تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : 26027

روش‌های فروش محصولات به صورت آنلاین

۰
plusresetminus
چنانچه شما فروشنده محصولی در فضای مجازی و آنلاین هستید برای پیشرفت در کارتان به اطلاعات جدید و راهنمایی نیاز دارید.
روش‌های فروش محصولات به صورت آنلاین
به گزارش صدای بانک از صدای صادرات، در این مقاله سعی بر آن است که مهمترین و آخرین روش‌های فروش محصولات به صورت آنلاین برای شما معرفی شوند.

۱. فروش بدون سایت اینترنتی
بسیاری از فروشندگان فضای مجازی تصور می‌کنند برای فروش آنلاین واجب است که یک سایت داشته باشند. ولی اینطور نیست! شما فقط یک صفحه برای معرفی محصول خود لازم دارید که ساخت آن نیز بسیار ساده است.
فقط کافی است وارد سرویس‌های لندینگ‌سازی مثل لندین شوید و صفحۀ مدنظر خود را بسازید و طبق راهنمایی‌های موجود در این سایت‌ها پیش بروید تا در کمترین زمان ممکن، صفحهٔ مناسب برای فروش محصولات خود را بسازید.
در ادامه خصوصیات یک لندینگ پیج خوب برای شما آورده شده است:
- عنوان جذاب و گیرا
- طراحی تمیز و زیبا
- تصاویر مرتبط
- درخواست واضح  یا همان (Call to Action)
مواردی که واجب است رعایت شود عبارتند از:
-نظر مشتریان (می‌توانید نظر مشتریان خود را در قالب ویدئو ارائه کنید. مثلاً با کسانی که از محصول شما استفاده کرده‌اند، مصاحبه کنید تا بقیه هم ببینند چقدر آن محصول مفید و کارا بوده است.)
-راه‌های ارتباط (راه‌های تماس را در لندینگ بنویسید)
-فرم (سعی کنید اطلاعات بازدیدکننده را بگیرید. مثلاً  بگویید: برای دریافت تخفیف‌‌ و یا شرکت در قرعه‌‍‌کشی، باید فرم زیر را پر کنید. البته سعی کنید این فرم بسیار ساده و مختصر باشد.)
-ویدئو (این ویدئو می‌تواند محیط کار شما را نشان دهد  یا نحوه کار با محصولی را آموزش دهد.)
مرحلهٔ بعد، مشخص‌کردن فرایند پرداخت در لندینگ پیج است. یکی از راه‌های سریع، کارت‌به‌کارت است؛ ولی یک انتخاب بهتر وجود دارد: درگاه پرداخت واسط.
به عنوان نمونه برای فروش یک دستگاه خردکن چندکاره برای آشپزی، تبلیغی را به کاربر نمایش دهید. کاربران با کلیک روی این تبلیغ، به لندینگ پیج آنها هدایت می‌شوند.
ولی این تنها جواب چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، نیست!‌ بلکه راهی کم‌هزینه، آسان و خالی از ریسک وجود دارد که برای کسانی مناسب است که حوصلهٔ ساخت و نگهداری سایت فروشگاهی یا مدیریت اکانت اینستاگرام را ندارند.

جذب مشتری و افرایش فروش با تبلیغات در گوگل
حضور گوگل در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ جستجو  می‌باشد.

۲. فروش آنلاین با ساخت سایت اینترنتی
اما برویم سراغ روشی که بسیار رایج‌ و در عین حال امن و امان است و آن هم ساخت یک سایت به‌ عنوان فروشگاه اینترنتی می‌باشد.
برای انجام این کار، یعنی ساخت سایت، ۳ راه پیش پای شما وجود دارد که هر کدام برای کاربردی خاص مناسبند.

طراحی سایت با کدنویسی توسط دولوپر
اگر قرار است سایتی بزرگ با کلی محصول و حجم بالایی از بازدیدکننده داشته باشید، بهتر است از همان ابتدا طراحی آن را به برنامه‌نویس‌ها بسپارید تا سایتتان را دقیقاً مطابق با نیاز شما بالا بیاورند.
اگر نمی‌توانید زیاد هزینه کنید و خودتان فروشگاه را مدیریت کنید، بهتر است سراغ روش بعدی بروید؛ چون شما برای مدیریت و نگهداری سایت به یک تیم احتیاج دارید که در این زمینه دانش فنی دارد.
هزینهٔ طراحی سایت از این طریق گران‌تر است و بیشتر برای فروشگاه‌هایی خوبست است که می‌خواهند در سطح گسترده و با محصولات متنوع کار کنند و چنانچه کسب‌وکار کوچک با تعداد مشخصی محصول دارید، بهتر است روش دوم را انتخاب کنید.

طراحی سایت با وردپرس
روش دیگری که می‌توانید سراغش بروید، طراحی سایت با CMSها است! به‌خصوص وردپرس که پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در کل اینترنت است.
CMSها به این منظور ایجاد شدند که کار ساخت سایت را راحت کنند. هرکس با دانش حداقلی هم می‌تواند چیزی را که می‌خواهد، طراحی کند.
وردپرس به لطف افزونه‌ها و قالب‌های بسیار و متن‌بازبودن، گزینۀ بسیار مناسبی برای ساخت یک سایت فروشگاهی است؛ هر مشکلی که در مسیر پیش بیاید، به‌راحتی و با کمی جست‌وجو قابل‌ حل خواهد بود.
شما می‌توانید در سایت فروشگاهی هم محصولات فیزیکی (مثل محصولات چرمی، محصولات خانگی و…) بفروشید و هم محصولات دانلودی (مثل دوره، ایبوک و…).

طراحی سایت با فروشگاه‌سازها
اگر برای استفاده از CMSها به اندکی دانش نیاز داشتید، برای استفاده از فروشگاه‌سازها همان مقدار حداقلی هم لازم نیست.
همۀ کارها، از جمله خرید دامنه و هاست به‌صورت خودکار توسط فروشگاه‌سازها مثل پرتال انجام می‌شود و شما فقط باید مطابق دستور‌العمل‌های موجود عمل کنید.
۳. فروش اینترنتی محصولات در شبکه‌های اجتماعی
استفاده از این پلتفرم‌ها به‌منظور فروش، از چند طریق ممکن است. در ادامه چگونگی فروش اینترنتی از طریق اینستاگرام را با هم بررسی می‌کنیم:
در اینستاگرام صفحاتی برای معرفی کسب‌وکارها ایجاد می‌شوند و در همان اینستاگرام هم محصولات به فروش می رسند.
به این شکل که عکس محصولات یا شرح خدمات در صفحه قرار می‌گیرد و مخاطب در صورت تمایل می‌تواند با صاحب صفحه جهت تهیه محصول یا برخورداری از خدمت تماس برقرار کند.
گردانندۀ صفحه هم می‌تواند با ارائۀ شماره‌کارتش، مبلغ را از مشتری احتمالی طلب کند و پس از آن و بعد از دریافت هزینه، محصول یا خدمت را ارائه کند.
مزیت این روش این است که کاملاً رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای وجود ندارد؛ به همین خاطر، یکی از ساده‌ترین روش‌های فروش محصولات در اینترنت است. البته این رویکرد ایراداتی هم دارد.
در بسیاری از مواقع، مخاطب نمی‌تواند اعتماد کند و مبلغ را قبل از دریافت خدمت یا محصول کارت‌به‌کارت کند. وقتی داستان‌های مختلف کلاهبرداری‌ها را می‌شنویم. راهکار رفع این مشکل، داشتن یک سایت معتبر است.
راه دیگر هم نشان‌دادن نظرات مشتریان قبلی است که مخاطب متوجه شود شما واقعاً به وعدهٔ خود عمل می‌کنید. می‌توانید نظرات آنها را در قالب پست یا استوری ارائه کنید.
روش دومی که برای بهره‌بردن از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد: استفاده از فروشگاه‌سازهای اینستاگرامی می‌باشد. با استفاده از برخی پلتفرم‌ها مثل پرتال و شاپ‌لینک، می‌توانید صفحه اینستاگرام خود را به فروشگاهی که قبلاً ساخته‌اید وصل و فرایند ثبت سفارش را به صورت خودکار درآورید. مزیت این روش این است که مشکل عدم‌ اعتماد را تا حد زیادی از بین می‌برید.
می‌توانید برای هر محصول لینک پرداختی جداگانه بسازید. مثلاً اگر مشتری طالب محصولی است که مبلغ آن پانصد هزار تومان است، لینک صفحه پرداختی را که از قبل ایجاد ‌شده و قیمت در آن مشخص‌شده است، برای او بفرستید.
در کل، شبکه‌های اجتماعی چه‌ مستقیم و چه غیرمستقیم، می‌توانند بخش قابل‌توجهی از فروش اینترنتی محصولات شما را برعهده بگیرند.

۴. فروش اینترنتی با مارکت پلیس
مارکت‌پلیس سایت یا پلتفرمی است که در اختیار فروشندگان مختلف قرار می‌گیرد تا بتوانند محصولاتشان را در آن بفروشند.
مارکت‌پلیس نقطه‌ای است که مشتری را به فروشنده متصل می‌کند. مثل اجارهٔ غرفه در نمایشگاه‌ها است که شما مبلغی را به‌عنوان اجاره به آن‌ها می‌دهید و می‌توانید از خدماتی که فراهم کرده‌اند، برای فروش محصولات استفاده کنید.
دیجی‌کالا یکی از شناخته‌شده‌ترین مارکت‌پلیس‌های ایرانی است. این پلتفرم علاوه‌ بر محصولاتی که متعلق به خودش است، بسیاری از محصولات را به کمک تأمین‌کنندگانی که با آن‌ها قرارداد دارد به دست مشتری می‌رساند.
مهم‌ترین مزیت استفاده از مارکت‌پلیس برای شما که فروشنده هستید، این است که نیازی نیست برای سئو سایت و رسیدگی به آن سختی بکشید.
مارکت‌پلیس‌ها معمولاً تیم‌هایی دارند که کارهای فنی را بر عهده دارند و به بهترین شکل سایت را برای موتورهای جست‌وجو بهینه می‌کنند؛ اما این به آن معنا نیست که هیچ رقابتی وجود ندارد.
یکی از ایرادات وارد به مارکت‌پلیس‌ها، حجم بالای رقابت در بین آنهاست. به عنوان مثال فرض می‌کنیم کارتان فروش دستگاه‌های ورزشی است و قصد دارید محصولاتتان را در دیجی‌کالا عرضه کنید. قبل از شما، صدها فروشندۀ دیگر هم سراغ این پلتفرم رفته‌اند و شما کار بسیار سختی برای جلب توجه مشتریان خواهید داشت.
مشکل دیگر مربوط به تاخیر در پرداخت است. وقتی فروشگاه خودتان را داشته باشید، پول پرداختی مشتری، بلافاصله پس از واریز به حسابتان می‌نشیند؛ اما اگر محصولتان در مارکت‌پلیس فروخته شود، مدتی‌ طول می‌کشد تا مبلغ برایتان واریز شود. در ضمن، درصدی از آن هم توسط مارکت‌پلیس کسر می‌شود.
در هر صورت چنانچه کسی از شما پرسید چگونه می‌توانیم محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، یکی از بهترین راهکارها استفاده از مارکت‌پلیس می‌باشد.
شما می‌توانید از تبلیغات در دیجی‌کالا هم برای افزایش فروش بهره ببرید. این تبلیغات فقط در دیجی‌کالا (مثلاً صفحهٔ سایر محصولات) نمایش داده می‌شود؛ یعنی کسی آن را می‌بیند که برای خرید وارد این سایت شده است.

۵. فروش اینترنتی محصولات از طریق فروم
فروم‌های اینترنتی، مکان‌هایی هستند که کاربران گرد هم می‌آیند و استفاده از آن‌ها جزو کارآمدترین روش‌های فروش کالا است.
در فروم‌ها، کاربران راجع‌ به موضوعات مختلفی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. گسترۀ موضوعات می‌تواند هر چیزی باشد.
نکتۀ بسیار مهم در رابطه با فروش محصولات در فروم این است که محصول یا خدمتتان را در تاپیک مرتبط ارائه کنید.
مثلاً در یک فروم راجع به مشکل بی‌خوابی صحبت می‌شود. در همین حین که کاربران دیگر در حال ارائۀ راهکار هستند، شما می‌توانید دمنوش‌های خود را درمان این مشکل هستند، معرفی کنید. به این ترتیب، احتمال فروشتان هم بیشتر خواهد بود؛ چراکه مخاطبان آن فروم دقیقاً مخاطبان شما هستند.
یکی از پرطرفدارترین فروم‌های ایرانی نی‌نی سایت است که برای فروش محصولاتی  همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، آلبوم عکس، لوازم خانگی و آشپزخانه، خدمات درمانی، محصولات دارویی و… بسیار مناسب است.
برای اینکه فروش داشته باشید، به اکانت اینستاگرام، صفحهٔ سایت، لندینگ پیج یا هر مکان دوم دیگری نیاز دارید که بتوانید محصول را معرفی کنید.
پس از اینکه محصول معرفی شد، مخاطب می‌تواند روی لینک ایجاد شده، کلیک کند تا با محصولات آشنا شود و خرید خود را کامل کند.

۶. استفاده از دیوار و شیپور برای فروش آنلاین
پلتفرم‌های واسطه مثل دیوار و شیپور، کانال‌های مناسبی برای فروش اینترنتی محصولات هستند. این پلتفرم‌ها ایجاد شدند که مکانی برای فروش کالای دست‌دوم باشند؛ ولی پس از مدتی، فروشگاه‌ها هم به استفاده از آن‌ها روی آوردند.
برای اینکه فرقی بین فروشگاه‌ها و کاربران معمولی وجود داشته باشد، یک تگ فروشگاه در آگهی‌های دستۀ اول قرار می‌گیرد. از آنجایی که استفاده از این پلتفرم‌ها بسیار کم‌هزینه است، طرفداران زیادی دارند.
شاید شما هم مثل خیلی‌ها از دیوار برای یافتن خانه استفاده کنید؛ ولی گستردگی محصولات آن بسیار زیاد است و تقریباً می‌توان گفت هر کسب‌وکاری در هر حوزه‌ای می‌تواند از آن بهره ببرد.
قابلیت فروشگاه دیوار به شما اجازه می‌دهد بدون حتی لندینگ هم بفروشید؛ ولی بدی آن این است که فقط باید روی جست‌وجوی کاربران دیوار حساب کنید و ظرفیت نمایش آن کمتر از روش‌های دیگر است. به شما توصیه می‌کنیم آن را با سایر روش‌ها ترکیب کنید.

۷. فروش آنلاین با ترب و ایمالز
سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز قیمت‌های مختلف فروشندگان را روی میز می‌گذارند و می‌توانید ارزان‌ترین ارائه‌دهندۀ محصول موردنظر خود را پیدا کنید.
از آنجایی که همه تمایل دارند با کمترین هزینه به خواسته‌های خود برسند، کاربران توجه زیادی به این نوع پلتفرم‌ها نشان دادند.
حضور کسب‌وکارها در این پلتفرم‌ها، می‌تواند کانال بسیار پردرآمدی برای فروش اینترنتی محصولات باشد.
یکی از شرایط اصلی حضور در ترب و ایمالز، داشتن سایت است. بعد از آن، این سایت‌ها محصولات شما را به‌طور خودکار به لیست محصولات خود اضافه می‌کنند.

۷ نکته برای افزایش فروش آنلاین محصولات
تا اینجای مقاله، متوجه شدید که چطور محصولات خود را در اینترنت بفروشید و در ادامه ۷ نکته  را به شما می‌گوییم تا فروش اینترنتی محصولات را آسان‌تر و بیشتر کنید!

 ۱. بازار و مشتری خودتان را بشناسید
وقتی بدانید مشتریانتان چه کسانی هستند، چه سن‌وسالی دارند، در چه کانال‌هایی بیشتر حضور دارند و در کل، هرقدر بیشتر راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشید، قیمت‌گذاری،  راه‌های تبلیغ و حتی انتخاب محصول برای فروش راحت‌تر خواهد شد.
برعکس، وقتی هیچ پیش‌زمینه‌ای دربارۀ بازار هدف خود نداشته باشید، هر اقدام شما مثل پرتاب تیر در تاریکی می‌باشد.

۲. مزیت رقابتی داشته باشید
شما همیشه حداقل یک رقیب دارید؛ رقبا هم اهمیت اینترنت را می‌دانند و نهایت تلاش خود را به کار می‌برند تا حضور کسب‌وکارشان را در این فضا گسترش دهند. برای اینکه بین انبوه رقبا بدرخشید باید مزیتی ارائه کنید تا مشتری نتواند از آن بگذرد. مثلاً اگر همۀ رقبا هزینه ارسال را به مبلغ محصول اضافه می‌کنند، شما می‌توانید ارسال رایگان داشته باشید.
یک تجربۀ شخصی از همکارانمان هم تعریف کنیم. در بین انبوه فروشگاه‌های آنلاین کفش چرمی، یکی از آن‌ها موقع ارسال محصول، به‌صورت هم‌زمان دو سایز را می‌فرستد!
ما همکاری داریم که سایز پایش 42/5 است! این یعنی برخی اوقات شمارۀ ۴۳ کفش مناسب پای او است و برخی اوقات شمارۀ ۴۲ بنابراین، او هر وقت می‌خواهد به‌صورت اینترنتی کفش بخرد، سراغ این فروشگاه می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد هم‌زمان شمارۀ ۴۲ و ۴۳ را برایش بفرستند. به این ترتیب، بعد از امتحان‌کردن هر دو سایز، می‌تواند همانی را انتخاب کند که دقیقاً اندازه است.
پس مزیت آن‌ها ارسال هم‌زمان دو سایز کفش است که توجه بسیاری مثل همکار ما را به خود جلب می‌کند.

 ۳. تبلیغات مستمر و بهینه را فراموش نکنید
وقتی تازه فعالیت در اینترنت را شروع می‌کنید، درصد بسیار زیادی از جامعۀ مخاطبان هدفتان، حتی نمی‌دانند شما وجود دارید!
برای اینکه شناخته شوید باید تبلیغ کنید. تبلیغات انواع گوناگونی دارد که برخی آن‌ها عبارت‌اند از:
-تبلیغ در سایت‌های پربازدید
-تبلیغات پیامکی
-تبلیغات محیطی
-تبلیغ روی تراکت
-تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
-تبلیغ در اپلیکیشن‌های واسطه
-تبلیغات درون اپلیکیشنی
-تبلیغات در گوگل
اولین چیزی که بعد از شنیدن عبارت تبلیغات به ذهن عموم خطور می‌کند، هزینۀ گزاف است! لازم نیست نگران شوید، شما حتی اگر بودجۀ کمی هم در اختیار داشته باشید، باز هم می‌توانید تبلیغ کنید.

۴. محتوای لازم تولید کنید
یکی از لازمه‌های موفقیت در اینترنت، تولید محتوای مستمر می‌باشد. دربارۀ محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید، محتوای مفید و کارراه‌انداز تولید کنید. هرقدر اطلاعات درست و دقیق بیشتری به مخاطب بدهید، احتمال موفقیتتان هم بیشتر خواهد شد.
توصیه می‌کنیم اگر سایت فروشگاهی دارید، روی وبلاگ سایتتان سرمایه‌گذاری کنید. اگر درست پیش بروید حتما پیروز می‌شوید.

۵. صبور باشید
در ابتدای کار هیچ خبری نیست! فکر نکنید که بعد از شروع فعالیت در اینترنت، فورا پول روی پول خواهید گذاشت.
حتی اگر از روز اول شروع به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گسترده کنید، باز هم زمان لازم است تا مخاطبان از حضور شما آگاه شوند و برای رفع نیازهایشان آرام آرام به سراغ شما بیایند.
باید استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. شک نکنید که بعد از مدتی اوضاع روی روال می‌افتد.

۶. از استراتژی قیمت‌گذاری درست استفاده کنید
به لطف اینترنت، پیدا کردن کف قیمت بازار، کار بسیار راحتی شده است؛ ولی قرار نیست همیشه با پایین‌ترین قیمت برنده شوید. به همین خاطر، داشتن استراتژی قیمت‌گذاری درست، بسیار مهم است.

۷. فرایند پرداخت و ارسال کالا مشخص و واضح باشد
فرض می‌گیریم تمامی پیش‌نیازها رعایت شده‌اند و مشتریان به مرحلۀ خرید رسیده‌اند و حالا زمان دریافت هزینه و ارسال محصول فرا رسیده است.
راه‌های زیادی برای دریافت پول وجود دارد. مثلاً کارت‌به‌کارت که بالاتر به آن اشاره کردیم؛ اما روش حرفه‌ای که اعتماد مخاطب را هم جلب می‌کند، استفاده از درگاه پرداخت است.
در رابطه با ارسال محصول هم بسته به سایز بسته‌ها و ماهیت اجناس، راهکارهای مختلفی پیش روی شما قرار دارد. می‌توانید از خدمات پست ایران استفاده کنید، سراغ پیک‌های موتوری بروید یا با شرکت‌های پستی مثل تیپاکس قرارداد ببندید.
در پایان یادآوری می‌شویم برای همۀ کسب‌وکارها یک نسخۀ واحد نپیچید. با توجه به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، ببینید کدام روش برای شما کارایی بیشتری دارد!
* مریم فراهانی راد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین