تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
کد مطلب : 24986
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

واگذاری منافع شرکت به واسطه انتشار اوراق منفعت

۰
plusresetminus
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تمامی بنگاه‌های اقتصادی به منظورر تامین مالی می‌توانند اوراق منفعت را بر دارایی خود منتشر کنند زیرا به‌واسطه این اوراق منافع شرکت واگذار می‌شود.
واگذاری منافع شرکت به واسطه انتشار اوراق منفعت
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، حسن میثمی در رابطه با ماهیت اوراق منفعت، اظهار کرد: در این نوع از صکوک منافع حاصل از یک دارایی در قالب قرارداد به شخصی واگذار می‌شود، در این بین عرضه کننده اوراق باید به طور دقیق مشخص بوده و اسم شرکت نیز به ثبت رسیده باشد، همچنین صورت‌های مالی دو سال اخیر آن می‌باید مورد تایید بازرس قرار گیرد.
وی افزود: مجموعه بدهی‌ها به دارایی‌های بانی در بحث اوراق منفعت نباید بالاتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد باشد، بانی باید توانایی‌های لازم را داشته و همچنین پروژه نیز آماده بهره‌ برداری باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: تمامی بنگاه‌های اقتصادی به منظور تامین مالی می‌توانند اوراق منفعت را بر دارایی خود منتشر کنند، همچنین امکان عرضه این اوراق به واسطه کارگزاری‌ها وجود دارد.
میثمی تصریح کرد: سودی که به صورت سالیانه به‌واسطه اوراق منفعت توزیع می‌شود، می‌بایست تا ۱۵ روز پس از سررسید به حساب سرمایه‌گذاران پرداخت شود.

بهره‌مندی کشورهای اسلامی از اوراق منفعت
وی در رابطه با تجارب سایر کشورها در حوزه بهره‌مندی از اوراق منفعت، گفت: علی‌رغم بهره‌مندی کشورهای مالزی، عمان، سنگاپور از اوراق منفعت این نوع از صکوک در کشور ایران آن طور که باید کارایی لازم را نداشته است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق منفعت نیز مانند سایر اوراق‌های اسلامی نیازمند ارکان انتشار از جمله (بانی، امین، بازارگردان و...) است، این اوراق در بازار ثانویه نیز قابلیت خرید و فروش دارد.
میثمی در مورد هزینه‌های انتشار اوراق منفعت، تصریح کرد: تمام هزینه‌های اوراق منفعت مطابق قانون بر عهده بانی است، (بهره‌برداری از منافع اوراق، تاریخ شروع و پایان و... ) باید در قرارداد درج شود.
مدیر مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران در پایان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با آموزش‌های کافی می‌تواند زمینه را برای بهره‌مندی نهادها، ارگان‌ها و شرکت‌ها از این اوراق فراهم کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین