تاریخ انتشارجمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : 24639

راهکار مدیریت مصرف اینترنت

۰
plusresetminus
میزان مصرف اینترنت یکی از چالش‌های کاربران به شمار می‌رود چرا که با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های مختلف در اینترنت، مصرف اینترنت بسیار افزایش یافته است. سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که چرا اینترنت گوشی به سرعت به اتمام می‌رسد؟ آیا با اطلاع از میزان مصرف اینترنت در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان در مصرف آن صرفه‌جویی کرد و بر نحوه مصرف نظارت بهتری داشت؟
راهکار مدیریت مصرف اینترنت
به گزارش صدای بانک از ایسنا، اینترنت به جز فضای کسب و کار که به عنوان یک بازار عظیم می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده‌های ابزاری بسیار دیگری را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است، روش های ارتباطی افراد از دورترین نقاط جهان با یکدیگر، بررسی و مشاهده خانه و محل کار خود از طریق دوربین هایی که به اینترنت وصل هستند، انجام کارهای بانکی و هزاران کار دیگر که با راحت‌تر کردن امور، افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.
در ایران هم با استقبال مردم از اینترنت،  کسب و کارهای زیادی به کسب درآمد از اینترنت پرداخته‌اند و حتی آنهایی که دارای کسب و کار سنتی نیز بودند، در کنار آن، کسب و کار اینترنتی خود را نیز به شکل کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی فعال کرده‌اند.
اخیرا تعرفه بسته‌های اینترنتی با قبول شرایطی از سوی اپراتورهای ارتباطی افزایش پیدا کرد، وزارت ارتباطات هم بسته هدیه اینترنت رایگانی را برای همه شهروندان در نظر گرفت. فعال‌سازی این بسته اینترنت رایگان برای یکی از سیم‌کارت‌های افراد بود که از روز یک شنبه از طریق ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آغاز شد و هفته آینده حداکثر زمان ثبت نام این اینترنت است و مردم فرصت دارند تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ از هدیه اینترنتی دولت استفاده کنند.
این بسته اینترنتی با حجم ۱۰ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل ۵ گیگ اینترنت بین الملل) برای مردم در نظر گرفته شده است؛ طبق اعلام برخی مسوولان تا قبل از افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی، مصرف ماهانه نزدیک به ۴۹ درصد کاربران کمتر از دو گیگ بوده است؛ به عبارتی مصرف نیمی از مردم در ماه در همین حد اعلام شده است.

درباره این آمار، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است که اگرچه افرادی هستند که تخصصی‌تر کار می‌کنند و مصرف اینترنتشان بالاست و حتی کاربرانی هستند که ماهانه ۵۰ گیگ اینترنت مصرف می‌کنند اما به طور متوسط براساس آمارگیری‌های انجام شده مشاهده شد که مصرف نزدیک ۵۰ درصد مردم کمتر از دو گیگ اینترنت است.
به اعتقاد برخی کارشناسان، مردم کلان‌شهرها مقدار مصرف حجم بالایی از اینترنت دارند اما برای بررسی میزان استفاده تمام مردم از اینترنت، فقط کاربران کلان شهرها درنظر گرفته نمی‌شود بلکه به جمعیت حدود ۳۰ درصد روستایی و مردم در شهرهای کوچک‌تر هم در نظر گرفته می‌شوند که مقدار مصرف اینترنت کمی دارند و عموما برای نیازهای ضروری از اینترنت استفاده می‌کنند.
بر این اساس اگرچه گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و وبگردی، کار لذت‌بخشی است اما ممکن است ساعت‌ها شما را بدون توجه به مصرف حجم اینترنت، سرگرم ‌کند، بنابراین راهکارهایی وجود دارد که بتوان حجم اینترنت مصرفی را تا حدی کاهش داد.

چند راه‌حل کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت
بررسی‌ها نشان می‌دهد فیلترشکن و استفاده از آن یکی از عواملی هستند که سبب افزایش حجم مصرفی اینترنت می‌شود؛ البته در کنار مصرف زیاد اینترنت می‌تواند خطراتی را هم مانند کاهش امنیت و  نفوذ هکرها را به دستگاه تلفن داشته باشد، به همین دلیل استفاده حداقلی از آن توسط کارشناسان و مسئولان توصیه می‌شود.
یکی از راهکارهای مناسب، تعیین سقف مجاز مصرف دیتا در تنظیمات گوشی است؛ شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، محدودیت‌هایی را اعمال کنید تا بعد از مصرف میزان مشخصی از اینترنت یک هشدار دریافت کنید. برای این کار کافیست به بخش Connections تنظیمات گوشی بروید، گزینه Data usage را انتخاب کنید و در بخش Mobile data usage تغییرات دلخواه خود را انجام دهید. در این بخش می‌توانید در صورت داشتن دو سیم کارت، محدودیت‌هایی را برای هر کدام از آنها بگذارید تا به میزان مشخصی از اینترنت همراه مصرف شود.
از سویی غیر فعال کردن برنامه ‌های پس زمینه از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش مصرف اینترنت موثر باشد. بعضی از اپلیکیشن‌های نصب شده داخل گوشی، حتی اگر باز نشوند، باز هم در پس‌زمینه‌ گوشی فعال هستند و در زمان اتصال به اینترنت همگام‌سازی و تنظیمات مربوط به خود را انجام می‌دهند. این حالت زمانی که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌تواند حجم زیادی از اینترنت همراه را مصرف کند. راه حل برطرف کردن این مشکل این است که به منوی Connections بروید، بخش Data usage را انتخاب و گزینه Data saver را به حالت on دربیاورید تا همه فعالیت‌ها در پس‌زمینه گوشی متوقف شود. 
همچنین فعال کردن حالت Data saver در گوشی‌ می‌تواند روی عملکرد برنامه‌هایی مثل اپلیکیشن‌های ایمیل و دریافت نوتیفیکیشن‌ها اثر داشته باشد. در این شرایط می‌توان از روش گزینشی استفاده کرد، به این صورت که تنها برنامه‌هایی که مصرف دیتای بالاتری را در پس‌زمینه دارند، غیرفعال ‌شوند.
برای این کار لازم است به بخش Apps در تنظیمات گوشی بروید، با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر گزینه Mobile data یا Data usage را خواهید دید و در نهایت در این بخش با غیرفعال کردن حالت background data usage می‌توانید از فعالیت هر اپلیکیشن در پس‌زمینه گوشی خود جلوگیری کنید.
راهکارهای پیشنهاد شده بخشی از راه‌حل‌هایی هستند که به کمک آن­ها می‌توان مصرف اینترنت گوشی و اینترنت وایفای (اینترنت ثابت) را مدیریت کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین