تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : 26041

تورم ترکیه 70 درصد شد

۰
plusresetminus
بلومبرگ نوشت که تورم در ترکیه برای پنجمین ماه متوالی روند افزایشی داشته و به 70 درصد رسیده است.
تورم ترکیه 70 درصد شد
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری فارس، نرخ تورم ترکیه باسیاست‌های غلط اقتصادی در این کشور برای پنجمین ماه متوالی رشد کرد و به 70 درصد رسید.
در این میان خدمات، آموزش و مواد غذایی جزو بخش هایی بود که بیشترین تورم را تجربه کردنددر ماه مارس تورم مصرف کننده به 68.5 درصد رسید که اندکی کمتر از انتظار تحلیل گران یعنی رقم 67.1 درصد بود، البته آمار نظر خواهی بلومبرگ هم رقم 69.1 درصد را اعلام کرده بود..رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در انتخابات روز یکشنبه انتخابات شهرداری‌ها،‌ شکست سختی از رقبای مخالف خورد که به گفته تحلیلگران افزایش هزینه‌های زندگی مردم، مهمترین عامل این شکست بود.
یک شهروند ترکیه گفته است که طی سه سال گذشته هزینه اجاره مسکن و تاکسی نزدیک به 10 برابر شده است. سیاست‌های اقتصادی اردوغان برخلاف سیاست های جهانی حداقل در باره تعیین نرخ بهره پیش رفت در حالی که تمام کشورها برای کنترل تورم سیاست بالا بردن نرخ بهره را ادامه می‌دادند اما وی تاکید داشت نرخ بهره کاهش یابد، مخالفت‌ چندین مسئول بانک مرکزی هم منجر به اخراج آنها شد.ارزش پول ملی این کشور یعنی لیر هم بدترین وضعیت را در بازارهای نوظهور در ماه گذشته رقم زد و 3.5 درصد در برابر دلار آمریکا افت داشت.
طبق نظر اقتصاددانان ترکیه، علت اصلی جهش تورمی در این کشور، افزایش بیش از اندازه حداقل دستمزد در ابتدای سال و افزایش های پی در پی نرخ بهره در این کشور است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین