تاریخ انتشارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
کد مطلب : 10199

تورم و بی اعتمادی ؛بازیگران کلیدی بازارهای مالی ایران

دکتر مهدی آزادواری/مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران
۰
plusresetminus
برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی  در مورد ارز، طلا و سهام داشته باشیم، شاید بهتر باشد از قیمت ارز آغاز کنیم که ارزیابی آن در کوتاه مدت، به پارامترهای کمتری وابسته است.
تورم و بی اعتمادی ؛بازیگران کلیدی بازارهای مالی ایران
محاسبات مبتنی بر نظریه مقداری پول، نشان می دهد قیمت تعادلی دلار آمریکا در حال حاضر باید چیزی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان باشد.
با تغییر سیاستهای دولت و مثبت شدن انتظارات جامعه در مورد چشم انداز اقتصادی بر اثر تحولات سیاسی بین الملل، عقب نشینی بازار از این استراتژی چندان دور از انتظار نبود؛ ولی این روند کاهشی قاعدتا نمی تواند برای مدت طولانی ادامه دار باشد.
حتی با فرض اینکه در آینده بسیار نزدیک رئیس جمهور جدید ایالات متحده تمام یا بخش عمده ای از محدودیتهای تحریمی را حذف می کند باز هم نمی توان امیدوار بود در طول زمستان پیش رو، قیمت ارز کاهش قابل توجهی را تجربه کند.
با در نظر گرفتن دو عامل رشد قیمت ارز با ادامه شرایط تورمی و رشد قیمت نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی، بورس ایران محرک قدرتمندی برای رشد پیدا کرده است؛ اما عواملی همچون احساس ناامنی سهامداران خرد، ضعف ساختارهای بازارگردانی، مداخلات مستمر و غیرقابل پیش بینی دولت در بازار سرمایه و نهایتا کاربرد سیاست سرکوب قیمتی و محدودیت تجارت محصولات بنگاه های بالادستی اقتصاد ایران، که در شاخص کل سهم بسیار قابل ملاحظه ای دارند؛ سبب می شود نتوان با اطمینان پیش بینی کرد که عوامل خارجی قطعا منجر به صعودی شدن شاخص بازار بورس خواهند شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما