطی اجزا مختلف سازمانی سریع‌تر بر قرار شود.
توجه ITIL 4 به چابکی و شتاب در فرایندها
به گزارش "صدای بانک" ،  مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation در مرکز فابا، تفاوت نسخه جدید این چارچوب را با موارد پیشین، توجه بیشتر آن به چابکی و شتاب در فرایندها دانست و گفت: شرکت نیروی‌های یک سازمان در این دوره کوتاه‌مدت، بر ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایت مشتری تاثیر می‌گذارد.   

ویدا ودادی  در توضیح ITIL، بیان کرد: این مفهوم چهارچوبی است که یکسری «به‌روش‌ها» را ارائه می‌کند و شامل تجربه‌های موفق در زمینه مدیریت خدمات است. این به‌روش‌ها و تجربیات، الزامات نسخه نهایی نیستند؛ با گذشت زمان تکمیل می‌شوند و رو به بهبود ‌می‌روند.  
 
این کارشناس پیاده‌سازی فرایندها در چارچوب ITIl، تفاوت نسخه جدید این چارچوب را با موارد پیشین، توجه بیشتر آن به چابکی و شتاب در فرایندها دانست و افزود: پیاده‌سازی نسخه چهارم ITIL، سازمان را چابک‌تر، منظم‌تر و هدفمند‌تر می‌کند.
 
ودادی گفت: ضمن آنکه نسخه پیشین این چارچوب، روی مدیریت خدمات در حوزه فناوری اطلاعات متمرکز بود اما نسخه 4، علاوه بر این که در این زمینه راهکارهای خوبی را ارائه می‌کند، مدیریت خدمات در همه حوزه‌ها را آموزش می‌دهد؛ در نتیجه هر سازمان و کسب و کاری می‌تواند از آن استفاده کند و حتی واحدهای غیرانفورماتیکی نیز می‌توانند از آموزه‌های آن بهره ببرند.
 
وی افزود: مخاطبان دوره آموزشی مرکز فابا نیز صرفا مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات نیستند، همه افرادی که در یک سازمان خدماتی فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند؛ البته بدون‌شک مباحث برای کسانی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند و از آمادگی ذهنی در این حوزه برخوردارند، ملموس‌تر خواهد بود.
 
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation در مرکز فابا، تاکید کرد: با وجود این، دوره مورد نظر برای افراد دیگر هم مفید است و حضور در آن، به هیچ پیش‌زمینه‌ای نیاز ندارد؛ در واقع دارا بودن تجربه کاری در حوزه خدمات برای بهره‌گیری از مباحث کارگاه کفایت می‌کند.
 
به گفته وی، شرکت نیروهای یک سازمان در این دوره آموزشی، بر ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایت مشتری تاثیر می‌گذارد.   
 
پیاده‌سازی ITIL بر اساس فرایندهای داخلی سازمان در طول دوره
 
ودادی گفت: در دوره کوتاه‌مدت مرکز فابا، به مباحث نظری و کاربردی در کنار هم توجه می‌شود. مدرسان، مثال‌ها و نمونه‌های عملی و ملموسی را در حوزه ITIL مطرح می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در این دوره از فرایندها کمتر صحبت می‌شود؛ نسخه‌های پیشین ITIL بیشتر روی چنین اموری متمرکز بود، اما نسخه کنونی بر روش یا تمرین استوار است. به همین دلیل، در دوره مورد نظر نیز در کنار مباحث تئوری، مثال‌های کاربردی و عملی زده می‌شود که حاضران دریابند چگونه باید از 34 به‌روش ارائه شده، بهره ببرند تا بتوانند این چارچوب را به خوبی پیاده‌سازی کنند.  
 
این کارشناس پیاده‌سازی فرایندها در چارچوب ITIl، افزود: حاضران، در طول کارگاه فرصت می‌یابند این چارچوب را بر اساس مسائل ویژه و فرایندهای داخلی سازمان خود، پیاده‌سازی کنند تا دوره برای آنها ملموس‌تر و کاربردی‌تر شود.
 
مزیت‌های حضور در دوره؛ از دریافت ایزو تا چابکی و خلق ارزش
 
ودادی در توضیح مزیت‌های حضور نیروهای انسانی سازمان‌ها، در این دوره کوتاه‌مدت گفت: هر چند گذراندن دوره ITIL، مدرکی است که به شخص داده می‌شود، اما سازمان می‌تواند از دل همین مدرک، استاندارد ایزو 20000 را دریافت کند.  
 
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation در مرکز فابا، ادامه داد: سازمان‌ها می‌توانند با کمک این چارچوب، از همه منابع خود از جمله مالی و نیروی انسانی به صورت بهینه برای پیشبرد امور استفاده کرد. همچنین با تعریف شاخص کلیدی عملکرد، می‌توان شاخص‌های موثری را برای کارایی و اثربخشی روندها و فرایندهای سازمان تعیین کرد.
 
وی افزود: با پیاده‌سازی ITIL، سازمان از فردمحوری به سمت فرایندمحوری حرکت می‌کند و این امر باعث می‌شود که جریان ارتباطی اجزا مختلف سازمانی سریع‌تر بر قرار شود.
 
ودادی با اشاره به تاکید این چارچوب بر بهبود مستمر خدمات، گفت: با پیاده‌سازی ITIL، فرایند بهبود متوقف نمی‌شود و این چارچوب همیشه به دنبال راهکارها و خدمات بهتر است.
 
 این کارشناس پیاده‌سازی فرایندها در چارچوب ITIl، ادامه داد: نسخه چهارم این چارچوب، ایراد نسخه پیشین را که بسیار غیرچابک بود، برطرف کرده است؛ ITIL 4  بر کاهش بروکراسی و کاغذبازی تمرکز دارد و تحولی اساسی را در سیستم خود ایجاد کرده است تا فرایندها شتاب بیشتری بگیرند.  
 
وی بیان کرد: این چارچوب، علاوه بر اینکه به راهبری ارائه خدمات می‌پردازد، بر خلق مشترک ارزش تاکید دارد. ITIL به سازمان نشان می‌دهد که چگونه یک فرصت یا تقاضا را با عناصری مانند بهبود مستمر و روش‌های صحیح زنجیره ارزش خدمات، به نوعی ارزش، بر اساس نیاز و تقاضای ذی‌نفعان، تبدیل کند.   
 
 دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation را موسسه آموزشی فناوران فابا، با همکاری شرکت پدیسار برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مرکز فابا، با تلفن 43347 داخلی 301 یا 307 تماس بگیرند و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما