تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : 24652

تلاش وزارت صمت برای عرضه خودرو با نرخ آزاد با وجود صراحت‌ قانون شورای رقابت

۰
plusresetminus
به تازگی خودروسازان داخل با همکاری وزارت صمت، مسائلی در موضوع عرضه خودرو با قیمتی 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد مطرح می‌کنند در حالی که عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه و با نرخ مصوب باشد، طبق گفته سخنگوی شورای رقابت، عرضه خودرو خارج از مصوبه 543، تخلف محرز است.
تلاش وزارت صمت برای عرضه خودرو با نرخ آزاد با وجود صراحت‌ قانون شورای رقابت
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری فارس، شورای رقابت در جلسه 632، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری (مصوب 543) را اصلاح کرد.
بر اساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری، از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و در صورتی که در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد، شورای رقابت ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است
سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در این‌باره می‌گوید: بازار خودروی کشور همچنان انحصاری است، ‌اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و در اصلاحات دستورالعمل خودرو فقط تغییراتی در فرآیندها برای تسهیل و تسریع در اجرای دستورالعمل صورت گرفته است.

* وزیر اقتصاد: بازار خودرو انحصاری است
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در نشست‌ سه‌شنبه هفته گذشته خود‌، گفت: در خصوص قیمت‌گذاری خودرو، نظر دولت، همان نظر قانون است، از منظر قوانین موجود تا زمانی که از مرحله خروج یک صنعت از انحصاری شدن اطمینان خاطر وجود نداشته باشد، تدابیر مربوط به قیمت و ورود خروج بازیگران در آن صنعت متاثر از مصوبه‌ای است که شورای رقابت خواهد داشت.

* چرا وزارت صمت به دنبال خارج‌کردن خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است
به گزارش فارس، با وجود تاکیداتی که از سوی وزیر اقتصاد، سازمان حمایت و شورای رقابت در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو وجود دارد اما وزارت صمت با اقداماتی که انجام می‌دهد در حال خارج کردن خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است.
اخیرا منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد که در سند جدید خودرو که تا پایان سال ابلاغ می‌شود، نقش تصمیم‌گیری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر عهده خودروساز خواهد بود.

* خودروسازان مجاز به فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار؟
به دنبال اقداماتی که وزارت صمت برای خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری انجام می دهد، در جلسه که در مورخ 10 آذرماه 1402 ‌با حضور خودروسازان ‌و قطعه سازان مرتبط برگزار شده است، صورتجلسه ای تدوین شده که براساس ماده 6 از بند (ب) این صورتجلسه  به 2 خودروساز بزرگ کشور اجازه داده شده تا نسبت به فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد اقدام کنند.
در ماده 6 بند (ب) این دستور العمل آمده است: به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های 2 شرکت را به نحوی فراهم کند که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری است به هر میزان ممکن و حداقل 60 هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ 5 درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.
 




به گزارش فارس زمینه آزاد‌سازی قیمت گذاری خودرو و فروش خارج از سامانه خودرو در شرایطی از سوی وزارت صمت فراهم شده است که براساس ماده 5 بند 5 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت، عرضه کنندگان خودرو باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت نام و فروش خودرو اقدام کنند.
در اصلاحیه این مصوبه نیز آمده است: «عرضه‌کنندگان خودرو مکلّفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند، نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در سامانه مذکور برعهده وزارت صمت می‌باشد». 

* سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو باید براساس مصوبه 543 شورای رقابت انجام شود
سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت نیز در خصوص اینکه آیا خودروساز می‌تواند خارج از ضوابط مصوبه 543 شورای رقابت اقدام به عرضه خودرو کند؟ به فارس گفت: به هیچ عنوان خودروساز نمی‌تواند به شیوه‌ای خارج از آنچه که در مصوبه 543 قید شده است خودرو عرضه کند، عرضه خودرو خارج از مصوبه 543 تخلف محرز است.
وی افزود: خودروساز 100 درصد باید عرضه خودرو را طبق مصوبه 543 شورای رقابت انجام دهد و اگر هم تغییری در شیوه عرضه صورت گیرد در پروتکلی اعلام می‌شود.
سخنگوی شورای رقابت بیان داشت: براساس مصوبه 543 شورای رقابت صراحتا اشاره دارد که نحوه محاسبه قیمت خودرو براساس دستور هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است و سازمان حمایت براساس صورت‌های مالی آن را محاسبه می‌کند و قیمت محاسبه شده با دیگر فاکتورها نظیر جداول رقابت‌پذیری سنجیده می‌شود که آن قیمت نهایی خودرو است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین