تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد مطلب : 24104

بانک ایران زمین پیشرو در استفاده از فناوری های روز دنیا در راستای ارائه خدمات به مشتریان

۰
plusresetminus
بانک ایران زمین، با استفاده از فناوری های روز دنیا، در جرگه بانک های خصوصی پیشرو کشور است که راهکارهای بانکی و مالی کاملی به همه مشتریان خود ارائه می دهد و از اهداف اساسی و مهم این بانک، اعطای تسهیلات اعتباری در چارچوب نظام بانکداری اسلامی و مطابق با مقررات قانون عملیات بانکداری بدون ربا می باشد.
بانک ایران زمین پیشرو در استفاده از فناوری های روز دنیا در راستای ارائه خدمات به مشتریان
به گزارش صدای بانک، بانک ایران زمین یکی از بانک‌های بخش خصوصی  که در تأمین زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال پیشرو است و امکان ارائه خدماتی همچون سپرده، انتقال وجه داخلی و بین‌بانکی، خدمات کارت، مدیریت چک و بسیاری از خدمات شعبه به‌صورت غیرحضوری و در بستر اینترنت را برای مشتریان فراهم آورده است.
این بانک در راستای تحقق شعار خود با عنوان بانک ایران زمین بانک دیجیتال، در طول این سال ها تمام توان خود را به کار گرفته است تا با آخرین متدهای علمی در حوزه فناوری اطلاعات، خدمات متمایز به مشتریان خود ارائه کند.
بانک ایران زمین در همراه بانک فراز خود از الگوریتم های هوش مصنوعی در جهت احراز هویت مشتریان خود استفاده کرده است. مشتریان می توانند با مراجعه به همراه بانک فراز نسبت به افتتاح حساب آنلاین اقدام کنند و امور بانکی خود را در کمترین زمان به آسانی انجام دهند.
بانک ایران زمین تسهیلات ریالی  نیز به مشتریان ارایه میدهد که بشرح زیر می باشد:

مضاربه
عقدی است که به سبب آن بانک (مالک ) عهده دار پرداخت سرمایه نقدی مشخص به متقاضی (عامل) می شود. به شرط اینکه عامل با سرمایه در اختیار به فعالیت های تجاری بپردازد و سود به دست آمده بر طبق شرایط مندرج در قرارداد به صورت مشخص بین طرفین تقسیم شود.
قرارداد مضاربه مربوط به امور بازرگانی داخلی و خارجی  می باشد و بانک ها در مورد واردات، مجاز به انعقاد قرارداد مضاربه با بخش خصوصی نیستند. مدت قرارداد حداکثر یک سال از زمان انعقاد تا تسویه کامل موضوع قرارداد می باشد.
هر شخص حقیقی یا حقوقی که در بخش بازرگانی و خدمات فعالیت داشته باشد و شرایط اعطای تسهیلات را فراهم نموده و مدارک لازم را ارائه نماید و نزد بانک حساب داشته باشد می تواند از تسهیلات مضاربه استفاده کند.

فروش اقساطی
عقدی است که به سبب آن و بنا به خواست متقاضی، بانک اموالی را به بهای معین به وی واگذار می کند به ترتیبی که متقاضی بهای کالا به علاوه سود متعارف بانک را در اقساط مساوی یا غیر‌مساوی در سررسید یا سررسیدهای مشخص پرداخت کند.

مرابحه
از نیازهای عمده مشتریان بانک ها نیاز تسهیلاتی برای خریدk کالاها و خدمات می باشد.
مشتریان بانک یعنی تمامی خانوارها و همچنین بنگاه های اقتصادی به طور دائم به خرید انواع کالاها و خدمات نیاز دارند و در موارد زیادی برای تامین مالی خرید، به استفاده از منابع بانکی احتیاج پیدا می کنند.
با اینکه قراردادهای فروش اقساطی و جعاله در کنار هم تا حدود زیادی تأمین کننده این نیازها هستند ولی از یک طرف؛ محدودیت های فقهی و حقوقی این قراردادها و از طرف دیگر؛ محدودیت های آیین نامه ها و دستورالعمل های آنها، سبب شده که این دو قرارداد نتوانند تمامی نیازهای مشروع و اقتصادی مشتریان را تحت پوشش خود قرار دهند.
گستردگی موضوعی قرارداد مرابحه و همچنین تنوع شیوه های پرداخت آن و مهمتر از همه، نگرش وسیع در تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل اجرایی قرارداد مرابحه و کارت اعتباری طراحی شده بر طبق عقد مرابحه، تمام محدودیت های فروش اقساطی و جعاله را از پیش پای بانکداری بر می دارد، به طوری که بانک ها بتوانند نیازهای کالایی و خدماتی مشتریان را در صورت وجود توجیه اقتصادی تامین مالی نمایند.
مطابق ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه، قرارداد مرابحه به بخش شیوه های تخصیص منابع در قانون عملیات بانکی بدون ربا اضافه شد. با تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرایی عقد مرابحه توسط بانک مرکزی ج. ا. ا، دستورالعمل صدور کارت اعتباری بر طبق عقد مرابحه ابزار جدیدی را بر ای بانکداری بدون ربا پیشنهاد نموده است.
مرابحه قراردادی است که عرضه کننده، بهای تمام شده اموال و خدمات را به اطلاع متقاضی می رساند و سپس با اضافه کردن مبلغ یا درصدی اضافی به عنوان سود آن را به صورت نقدی، نسیه دفعی یا اقساطی به اقساط مساوی و یا غیر مساوی در سررسید یا سررسید های معین واگذار می نماید. همچنین اموال موضوع قرارداد مرابحه باید در هنگام انعقاد قرارداد موجود باشد.
طبق دستور العمل اجرائی مصوب شورای پول و اعتبار، بانکها می توانند به منظور رفع نیازهای واحد های تولیدی، خدماتی و بازرگانی برای تهیه مواد اولیه، لوازم یدکی، ابزار کار، ماشین آلات، تأسیسات، زمین و سایر کالاها و خدمات مورد نیاز این واحدها و همچنین نیازهای خانوارها برای تهیه کالاهای بادوام و مصرفی و خدمات به سفارش و درخواست متقاضی مبادرت به تهیه و تملک این اموال و خدمات نمایند و به طور نسیه به متقاضی واگذار نمایند.

طرح سلامت
با توجه به لزوم ایجاد و استمرار روابط در ارائه خدمات به کلیه طبقات جامعه، تخصیص تسهیلات به مراکز درمانی، بهداشتی و پزشکی بخش خصوصی، در قالب طرح سلامت با هدف جذب و تمرکز گردش مالی خصوصاً منابع ارزان قیمت گروه هدف، همچنین ارائه خدمات مالی آنان به مراکز ذکر شده بدون لحاظ شرط میانگین حساب و بعد از تحت نظر قرار دادن سایر ضوابط و مقررات جاری، جزء اولویت های بانک ابران زمین است.
 این تسهیلات در قالب عقد مشارکت مدنی، در مقابل ضمانت دو نفر پزشک معتبر و یا وثیقه ملکی مسکونی و حداکثر به مدت 36 ماه به گروه‌های هدف (کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیتهای درمانی، بهداشتی و پزشکی) پرداخت می شود.

فرم های عقود تسهیلات بانکی
فرم قرارداد مشارکت مدنی در سیستم بانکی
 فرم عقود تسهیلات در سیستم بانکی
 فرم عقد تسهیلات بانکی قرارداد قرض الحسنه
 فرم عقود تسهیلات بانکی قرارداد مضاربه
 فرم عقود تسهیلات بانکی
 فرم قرارداد صدور ضمانت نامه
 
تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری
مطابق با اجرای قانون حمایت از خانواده و اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، ضامن معتبر تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد که بر طبق اعتبارسنجی به عمل آمده و با تشخیص و تأیید بانک از توانمندی لازم برای تأدیه بدهی متقاضی در صورت نکول ایفا تعهد، به صرف ابلاغ بانک برخوردار باشد.

مشارکت مدنی
به آمیختن سرمایه نقدی بانک و سرمایه نقدی و یا غیر نقدی متقاضی با سهم مشخص و مشاع در یک فعالیت اقتصادی معین در زمینه های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت معین و با قصد انتفاع طرفین مشارکت مدنی گفته می شود.

جعاله
عقدی است که بانک در مقام عامل (پیمانکار) و یا جاعل (کارفرما) عهده دار انجام امور اجرایی طرح ها و یا فعالیت های اقتصادی متقاضیان اعتبار با هدف تامین مالی آنان می شود.
مشتری اجرت انجام کار را به صورت یکجا و یا به طور اقساط، به بانک پرداخت می کند.
شرایط اعطای تسهیلات جعاله تعمیر مسکن
شرایط متقاضی:
-متقاضی باید مالک ملکی که قرار است تعمیر شود باشد .
-چنانچه مالک صغیر یا غیر رشید باشد، ولی یا قیم قانونی از طرف وی در خواست استفاده از تسهیلات بانک را بنماید و اسناد مربوط را امضاء و وجوه مربوط به تسهیلات اعطائی را دریافت کند.
-مالک باید ضمن ارائه تقاضای کتبی در خصوص جعاله تعمیر ملک، هزینه های لازم جهت تعمیرات ضروری را نیز تعیین نماید.
شرایط اعطای تسهیلات:
-حداکثر میزان تسهیلات قابل پرداخت، مدت قرار داد برای دوران ساخت و باز پرداخت و نرخ سود مورد انتظار در هر مقطع زمانی توسط اداره مرکزی ابلاغ می گردد.
-مدت قرار داد برای دوره تعمیر حد اکثر شش ماه و برای باز پرداخت حداکثر سه ساله به اقساط مساوی ماهانه تعیین می شود.
-در صورتی که تعمیرات اساسی باشد و به ارائه مجوزهای لازم از طرف شهرداری محل نیاز باشد، مجوز مذکور باید اخذ و در پرونده معاملاتی متقاضی گذاشته شود .
-ملک باید شهری و در محدوده فعالیت شعبه پرداخت کننده تسهیلات باشد.
-متقاضی از بابت تسهیلات تعمیر مسکن هیچ بدهی به بانکها نداشته باشد.

ضمانت نامه ها
ضمانت نامه سندی است که به سبب آن بانک ضمانت اشخاص حقیقی و حقوقی را در رابطه با انجام تکالیف و تعهدات موضوع قرارداد طرفین، ذینفع و ضمانتخواه، تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه به عهده می گیرد که در صورت عدم انجام به موقع تعهدات از سوی ضمانت خواه با اعلام ذینفع قبل از انقضای سررسید ضمانت نامه، بانک مبلغ مذکور را در وجه ذینفع پرداخت نماید.
انواع ضمانت نامه:
 ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده:
شرکتها، سازمانها و موسسات دولتی معمولاً برای خرید یا فروش اموال خود از طریق مناقصه و مزایده و برای اجرای پروژهای خود یا تامین خدمات مورد نیاز خود از طریق مناقصه عمل می نمایند. اشخاص شرکت کننده در مناقصه و یا مزایده بایستی همراه با پیشنهاد خود ضمانت نامه ای به کار فرما تسلیم نمایند تا در صورت عدم انجام تعهد به نفع کار فرما ضبط گردد.
 ضمانت نامه حسن انجام تعهد :
این نوع ضمانت نامه برای تضمین انجام به موقع تعهدات ضمانت خواه در مقابل ذینفع صادر می گردد.
(متداول ترین این نوع ضمانت نامه ها تضمین حسن انجام تعهدات ناشی از امضاء پیمان است.)
 ضمانت نامه پیش پرداخت :
برای شروع عملیات موضوع پیمان، جهت تجهیز کارگاه و یا تکمیل تجهیزات معمولا کًارفرما درصدی از مبلغ قرارداد را به پیمانکار تحت عنوان پیش پرداخت در مقابل اخذ ضمانت نامه ای تحت همین عنوان پرداخت می نماید و این ضمانت نامه به موازات پیشرفت کار و تهیه صورت وضعیت مرتباً از سوی کارفرما کاهش می یابد.
 ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان (حسن انجام کار) :
کارفرما برای اطمینان از صحت اجرای کار، مبالغی را به عنوان تضمین حسن اجرای کار (وجه الضمان) از مبلغ ناخالص صورت وضعیت های پیمانکار به میزان 10 درصد هر صورت وضعیت کسر نموده و در حسابی نزد خود نگهداری می نماید که بنا بر تقاضای پیمانکار و در مقابل ضمانت بانکی، مبلغ تضمین حسن اجرای کار را می تواند به پیمانکار مسترد نماید.این ضمانت نامه که توسط بانک و به درخواست پیمانکار و به نفع کارفرما صادر می گردد به " ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان " معروف است.
 ضمانت نامه گمرکی:
صاحبان کالاهای وارداتی برای ترخیص کالای خود در صورتیکه نتوانند حقوق گمرکی مربوطه را نقداً پرداخت نمایند بایستی معادل آن را به گمرک، ضمانت نامه بانکی بسپارند. این ضمانت نامه به سررسید معین مثلاً 6 ماه،9 ماه و... و یا به صورت اقساطی صادر می شوند. ضمانت نامه های گمرکی در صورتیکه در سررسید مقرر واریز نگردند، مشمول پرداخت خسارت تأخیر تأدیه خواهد بود.
 ضمانت نامه تعهد پرداخت:
این نوع ضمانت نامه ها به منظور قبول پرداخت دیونی در سررسید معین از طرف بانک صادر می‌گردند.
 ضمانت نامه متفرقه:
این نوع ضمانت نامه دارای فرم خاصی نیستند و طبق فرم مورد نظر ذینفع و به درخواست متقاضی به منظور تضمین موارد خاص صادر می گردد.
شرایط متقاضیان و مدارک مورد نیاز برای صدور ضمانت نامه:
 اشخاص حقوقی:
-ارائه تصویر اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات اعضاء هیأت مدیره، امضاءهای مجاز سرمایه، شرکت و مرکزاصلی شرکت در روزنامه رسمی.
-تقاضای صدور ضمانت نامه با امضاء ومهر مجاز شرکت به انضمام نامه ذینفع و یا قرارداد منعقده با ذینفع و با قید نوع، مبلغ و مدت ضمانت نامه.
-ارائه مشخصات کامل شناسنامه ای (اعضای هیئت مدیره) و ارائه تصویر اسناد مناقصه ای (در مورد ضمانت نامه های شرکت در مناقصه) تصویر قرارداد یا ابلاغیه ارجاع کار، موضوع مربوط به مشخصات قرارداد و چگونگی پرداختها (درمورد ضمانت نامه حسن انجام کار و پیش پرداخت).
-داشتن حساب و حتی المقدور دارا بودن گردش حساب مناسب، نداشتن چک برگشتی و تسهیلات معوق متقاضی و ضامن و اعتبار سنجی مشتریان
-تعیین مبلغ سپرده نقدی ضمانت نامه، مبلغ ضمانت نامه، نوع وثایق و تضمینات و میزان آنها، متعهدین قرارداد و ضامنین و سررسید ضمانت نامه.
 اشخاص حقیقی:
-ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی.
-تقاضای صدور ضمانت نامه و تهیه و تنظیم فرم، پیشنهاد ضمانت نامه با قید نوع، مبلغ و مدت ضمانت نامه.
-اعتبار سنجی متقاضی و ضامنین.
-ارائه مدارک شغلی.
-تعیین مبلغ سپرده نقدی و نوع وثایق و میزان آنها، متعهدین قرارداد و ضامنین و سررسید ضمانت نامه.

اعتبارات اسنادی داخلی
اعتبارات اسنادی داخلی که به ریال ایران گشایش می شود و مقصد کالا و یا خدمت، اقامتگاه بانک های مرتبط، متقاضی و ذینفع آن، در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
تعریف اعتبارات اسنادی داخلی - ریالی:
اعتبارات اسنادی داخلی که به ریال ایران گشایش می گردد و مقصد کالا و یا خدمت، اقامتگاه بانکهای مرتبط، متقاضی و ذینفع آن، در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران واقع است.
-نکته مهم و قابل توجه اعتبار اسنادی داخلی این است که غیر قابل برگشت بوده و هرگونه تغییر در شرایط اعتبار و یا ابطال آن با موافقت و رضایت فروشنده (ذینفع) مقدور می باشد.
-از مهم ترین فاکتور های اعتباراسنادی داخلی آن است که خریدار کالا، فروشنده، کارفرما و پیمانکار و بانکهای گشایش کننده و پرداخت کننده در داخل مرزهای جغرافیایی کشور بوده و تابع قوانین و مقررات داخلی کشور می باشند.
-یکی دیگر از مشخصات مهم این نوع اعتبار، ریالی بودن آن است که باعث می گردد مشتریان از گشایش این نوع اعتبار استقبال نمایند.
-از نکات مهم میتوان به انگیزه خریدار و فروشنده اشاره نمود که در آن خریدار می تواند کالا یا خدمات مورد نیاز خود را مطابق با شرایط مورد نظرکه در اعتبار تعیین می نماید با اطمینان خریداری کرده و فروشنده نیز از دریافت وجه اعتبارکه در تعهد بانک است مطمئن باشد، بنابراین اعتبار اسنادی داخلی ریسک معامله را برای خریدار و فروشنده کاهش داده چون معامله بواسطه و با محوریت بانک صورت میگیرد و شرایط مورد نظر طرفین توسط اشخاص ثالث دیگری مانند بانک، شرکت بازرسی کننده، حمل و نقل کننده، بیمه، و ... تأیید و تضمین میگردد.
  انواع اعتبار اسنادی داخلی- ریالی:
 اعتبار اسنادی داخلی دیداری:
در این نوع اعتبار بانک کارگزار موظف است وجه تضمین شده اعتبار را به محض ارائه اسناد تعیین شده توسط فروشنده، بعد از بررسی و در صورت انطباق با شرایط اعتبار اسنادی داخلی در وجه فروشنده پرداخت نماید.
چنانچه خریدار/ کارفرما هنگام تسلیم تقاضای گشایش اعتبار درخواست استفاده از تسهیلات جهت تأمین وجه اعتبار اسنادی را داشته باشد بانک میتواند طبق ضوابط و مقررات و در صورت واجد شرایط بودن متقاضی از طریق پرداخت تسهیلات نسبت به پرداخت وجه اعتبار اسنادی طبق ضوابط و مقررات مربوطه به فروشنده اقدام نماید.
 اعتبار اسنادی داخلی مدت دار:
در این نوع اعتبار بر اساس قرارداد اولیه یا طبق پیش فاکتور بهای کالا یا خدمات موضوع اعتبار اسنادی داخلی با توافق طرفین در سررسید معین بعد از انجام تعهد فروشنده از طرف بانک کارگزار به فروشنده پرداخت خواهد شد. ضمناً خریدار ملزم به تأمین وجه اعتبار حداکثر تا سررسید تعیین شده در اعتبار خواهد بود.
 شرایط و مشخصات قرارداد اولیه یا پیش فاکتور:
قرارداد اولیه یا پیش فاکتور صادره توسط فروشنده باید کامل و جامع بوده و تعهدات طرفین قرارداد، مانند اندازه ها، وزن واحد، وزن کل، نوع مواد، آلیاژ، رنگ، مارک، مشخصه های تجاری، مشخصات فنی، مبدأ، مقصد و غیره دقیقاً مشخص شده باشد. همچنین اسناد و مدارکی که قرار است شرط پرداخت مبلغ اعتبار باشد حائز اهمیت می باشد، ضمناً باید نحوه حمل کالا ( توسط خریدار یا فروشنده) تعیین شده باشد، محل تحویل کالا یا ارائه خدمت، مهلت تحویل کالا یا انجام تعهد توسط فروشنده یا سازنده تعیین و مشخص گشته، هیچگونه ابهامی در مفاد قرارداد اولیه یا پیش فاکتور صادره وجود نداشته باشد.

صندوق امانات
محل امنی برای حفظ و نگهداری اسناد و اشیای گران قیمت و مجهز به سیستم­های ایمنی ضد حریق و ضد سرقت است که مشتریان می­توانند برای نگهداری از اشیاء قیمتی و یا اوراق مهم خود، این صندوق ها را از بانک اجاره کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین