تاریخ انتشارسه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : 25504
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران اعلام کرد

اقدام بیمه سلامت برای پوشش یکصد و هفت گروه بیماری پرهزینه

۰
plusresetminus
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت پوشش هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج، درباره نسخه نویسی الکترونیک و پوشش هزینه‌های دندانپزشکی نیز توضیح داد.
اقدام بیمه سلامت برای پوشش یکصد و هفت گروه بیماری پرهزینه
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، به نقل از ایسنا دکتر محمد مهدی ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه درباره اقدامات انجام شده در زمینه بیمه سلامت اظهار کرد: وزارت بهداشت و بیمه سلامت که زیر مجموعه وزارت بهداشت است در دولت سیزدهم گام‌های مهمی برداشته است که بتواند در قسمتی که مربوط به بیمه سلامت است چه در زمینه سیاست‌گذاری چه در بحث اجرایی و چه در زمینه‌های تامین منابع نقش خوبی داشته باشد.
وی افزود: بیمه سلامت خادم ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور بویژه از سطوح درآمدی پایین جامعه؛ عمده روستاییان کشور و عشایر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. یک پوشش بیمه‌ای مناسب در بخش‌های دولتی فراهم است که ۹۵ درصد هزینه‌های بستری بیماران تحت پوشش صندوق روستایی در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی پرداخت می‌شود و سهم پرداختی مردم تنها ۵ درصد است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در صندوق بیمه همگانی که حدود ۱۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، ۵ دهک که  ۱۲ و نیم میلیون نفر است، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند و دولت حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند و این گام مناسبی برای کم کردن هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در دولت سیزدهم بوده است.
وی ادامه داد: کارکنان دولت، خانواده‌های معظم شهدا، افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند نیز از جمله افتخارات ما است که تحت پوشش بیمه سلامت‌ هستند و به آن‌ها خدمت می‌کنیم. در این زمینه عزیزان کمیته امداد و سایر عزیزانی که تحت پوشش بهزیستی هستند ۱۰۰ درصد هزینه‌ها را بیمه سلامت پرداخت می‌کند.
ناصحی افزود: غیر از بیمه‌گری و پوشش بیمه‌ای، ما در صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج که به همت دولت و مجلس شورای اسلامی مستقر شد، برای اولین‌بار دو میلیون نفر را در بازه زمانی یک و نیم سال در کشور نشان‌دار کرده‌ایم و تحت پوشش مستقیم با سامانه‌هایی که در حوزه‌ صندوق صعب‌العلاج است، قرار دارند.
ناصحی تاکید کرد: افراد بیشتری نیز تحت پوشش هستند که مبتلا به بیماری‌هایی هستند که هنوز وارد سامانه نشده و از کمیته‌های خارج شمول استانی استفاده می‌کنند و منابع‌ و هزینه‌های آن‌ها تامین و پرداخت می‌شود، از این جهت طیف زیادی از افرادی که مبتلا به بیماری‌های سرطانی، بیماری‌های مزمن، بیماری‌های اعصاب و روان و بیماری‌هایی که هزینه‌های کمرشکن برای خانواده‌ها دارد، با هفت هزار میلیاردی که امسال اعتبار این صندوق بوده تحت پوشش قرار دادیم و تاکنون نیز سازمان برنامه و بودجه اعتبارات این صندوق را مرتب پرداخت می‌کند.
وی در ادامه درباره نسخه الکترونیک نیز تصریح کرد: نسخه الکترونیک اقدام مهمی است که از دولت گذشته آغاز و در این دولت تسریع شده  و ۹۷ درصد کشور را تحت پوشش قرار داده است و این یک انقلابی در نظام سلامت است که الکترونیک شدن خدمات را نیز به همراه دارد.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت را وزارتخانه‌های بهداشت و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است تا همه کشور چه سازمان‌های بیمه‌گری همچون بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مصلح و سایر بیمه‌ها تحت پوشش قرار گیرند.
وی همچنین درباره اقدامات این سازمان بیمه‌گر در زمینه حمایت از خدمات توانبخشی افزود: توانبخشی امر مهمی است که در کشور تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای نبود و این مورد نیز در دولت سیزدهم به همت سازمان بیمه‌ سلامت انجام شد و بسیاری از بیماری‌هایی که نیاز به توانبخشی دارند به‌خصوص بیماری‌های صعب العلاج را تحت پوشش بیمه پایه و بیمه‌های صندوق صعب العلاج قرار دادیم و درصد بالایی از هزینه‌های افرادی که نشان‌دار شدند و در این زمینه تحت پوشش هستند، پرداخت می‌شود.
 ناصحی تصریح کرد: در این میان بیماران اوتیسم مورد توجه ویژه قرار گرفتند و هزینه‌های آن‌ها حتی با تعرفه‌های خصوصی در بخش‌های خصوصی پرداخت می‌شود.
وی درباره بیمه درمان ناباروری نیز گفت: در بحث ناباروری اقدام مهمی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد. هزینه‌های ناباروری تا دو سال گذشته تحت پوشش بیمه نبود اما در حال حاضر سالانه نزدیک ۲۰۰۰ میلیارد برای درمان ناباروری برای زوجینی که مشکل ناباروری دارند کمک می‌کنیم. از این جهت تمام اقداماتی که صورت گرفته، در این زمینه بوده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: اقدامات دیگری نیز همچون تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های دندان‌پزشکی است که ۱۴ خدمت بود و در سال جاری به ۱۷ خدمت افزایش یافته و عمدتا خدمات پیشگیرانه و نیازهای اولیه برای مادران باردار و کودکان است که این هزینه‌ها در مراکز دولتی رایگان است و انتظار داریم که بتوانیم در زمینه دندان‌پزشکی با پیشنهاداتی که داریم قدم‌های مناسبی برداریم؛ چرا که بهداشت دهان و دندان بسیار برای جامعه مهم است.
وی افزود: بیمه سلامت و تامین اجتماعی دو سازمانی بودند که به تکلیف قانونی خود در زمینه نسخه الکترونیک عمل کردند. در سال اول و ماه‌های اول مشکلاتی وجود داشت اما الان خوشبختانه به جز این دو سازمان بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان این خدمات نسخه الکترونیک را پوشش می‌دهند و بهتر از دو سازمان بیمه عمل می‌کنند و نرم‌افزارهای یکپارچه‌ای را قرار داده‌اند که می‌توان در همان نرم‌افزار نسخه‌های الکترونیک نوشته شود.
ناصحی با تاکید بر اینکه سرعت صدور نسخه الکترونیک افزایش یافته گفت: تمهیداتی در نظر گرفته شده و نسخه‌ها به راحتی قابل ثبت است و زمان‌گیر نیست و بیمار معطل نمی‌شود و شاید طی روزهای اول برای جامعه پزشکی سخت بود ولی الان پذیرفته شده است. آن بیمارستان‌ها و پزشکانی که نمی‌پذیرند و نسخه الکترونیک صادر نمی‌کنند تکالیف آن‌ها بر عهده مجموعه‌های نظارتی است و اینکه چگونه با این موضوع برخورد شود قانون، مشخص دارد و دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئول هستند باید جدی پیگیر باشند.
وی افزود: این مسئله به بیماران بسیار کمک می‌کند. خطاهای نوشتاری در نوشتن داروها کاهش یافته است. اطلاعات تجمیع شده‌ای را داریم که چگونه دارو تولید و توزیع کنیم، چه داروهایی بیش از حد نیاز کشور مصرف می‌شود، در این سامانه‌ها ثبت می‌شود و در اختیار مراجع تصمیم‌ گیرنده، تولید کننده و وارد کننده است. در مجموع این پایه و زمینه‌ای است که وارد پرونده الکترونیک سلامت هر بیماری می‌شود.
مدیر عامل بیمه سلامت درباره ثبت شیرخشک در سامانه بیمه سلامت نیز گفت: با توجه به قابلیتی که در سازمان بیمه سلامت وجود داشت، وزارت بهداشت و دولت این وظیفه را به بیمه سلامت محول کردند که از ماه قبل اجرایی نیز شده و همزمان هم مقرر شد سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو و سازمان بیمه سلامت تا پایان ماه به‌صورت مشترک این اقدام را انجام دهند و از ماه آینده صرفا در سایت بیمه سلامت با دستور کاری که سازمان غذا و دارو ارایه داده، شیرخشک‌ها ثبت می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: هر فردی طبق سهمیه‌ای که هر شیرخوار دارد، با ارائه کدملی می‌تواند شیر خشک مورد نیاز خود را دریافت کند. تمام داروخانه‌ها شیر خشک توزیع نمی‌کنند و داروهای منتخبی توزیع می‌کنند که با بیمه سلامت قرارداد دارند. هرچه تفاوت ارز وجود دارد توسط بیمه و دولت پوشش داده می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین