تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
کد مطلب : 24916
۷ شهر و ۷۰۰ روستا آبرسانی می‌شود

تکرار اَبر پروژه غدیر این بار در شمال‌ شرق خوزستان

۰
plusresetminus
عملیات اجرایی طرح «فدک» به منظور آبرسانی به شمال شرق خوزستان کلید خورد تا دسترسی به آب سالم برای ۷۲۰ هزار نفر در این منطقه فراهم شود.
تکرار اَبر پروژه غدیر این بار در شمال‌ شرق خوزستان
به گزارش صدای بانک از ایرنا، تامین آب شرب بهداشتی در تعاریف بین‌الملل به معنای آن است که فرد کمتر از ۳۰ دقیقه با منبع آب فاصله داشته باشد؛ اما در ایران به واسطه تعریف‌های سختگیرانه تامین آب شرب بهداشتی یعنی هر خانواده ایرانی باید آب شرب بهداشتی با کیفیت را به صورت ۲۴ ساعته در خانه خود داشته باشد.
با وجود تفاوت در تعاریف دسترسی به آب شرب، گزارش‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد، درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با ۹۹.۸۳ و ۸۲ درصد است، این در حالی است که این شاخص‌ها به همین ترتیب در جهان اعداد ۸۵.۷ و ۵۹.۶ درصد و در میان کشورهای خاورمیانه ۸۳.۲ و ۶۹.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.
با وجود اختلاف شاخص دسترسی به آب شرب میان ایران و کشورهای منطقه و وضعیت بهتر منطقه، دولت سیزدهم، به این شاخص‌ها نیز قانع نبود و تکمیل ۱۰۰ درصدی آبرسانی شهری و رساندن شاخص دسترسی آب شرب روستایی به ۹۲ درصد را نشانه رفت.

غدیر یک تجربه بی‌نظیر آبرسانی
در چارچوب این هدف طرح‌های قابل توجهی طی ۲ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. برای مثال، بزرگترین طرح تامین آب شرب خاورمیانه با عنوان غدیر، سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
ابَرپروژه آبرسانی غدیر، بزرگترین پروژه آبرسانی کشور است که زمینه انتقال آب شرب با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر در ثانیه به خانه مردم را مهیا می‌کند و توسط سازمان آب و برق خوزستان به بهره‌برداری رسید. اعتبار تخصیص یافته به منظور تکمیل طرح آبرسانی غدیر طی سال جاری از محل اوراق اسناد خزانه معادل یک هزار میلیارد تومان بوده است.
غدیر تنها پروژه تامین آب شرب خوزستان نبود و اخیر طرح دیگری به صورت مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا با نقشه جدید برای تامین آب شمال شرق خوزستان در دستور کار قرار گرفت.

شمال شرق خوزستان سیراب می‌شود
این طرح شامل شهرهای ایذه، باغملک، رامهرمز، هفتکل، صیدون، میداوود، قلعه تل و ۶۸۹ روستا از پشت سد کارون ۳ می‌شود.
از دیگر اهداف اجرای این طرح، تامین آب کشاورزی جهت اراضی آبی در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار و همچنین توسعه باغات دیم در سطح ۴۰ هزار هکتار است.
با اجرایی شدن این طرح دیگر کمبودی از حیث تامین آب شرب به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و تامین آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال در مناطق مورد نظر تا افق ۱۴۲۵ وجود نخواهد داشت.

تجربه مثبت غدیر در فدک تکرار شود
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکید کرد: طرح غدیر یک رکورد ساخت بی‌نظیر در کشور بود و از همکاران خواسته‌ شده حماسه‌ای که در طرح غدیر آفریدند را بتوانیم در قالب اجرای این طرح تکرار کنیم و در منطقه مهم شمال شرق خوزستان به عنوان یک منطقه حاصلخیز در بخش کشاورزی برای بیش از ٧٢٠ هزار نفر آب آشامیدنی تامین شود.
به گزارش ایرنا، استان خوزستان در طول دهه‌های گذشته همواره با مسئله آب شرب مواجه بوده است. مسئله‌ای که طی ۳ سال گذشته با خشکسالی حوزه آبریز کرخه به عنوان مهمترین منبع تامین آب شرب ۶۰ درصد از جمعیت استان خوزستان متمرکز در جنوب و جنوب غرب این استان تشدید شد.
میزان اهمیت تامین آب شرب در خوزستان به حدی بود که سال ۱۴۰۰ در تیرماه زمینه ایجاد یک بحران امنیتی برای این منطقه از کشور را فراهم کرد و دامنه این بحران به سراسر کشور کشیده شد.
بر این اساس در اولین سفر استانی رئیس جمهور به استان خوزستان، مسئله آب به عنوان یکی از مهمترین مسائل مردم خوزستان شناسایی و مقرر شد تا با برنامه‌ریزی دقیق به وسیله ساخت و تکمیل اَبرپروژه های آبرسانی، زمینه حل پایدار مشکل آب آشامیدنی خوزستان مهیا شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین