تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
کد مطلب : 26094

تایید صلاحیت مدیران، مهم‌ترین مولفه دستورالعمل حاکمیت شرکتی

۰
plusresetminus
علی بهشتی‌روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: تأیید صلاحیت مدیران شرکت‌­ها به منظور حفظ حقوق ذینفعان می‌­بایست به عنوان یکی از مهم­ترین پارامترهای بحث دستورالعمل حاکمیت شرکتی به حساب آید و مواردی مرتبط با آن همچون عملکرد گذشته مدیران در پست­‌های قبلی، تحصیلات مرتبط و اعتبارسنجی مدارک اعلامی، اعتبار اخلاقی و حرفه‌­ای آنها مدنظر قرار گرفته شود.
تایید صلاحیت مدیران، مهم‌ترین مولفه دستورالعمل حاکمیت شرکتی
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، علی بهشتی‌روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در یاداشتی در مورد «مزایای اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی» نوشت:

بحث حاکمیت شرکتی و دستورالعمل مرتبط، یکی از مهمترین مباحث حال حاضر در حوزه ناشران بازار سرمایه است که به شکل شایسته و بایسته به آن توجه نشده، مهمترین نهادی که در بحث نظارتی می‌بایست با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، ناشران را در پیاده‌سازی این دستورالعمل یاری رساند، سازمان بورس است. در سایر ارکان بازار سرمایه تقریباً نظارت‌ها و بازرسی‌های حضوری و مجازی بسیار پر رنگ هستند که به نظر می‌رسد در حوزه ناشران عملکرد سازمان بورس و بورس‌ها با عملکرد مطلوب فاصله معناداری دارد.
تأیید صلاحیت مدیران شرکت‌ها به منظور حفظ حقوق ذینفعان می‌بایست به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای بحث دستورالعمل حاکمیت شرکتی به حساب آید و مواردی مرتبط با آن همچون عملکرد گذشته مدیران در پست‌های قبلی، تحصیلات مرتبط و اعتبارسنجی مدارک اعلامی مدیران، اعتبار اخلاقی و حرفه‌ای مدیران در آن مدنظر قرار گرفته شود.
با توجه به بحث افشای تخلفات بند چ دیده‌بان سلامت، به نظر می‌رسد که در صورتی‌که مدیران ارشد و عملیاتی شرکت‌ها بحث حاکمیت شرکتی را مطابق با دستورالعمل‌های مرتبط و کدهای اعلامی پیش ببرند، تخلفات صورت گرفته به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که در بحث حاکمیت شرکتی، مباحث مرتبط با عملیات شرکت و صلاحیت مدیران و کمیته‌ها، بحث شفافیت در همه‌ ابعاد، توجه به سهامدارن و منافع آنها و رعایت کامل عدالت بین سهامدارن و پاسخگویی نسبت به مسئولیت و عملکرد اهمیت دارد.
با در نظر گرفتن موارد گفته شده، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و حتی ادارات مرتبط، در بورس‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار که ناشران را ملزم به ارائه گزارش‌های تخصصی دوره‌ای کند، امری ضروری است.
کارشناسان این ادارات می‌بایست دارای تخصص و تجربه لازم در این حوزه باشند و صرف جذب نیروهای دانشگاهی متخصص اما بدون تجربه چندان کمکی نخواهد کرد. به علاوه بازرسی‌های دوره‌ای و موردی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
حضور فعال و اثربخش در مجامع شرکت‌ها و نظارت بر اجرای موارد مرتبط با مجامع در حضور سهامداران، این اطمینان را به سهامداران می‌دهد که منافع همه سهامداران صرف نظر از میزان آن، حائز اهمیت بوده و مورد توجه است.
در نهایت اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی و نظارت بر اجرای آنها، می‌تواند توجه ناشر را به دستورالعمل و بحث حاکمیت شرکتی جلب کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین