تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : 986

ارز دیجیتال، راهی برای دور زدن تحریم ها

۰
plusresetminus
در حال حاضر انتقال ارز به ایران از طریق سیستم های رایج مشکل شده و تنها راه فیزیکی باقی مانده انتقال مبالغ هنگفت ارز به این کشور با چمدان های مسافرتی است که مخاطرات زیادی دارد.
ارز دیجیتال
ارز دیجیتال
تارنمای «ارز دیجیتال» آلمان، استفاده از ارز رمزنگاری شده در معاملات را به عنوان راه حلی جدید از سوی کشورها برای دور زدن تحریم های بانکی آمریکا در بازارهای مالی جهان ارزیابی کرد.


گزارش تارنمای ارز دیجیتال (cryptomonday) آلمان حاکیست در شرایطی که تحریم های آمریکا مانع تراکنش های مالی و بانکی بین برخی کشورها با باقی جهان شده، ارز دیجیتال می تواند راهی برای حل این مشکل باشد.

از جمله این کشورها ایران است که مسیر معمول انتقال ارز از این کشور با توجه به تحریم های آمریکا مسدود شده است. به همین دلیل بانک مرکزی این کشور راهبرد جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

با این راهبرد جدید که شامل بکارگیری ارز دیجیتال بوده و از سوی برخی کشورها از جمله سوئیس حمایت می شود، آمریکا دیگر قادر نخواهد بود تراکنش های مالی بین ایران و طرف های معامله را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کند.

در حال حاضر انتقال ارز به ایران از طریق سیستم های رایج مشکل شده و تنها راه فیزیکی باقی مانده انتقال مبالغ هنگفت ارز به این کشور با چمدان های مسافرتی است که مخاطرات زیادی دارد.

آمریکایی ها با انحصاری کردن استفاده از دلار در معاملات بین المللی می توانند معاملات دیگر کشورها را مسدود کرده و به عنوان مثال بانک های اروپایی را که اقدام به انتقال ارز به کشورهای تحریم شده می کنند، مجازات کنند.

در چنین شرایطی بحث استفاده از ارز دیجیتالی به میان آمده است. این روزها در کشورهایی که به خاطر تحریم با تورم شدید مواجه هستند (مانند ونزوئلا) ارز دیجیتال کاربرد زیادی یافته است.

همچنین کشورهای دیگر از جمله آرژانتین و ترکیه از ارز دیجیتال به عنوان جایگزین ارز رایج در معاملات خود بهره می گیرند.

اکنون نیز بانک مرکزی ایران به ایده استفاده از این روش برای دور زدن تحریم های آمریکا رسیده است و در این راه از همکاری سوئیس بهره می گیرد.

بر اساس این گزارش، نقل و انتقال پول از طریق سیستم ارز دیجیتال این حسن را دارد که از طریق هیچ بانکی انجام نشده و مانع ردگیری این تراکنش از سوی آمریکا و یا مجازات بانک ها می شود.

به گفته «سیمون فوندل» مدیر اتاق بازرگانی ایران و سوئیس انتظار می رود طی سه تا چهار ماه آینده نخستین تراکنش با ارز دیجیتالی بین دو کشور انجام شود.

موفقیت این شیوه کشورهای رقیب آمریکا مانند روسیه را نیز به فکر انداخته که برای از بین بردن انحصار دلار در بازارهای مالی جهان، از ارز دیجیتال استفاده کنند.

ارز دیجیتال بویژه به این دلیل که انتقال مبالغ بسیار بالای میلیاردی بین طرفین را ممکن می سازد، برای معاملات بزرگ بین کشورها مناسب است.

فوندل با اشاره به امکانات گسترده این سیستم مالی، از استقبال شرکت های کوچک سوئیسی از آن و نیز امکان کارآفرینی گسترده برای فعالان حوزه کسب و کارهای نوین خبر می دهد.

به گفته وی به محض مهیا شدن ساز و کار این همکاری، شرکت های سوئیسی و ایرانی آمادگی فعالیت در این زمینه را دارند.



منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین