تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : 14063

اقدامات لازم پس از ریزش سهام

۰
plusresetminus
برای جلوگیری از ضرر و زیان در هنگام افت بازار بورس هر چه بیشتر با منابع اطلاعاتی آشنا شوید.
اقدامات لازم پس از ریزش سهام
بسیاری از سرمایه گذاران و مشتریان بازار بورس پس از ریزش سهام دچار نگرانی و سردرگمی می شوند و نمی دانند برای جلوگیری از ضرر و زیان چه باید بکنند. در چنین مواردی توصیه می شود:
عجله نکنید و در زمان ریزش قیمت سهام آن را با قیمت پایین نفروشید.
بعد از متعادل شدن بازار، آن سهم به قیمت واقعی خود باز می گردد.
شاید با خود فکر کنید اگر سهام را بفروشید، هنگام برگشت بازار در کف فیمتی خرید می کنید. اما کاملا در اشتباه هستید چرا که شناسایی کف قیمت و زمان دقیق برگشت بازار زیاد هم کار ساده ای نیست و احتمال دارد با شکست مواجه شوید.
 از فرصت استفاده کنید.
در زمان های افت بازار قیمت بیشتر سهام ها کاهش می یابد اما این فرصت خوبی برای خریدن بعضی سهام ها در قیمت های پایین از ارزش واقعی است.
روزهای منفی بازار بهترین فرصت برای خریدن سهم های ارزنده با قیمت مناسب است. البته دقت داشته باشید هر سهمی که قیمت آن پایین می آید لزوماً نباید آن را بخرید. به نوع سهام نیز توجه ویژه داشته باشید.
در صندوق ها سرمایه گذاری کنید.
تشکیل یک سبد خوب از سهام یک کار تخصصی است که صندوق ها این کار را برای شما انجام می دهند. صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که شما می توانید قسمتی از دارایی خود را در یک یا چند صندوق سرمایه گذاری نمایید و در هنگام افت بازار بورس ارزش دارایی خود را حفظ کنید. دقت داشته باشید که صندوق های سرمایه گذاری هم تابع شرایط بازار هستند. اما مدیریت حرفه ای آنها در شرایط مختلف به سرمایه گذاری بهتر کمک می کند.
هیچوقت یکجا وارد بورس نشوید.
ممکن است در روزهای افت بازار قیمت بعضی از سهم ها برای خریدن جالب توجه باشد اما با تمام سرمایه و یکجا وارد بورس نشوید چون احتمال دارد بازار دوباره افت کند و ضرر کنید با تقسیم بندی خرید خود در قیمت های مختلف، از کاهش سود یا ضرر و زیان جلوگیری به عمل آورید.
برای تحلیل دقیق تر بازار بورس هم از دانش تحلیل بنیادی و هم دانش تحلیلی تکنیکال استفاده نمایید. مجهز بودن به چنین دانش هایی می تواند سرمایه گذاری های موفقیت آمیزتری را برای شما به وجود بیاورد.
استراتژی ثابت داشته باشید.
متناسب با شرایط خاص خود، استراتژی معینی برای معاملات در بورس داشته باشید و تحت تأثیر رفتارهای هیجانی در بازار بورس قرار نگیرید.
پایبند بودن به استراتژی معاملاتی، سبب می گردد که هیچوقت احساساتی نشوید و عجولانه و بدون فکر قبلی تصمیم نگیرید.
نسبت به سهام خود تعصبی نباشید.
هیچ گاه روی سهمی خاص تعصب نشان ندهید. داشتن تعصب، شما را از درک حقایق دور می کند.
برای خرید و فروش سهام واقع گرایانه فکر کنید. همیشه سهام خود را ارزیابی کنید. چرا که بازار بورس همیشه در حال حرکت و تغییر است و با به روز شدن اطلاعات مسیر خود را تغییر می دهد.
صبر داشته باشید.
یک سرمایه گذار خوب باید بداند که افت و خیز خاصیت بازار است. فعالیت در بازار بورس علاوه بر اینکه به دانش و تحلیل نیاز دارد به صبر و حوصله هم نیاز دارد. سهام ارزنده خود را در شرایطی که بازار طوفانی می شود از دست ندهید.
تجربه همواره ثابت کرده  که سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت با وجود نوسانات زیاد، بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.
اول دانش کافی بیاموزید و قبل از اینکه ریسک کنید ابتدا تمرین کنید.
کسب دانش کافی برای هر نوع سرمایه گذاری لازم است و شما را برای مقابله با شرایط مختلف آماده می نماید.
برای اینکه به یک معامله گر حرفه ای تبدیل بشوید بهتر است هم با بورس و قوانین بازار آشنایی پیدا کنید و هم تاکتیک های سرمایه گذاری و معامله گری را در شرایط مختلف تمرین کنید تا خود را برای مواجه شدن با افت و خیزهای بازار بورس آماده نمایید.
به شایعات گوش نکنید.
بازار بورس به اصلاحاتی نیاز دارد و این اصلاحات می توانند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشند. شاید شما در چنین شرایطی خبرهای ضد و نقیض بشنوید اما به شایعات دقت نکنید.
سعی کنید بیشتر به دنبال اصلی ترین منابع اطلاعاتی مفید در مورد بازار باشید تا شایعات شما را بازیچه حوادث نکنند.

* مریم فراهانی راد
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین