تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : 24656
نگاهی به وقایع فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت

از رونمایی بازاری جدید؛ تا رشد ارزش معاملات

۰
plusresetminus
فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت از جدیدترین بازار خود که مختص شرکت‌های نوآور، دانش‌بنیان و استارتاپی است، رونمایی کرد.
از رونمایی بازاری جدید؛ تا رشد ارزش معاملات
به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران طی هفته منتهی به 15 دی‌ماه، فرابورس ایران در مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس و جمعی از مدیران بازار مالی و حوزه فناوری کشور از بازار نوآفرین رونمایی کرد.
همچنین در هفته گذشته نوزدهمین عرضه اولیه فرابورس نیز به روش ترکیبی انجام شد. با این عرضه اولیه یک شرکت جدید در گروه منسوجات در بازار دوم فرابورس معاملات سهام خود را آغاز کرد.
بررسی آمار معاملات فرابورس ایران طی هفته گذشته نشان می‌دهد در 5 روز معاملاتی بیش از 30 میلیارد و 690 میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش حدود 340 هزار میلیارد تومان طی بیش از 2 میلیون تعداد معاملات، مورد دادوستد قرار گرفته است. ارزش معاملات در این مدت 11 درصد بالا رفته و حجم معاملات افتی 16 درصدی داشته است.
نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک ابزارها نشان می‌دهد در بازارهای سهامی فرابورس طی این مدت در بازارهای اصلی سهام فرابورس که شامل بازار اول، دوم و نوآفرین هستند حدود 6 هزار و 900 میلیارد تومان سهام دادوستد شده است که بازار اول با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 4 هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را از آن خود کرده است. ارزش معاملات سهام در بازار اول فرابورس طی این مدت 7 درصد رشد را تجربه کرده است. در بازار دوم هم معاملاتی به ارزش 2 هزار و 840 میلیارد تومان انجام شد و بازار نوآفرین هم شاهد معاملاتی 14 میلیارد تومانی بود که رشدی 4 درصدی داشت.
در بازارهای خارج از بورس فرابورس که شامل بازار پایه، توافقی و بازار سوم می‌شود نیز در این مدت نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان معاملات ثبت شده است که بیش از 2 هزار و 950 میلیارد تومان آن در بازار پایه بوده و 3 میلیارد و 500 میلیون تومان معاملات هم در بازار توافقی انجام شده است.
طی این مدت بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم معاملاتی به ارزش 329 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد که رشدی 11 درصدی نسبت به هفته قبل داشته است. در این بازار طی مدت مورد بررسی 315 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دادوستد شده که افزایش 13 درصدی داشته است. همچنین ارزش معاملات انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی این مدت 13 هزار و 400 میلیارد تومان بوده و در بخش اوراق گواهی تسهیلات مسکن معاملاتی به ارزش 268 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
طی هفته‌ای که گذشت بیش از 8 هزار و 540 میلیارد تومان سهام و اختیار سهام به صورت خرد در بازارها دادوستد شد. ارزش معاملات خرد سهام طی این مدت در حالی بیش از 8500 میلیارد تومان بوده که 14 درصد از این معاملات به گروه انبوه‌سازی اختصاص داشته است.
همچنین 31 درصد نیز متعلق به 5 گروه سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، زراعت و بانکی‌ها بوده است. در مجموع بیش از 44 درصد معاملات خرد به این 6 گروه اختصاص داشته است.
در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس کار خود را بدون نوسانی قابل توجه به پایان رساند. این متغیر طی این مدت 0.7 درصد منفی شد و در محدوده 26 هزار و 194 واحد پروند دومین هفته دی‌ماه را بست. ارزش بازار فرابورس هم تغییر چندانی نکرد و در حدود 2.5 میلیون میلیارد تومان تثبیت شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین