تاریخ انتشارشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
کد مطلب : 25664

همت مخفف چیست و هر همت چقدر است؟

۰
plusresetminus
همت مخفف چیست و هر همت چقدر است؟
به گزارش صدای بانک، همت مخفف عبارت «هزار میلیارد تومان» است و تلفظ همت در اقتصاد به صورت “هِمَت” است. هر زمان که ارزش پولی مورد نظر از این مبلغ بالاتر باشد، برای ساده‌سازی از این عنوان مخفف‌ شده استفاده می‌کنند. مثلاً می‌توان به جای پنج هزار میلیارد تومان، از پنج همت استفاده کرد.
در شرایط مختلفی ممکن است ارزش مورد نظر بیشتر از هزار میلیارد تومان باشد. یکی از کاربردهای مهم آن در بازار بورس است.
با توجه به حجم و ارزش زیاد معاملات، در مواقع زیادی مبلغ مورد نظر بیش از هزار میلیارد تومان است و بنابراین با عنوان همت اعلام می‌شود.
برای مثال در زمان نگارش این مطلب، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برابر با 118,915.797B ریال اعلام شده است.
حرف B انتهای این عدد مخفف کلمه Billion در زبان انگلیسی و به معنی میلیارد است. اگر بخواهیم این عدد را به صورت حدودی بیان کنیم، به راحتی می‌توانیم بگوییم ارزش معاملات حدوداً برابر با 11.8 همت است.
در این صورت کار با ارقام بزرگ و استفاده روزمره از آن‌ها آسان می‌شود. در مقابل اگر اعداد خیلی بزرگ به صورت کامل بیان شوند، درک آن‌ها دشوار خواهد بود و ممکن است شنونده هیچ ایده‌ای از آن عدد نداشته باشد.
مخصوصاً این که به صورت روزمره مردم از واحد ریال استفاده نمی‌کنند و آن را به صورت تومان بیان می‌کنند. بنابراین استفاده از همت می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
در گزارشات رسمی یا اخبار مربوط به نقدینگی، تسهیلات بانکی، بودجه و مواردی از این دست، به عبارت همت برمی‌خوریم.
توجه کنید که در واقع عنوان همت، یک واحد پولی رسمی جدید و متفاوت نیست. همت صرفاً مخفف هزار میلیارد تومان است و به جز این، هیچ معنا یا کاربرد دیگری ندارد.
همچنین در نظر داشته باشید که به اشتباه برای بیان هزار میلیارد ریال از عبارت همت استفاده نکنید.
با توجه به این که واحد پول رسمی ایران ریال است و رقم همت به تومان بیان می‌شود، احتمال وقوع اشتباه در این مورد وجود دارد. بنابراین در این باره توجه لازم را داشته باشید.
منبع: بورسینس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین