تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کد مطلب : 7923

خسارت کلان به گردشگری خراسان رضوی

فرزانه شهامت
۰
plusresetminus
با شیوع کرونا هتل ها 400میلیارد، هتل آپارتمان ها 240میلیارد و مهمان پذیرها 120میلیارد تومان در خراسان رضوی ضرر کرده اند
خسارت کلان به گردشگری خراسان رضوی
  به گزارش "صدای بانک" ،   از 1500 میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز برای تأسیسات گردشگری استان چه خبر؟ فعلا هیچ !
یوسف بیدخوری، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، با اشاره به برآورد 1068‌میلیارد تومانی خسارت های کرونا به گردشگری استان، به فهرستی اشاره می کند که از گستره آسیب های وارد شده حکایت دارد. هتل ها با 400 میلیارد تومان، هتل آپارتمان ها با 240 میلیارد تومان، مهمان پذیرها با 120 میلیارد تومان و مجتمع های گردشگری، مراکز رفاهی و پذیرایی با 120 میلیارد تومان در صدر این فهرست هستند. رقم های میلیاردی یادشده، صرفا مربوط به بازه اسفند 98 تا انتهای اردیبهشت 99 است و با توجه به استمرار حضور کرونا در استان و کشور، به قاعده از این پس نیز به صفرهای این اعداد اضافه خواهد شد.تاب آوری اقتصادی این واحدها در حالی رو به کاهش است که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی قرار بود واجدان شرایط برای دریافت وام کم بهره، در روزهایی که در آن به سر می بریم، یعنی اواخر اردیبهشت، وام مورد نیازشان را دریافت کنند. با وجود این فعلا پرداخت وام، آن هم با ساز و کار نامعلوم نوبت دهی، در مرحله ارسال پیامک و دریافت اطلاعات متقاضی است.
دیروز عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در گفت و گو با ایسنا، شرط های سخت گیرانه برای دریافت وام را تکرار و برای آغاز زمان پرداخت، تاریخ تقریبی «اوایل خرداد» را اعلام کرد. البته این وعده، فقط برای کسانی است که پیامک وزارتخانه برای آن ها ارسال شده باشد و مشمولانی که پیامکی دریافت نکرده اند، باید همچنان منتظر بمانند.
آن طور که از صحبت های معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برمی آید، با وجود عمق خسارت های وارد شده بر بخش گردشگری استان، برخی صاحبان این مشاغل نیز در فهرست «لطفا منتظر بمانید» قرار دارند.
در همین ارتباط مجید فرقانی، سخن گوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان با اشاره به عضویت 500 نفر در انجمن، به شهرآرا می گوید: اعضایی که برایشان پیامک ارسال شده است، نصف این تعداد هم نیستند. نمی دانیم این وضعیت را به حساب ناکارآمدی سامانه وزارتخانه بگذاریم یا دلایل دیگر در میان است. او به طلب 10 تا 15 میلیارد تومانی از ایرلاین های خارجی، به عنوان یکی از هزینه های مانده روی دست آژانس های استان اشاره می کند که با راهکارهایی مثل دادن چک به مسافران، پرداخت از منابع داخلی و... فعلا رفع شده است.
مهدی آجیلیان، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان ها و مهمان پذیرهای مشهد، نیز می گوید تا جایی که خبر دارد هیچ کدام از 300 عضو اتحادیه، پیامک وام کم بهره را دریافت نکرده اند. با این حال برای اطمینان از صحت ادعای خود، چند ساعت فرصت برای بررسی بیشتر می خواهد. او پس از تماس مجدد ما، گفته های قبلی خود را تأیید می کند.

جاماندگان حمایت
زلزله اقتصادی کرونا، لطمه نامحسوس دیگری هم بر بدنه صنعت گردشگری وارد کرده است که به نظر می رسد دست کم فعلا رسیدگی به آن در اولویت قرار ندارد. یکی از آن ها اقامتگاه های بوم گردی یا همان خانه های روستایی بازسازی شده برای حضور گردشگر است. بیدخوری تعداد اقامتگاه های یادشده در استان را 94 مورد با اشتغال 3000 نفر بیان می کند و می گوید: این افراد برای بهسازی اقامتگاه ها هزینه کرده اند. بیمه هم نیستند و در شرایط کنونی به حمایت نیاز دارند.
محدود بودن بضاعت دولت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و گستره آسیب های کرونا، قابل درک است. با وجود این نقد به ساز و کار تخصیص منابع حمایتی در بخش گردشگری، در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس تصریح شده است. بر اساس این گزارش 3000 راهنمای گردشگری در کشور، تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و حمایت صرف از تأسیسات گردشگری یعنی عملا بخش زیادی از شاغلان مرتبط با این صنعت، سهمی از حمایت های دولتی ندارند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، جمعیت راهنمایان شناسنامه دار و تحت پوشش این اداره کل را 450 نفر بیان می کند و با تأکید بر نقش این افراد به عنوان حلقه واسط بین گردشگر و خدمات گردشگری، می گوید: آن ها کاملا بیکار شده اند. بیمه نیستند، بنابراین تأمین اجتماعی پاسخ گوی آن ها نخواهد بود. متأسفانه هیچ مبلغی برای این افراد در نظر گرفته نشده است.
اصلاح شیوه حمایت های دولت چقدر ضروری است؟ آیا به طور مثال می شود با استناد به تصمیم ستاد ملی کرونا برای بازگشایی محدود حرم مطهر، به طبیعی شدن اوضاع، بازگشت رونق به این صنعت و بی نیازی صاحبان آن از حمایت خوش بین بود؟ کارشناسان گردشگری این طور فکر نمی کنند. آن ها معتقدند به دلیل عواملی مثل کاهش قدرت اقتصادی و سقوط سفر به اولویت های پایین تر مردم، نگرانی از ابتلا به کرونا، محدود شدن بازگشایی حرم به صحن ها و ساعت های اندک زیارت، رکود گردشگری و استمرار زیاندهی فعالان آن ادامه دارد.

منبع: شهرآرا نیوز 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین