تاریخ انتشارشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
کد مطلب : 25585
رکورد ۹ ماهه تزریق پول در بازار بین بانکی شکسته شد

خیز بلند نرخ بهره بین بانکی به کانال ۲۳.۶ درصد

۰
plusresetminus
تشدید نیاز بانک‌ها به وجوه نقد باعث شد که در هفته گذشته، با وجود رشد قابل توجه وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها در بازار باز و بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی 0.12 واحد درصد افزایش یابد.
خیز بلند نرخ بهره بین بانکی به کانال ۲۳.۶ درصد
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، با پایان آخرین هفته بهمن ماه، بانک مرکزی که هر هفته نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، ارقام نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو که از مهم‌ترین نرخ‌های بهره سیاستی به حساب می‌آیند را منتشر کرد. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده توسط بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از افت در هفته گذشته، در هفت روز منتهی به دوم اسفند ماه 1402 رشدی قابل توجه را رقم زده است.
این رشد در نرخ بهره بین بانکی در حالی رخ داده که این هفته، بانک مرکزی وام‌دهی خود به بانک‌ها را هم در بازار باز و هم در بازار بین بانکی افزایش داده بود. طوری که میزان مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه به بیشترین میزان خود از اردیبهشت ماه به این سو رسید.
این در حالیست که حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادلات بین بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز به شمار می‌رود و بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در هفته مورد بررسی باز هم بدون تغییر بوده و به ثبات خود در سطح 23 درصد از ابتدای سال جاری ادامه داده است.

 بانکی 12.02

نرخ بهره بین بانکی در سقف سه ماهه
با استناد به آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشته با رشدی 0.12 واحد درصدی، بار دیگر صعودی شد. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بازار شبانه در پایان هفته منتهی به دوم اسفند ماه 1402 به 23.6 درصد رسید؛ رقمی که بالاترین میزان ثبت شده برای این نرخ از ابتدای آذر ماه به این سو محسوب می‌شود.

تزریق پول 70 همتی بانک مرکزی در بازار شبانه
نرخ بهره بین بانکی، در حالی هفته گذشته را صعودی به پایان برد که بانک مرکزی در این هفته رکوردی جدید در تزریق پول در بازار شبانه بجا گذاشت.

بر اساس داده‌های گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، این هفته 6 بانک و موسسه اعتباری، حدود 69.7 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی و با استفاده از سازوکار بازار بین بانکی استقراض کرده‌اند که این رقم، نه تنها در مقایسه با هفته پیش از آن بیش از 22.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، بلکه بالاترین میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی طی 9 ماه اخیر به حساب می‌آید. البته در همین مدت، 70.7 هزار میلیارد تومان از استقراض بانک‌ها از طریق بازار شبانه سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت.

عطش نقدینگی در بازار باز
از سوی دیگر، بررسی‌ها از بازار باز نیز حاکی از رشد قابل توجه سفارش‌های ارسالی بانک‌ها برای جذب منابع نقدی در این بازار است. طوری که رکورد هشت ماهه رقم سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز شکسته شد و بانک مرکزی نیز در واکنش به این افزایش، تزریق پول خود در این بازار را بار دیگر به 144.9 هزار میلیارد تومان افزایش داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین